Eivind1365380398 Skrevet 21. oktober 2002 Del Skrevet 21. oktober 2002 For ca 4 1/2 år siden syklet jeg en tidlig vårtur fra Maridalen til Bjørnsjøen. Det var kaldt og jeg hadde lite klær på. Over knærne hadde jeg kun en tynn treningsbukse. Det var enda mye sne på veiene. Jeg syklet relativt hardt og har såkalte "klikkpedaler". Det var vårens første sykkeltur og det ble for mye for det ene kneet mitt. En amatørdiagnose tilsa at jeg hadde fått betennelse i en slimpose som ligger oppå kneskåleen og at jeg burde ta det med ro minst to måneder før jeg tråkket i gang igjen. Jeg satt ikke på en sykkel på 2 mnd. og etterpå har jeg ikke kjent mer til plagen - før i høst. Jeg har flyttet litt ut av Oslo og har ca 35-45 minutters sykkelvei til jobb. I sommer satte jeg i gang å sykle til jobben hver dag - fram og tilbake 8 arbeidsdager i strekk (sannsynligvis idiotisk). På toppen av det hele henter jeg et barn i barnehage med sykkelvogn (på veien hjem fra jobb). Dette innebærer at jeg må sykle oppover en bratt bakke med sykkelvogn. All syklingen foregår med klikkpedaler. Jeg var veldig oppmerksom på knærne i denne perioden, og bestrebet meg for å ikke tråkke for hardt. Videre mener jeg å ha tråkket på lette gir (såkalt "visping").Det var kun de siste tre dagene jeg syklet de bratte bakkene med sykkelvogn. Dette endte med at jeg ble øm oppå kneskålene igjen og jeg tok umiddelbart en pause som nå har vart i 2 mnd. Det har aldri vært fysisk vondt eller påført meg noen begrensninger i bevegelsfriheten. Det er bare at det er ømt oppå kneskålene. Det har gitt seg på det ene kneet, men henger forsatt i på det andre. Jeg hadde virkelig trodd at det skulle bli borte til nå. Det er ikke mye, men meg merker det når jeg støtter knærne mot gulvet. Jeg brenner etter å begynne å sykle igjen - denne gangen med vulkan knevarmere. Mitt spørsmål er: Hva er det egentlig som skjer, og når/hvordan kan jeg begynne å sykle igjen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 23. oktober 2002 Del Skrevet 23. oktober 2002 Eivind. Dette er nok en historie som ikke er ukjent fra før, men ikke desto mindre kjedelig for deg. Ofte er starten en sykkeltur med temmelig kraftig nedkjøling som årsak til en slimhinnebetennelse over kneskjellet, evt. andre slimposer i eller rundt kneet. Hva så gjøre for å forhindre at dette kommer tilbake. Egentlig 2 ting som du er inne på selv. Stort sett prøve å sykle på lettegear/tråkk. Og for det andre holde det varm på knærne. Husk at skikkelig regnvær kan gi like mye nedkjøling som kald luft i seg selv. Langsomt tråkk på tunge gear behøver ikke bety noe dårlige treningeffekt enn raske tråkk på lette gear !! Lykke til ! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eivind1365380398 Skrevet 23. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2002 Eivind. Dette er nok en historie som ikke er ukjent fra før, men ikke desto mindre kjedelig for deg. Ofte er starten en sykkeltur med temmelig kraftig nedkjøling som årsak til en slimhinnebetennelse over kneskjellet, evt. andre slimposer i eller rundt kneet. Hva så gjøre for å forhindre at dette kommer tilbake. Egentlig 2 ting som du er inne på selv. Stort sett prøve å sykle på lettegear/tråkk. Og for det andre holde det varm på knærne. Husk at skikkelig regnvær kan gi like mye nedkjøling som kald luft i seg selv. Langsomt tråkk på tunge gear behøver ikke bety noe dårlige treningeffekt enn raske tråkk på lette gear !! Lykke til ! Takk for raskt svar. Jeg spurte også om når jeg kan begynne å sykle igjen... Det er åpenbart at det fortsatt sitter noe i det høyre kneet. Det venstre er for lengst bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.