Gå til innhold

Mat for en dag

Gjest godtejenta

Anbefalte innlegg

Gjest godtejenta

Jeg er en jente i 20 årene som lurer på hvor mye jeg bør spise i løpet av en dag? Jeg vil ha et sunt og godt kosthold. Selv om jeg er naturlig slank, synes jeg dette er veldig viktig, men vet ikke om jeg spiser riktig...

Til frokost spiser jeg en lett yoghurt+ to eller tre knekkebrød som hver inneholder ca. 30 kcal. Tror jeg får i meg i underkant av 200 kcal til frokost.

Til lunsj spiser jeg 4 knekkebrød med brunost, eller to skiver+ et eple og kanskje en gulrot.

Til middag bruker jeg en liten potet, et fiskestykke eller en kjøttkake el. og resten grønnsaker. En porsjon.

Til kvelds spiser jeg vanligvis omtrent det samme som til frokost, kanskje litt mindre. Bare to knekkebrød eller kun en lettyoghurt.

Spiser frukt og litt grønnsaker til mellommåltid og det går aldri mer enn 3 timer mellom hver gang jeg spiser noe.

Spiser snop og sjokolade når jeg får spesielt lyst på det, og det hender nok litt for ofte hver uke.

Men alt i alt: Føler noen ganger at dette egentlig er lite, jeg vil ikke gå ned i vekt mer. Men heller ikke opp. Har funnet vekta jeg trives best med; 60kg, er 175 cm høy. Høres nok lite ut, men jeg har litt på rompa og lårene. På overkroppen legger jeg ALDRI på meg, uansett- desverre:(

Og et viktig spørsmål tilslutt:

Hva går inn under "belgfrukter"?

Takk til den/de som gadd å lese dette og gi meg noen svar/tips!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Proffen

Hei, Godtejenta!

Høres ikke så aller verst ut dette. Et sunt og variert kosthold er veldig viktig. Det har store helsemessige fordeler, både på kort og lang sikt.

Norske helsemyndigheter mener at man vil få i seg tilstrekkelige mengder vitaminer og mineraler gjennom et sunt og variert norsk kosthold. Men hva innebærer dette? Og hvem kan med hånden på hjertet si at man for eksempel spiser fem porsjoner frukt daglig, og fet fisk minst tre ganger i uken? Svært få, viser undersøkelser. Spisevanene våre endrer seg, og i tillegg forandrer maten seg. Næringsinnholdet i en del grønnsaker og frukt har sunket dramatisk de siste årene (ifølge oversikt fra World Anti Doping Agency). Dessuten gjøres det ofte funn av for høye verdier av tungmetaller, toksiner og rester fra sprøytemidler i maten vår.

Derfor er det viktig å innta et multivitamin og –mineraltilskudd (i tillegg til et godt Omega-3-produkt) av god kvalitet daglig.

Men hvordan velge i produktjungelen?

Det du bør se etter, er et produkt med VITENSKAPELIG DOKUMENTERT SIKKERHET OG EFFEKT.

SIKKERHETEN handler om hvor stor grad av kontroll produsenten har i hele produksjonsskjeden. Dette er viktig bl.a. for å unngå uønskede mikrober, toksiner (gifter) og tungmetaller i det ferdige produktet.

EFFEKTEN dreier seg om sammensetningen og fremstillingen av de forskjellige ingrediensene i produktet. Et godt multivitamin og –mineraltilskudd kan sammenlignes med en symfoni. Alle elementene må være best mulig sammensatt, slik at kroppens evne til å ta til seg næringsstoffene og transportere dem rundt i kroppen ivaretas best mulig. Eks.: uten tilstrekkelig kalkopptak i kroppen, vil mye vit. C gå rett igjennom systemet uten å gjøre nytte for seg. Eksemplene er utallige.

I tillegg til vitaminer og mineraler bør produktet også inneholde en mest mulig komplett sammensetning av forskjellige antioksidanter. Antioksidanter bekjemper og nøytraliserer frie radikaler som bryter ned cellemembranen og DNA. Forskning viser at dette kan være medvirkende til kreft, hjerte- og karsykdommer med mer.

Ikke noen enkel sak for en stakkars forbruker å orientere seg, altså, men ta gjerne kontakt for mine personlige råd og tips om hvordan du sikrer deg best mulig, og får valuta for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...