Gjest vil spise igjen Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Det hele begynte i slutten av juli, matlysten var ikke som før. Spiste litt, men ikke så mye som jeg pleide. Slik fortsatte det og jeg gikk betraktelig ned i vekt. Men nu i oktober har jeg ikke matlyst i det hele tatt. De siste ukene har jeg omtrent ikke spist noe i det hele tatt. Jeg har ikke spist hver dag, men jeg drikker mye vann. om jeg spiser litt, kanskje en skive så kommer det somoftest opp igjen. La meg ta den siste uken som et eks. Mandag; spiste 1/2 youghurt og den klarte jeg å holde på. Tirsdag; Spiste en grovskive med stek, den kom rett opp igjen. Onsdag; ingenting. Torsdag; litt youghurt og noen kyllingbiter, alt kom opp igjen. Fredag; ingenting. Lørdag; hittil ingenting. Har jo selvfølgelig pga av dette rast ned i vekt men nå begynner jeg å bli bekymret for at det er noe hakkende gale en plass. De siste 5 ukene har jeg tatt av ca 10-12 kg. klærne er altfor store, og jeg må bytte ut garderoben min til str 36. Nu vil jeg ikke mer. Har bestilt time hos lege, men der er det 2 ukers ventetid. Bør jeg ringe igjen og forlange en time hos ham straks? Er det noen som kan hjelpe meg. Jeg er ikke svimmel, plaget av litt hodepine og jeg er ikke trøtt. Dagene går som vanlig, har to unger, og jeg har ikke noen problemer med å mestre hverdagen. Det er det som er så rart, jeg føler meg helt pigg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest starya Skrevet 26. oktober 2002 Del Skrevet 26. oktober 2002 Jeg antar du ikke snakket med legen selv da du fikk timen? I så fall synes jeg du skal ringe tilbake, og sørge for å få snakket med legen, for så å spørre om det er forsvarlig å vent to uker med dette.. For det kan det da umulig være?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurf79 Skrevet 27. oktober 2002 Del Skrevet 27. oktober 2002 Vet hvordan du har det da jeg selv har värt gjennom noe lignende to ganger. Förste gang var det i forbindelse med at jeg fikk gastritt, magesaar. spiste lite, kastet helt plutselig opp uten grunn og raste ned i vekt. gikk til legen da jeg og merket svie i magen. det ble tatt blodpröve og mageröntgen og konstatert magesaar. fikk medisiner mot det og matlysten kom tilbake. et par mnd'er etterpaa gikk jeg gjennom en krise i ekteskapet. mistet matlysten totalt og gikk ned 10kg paa 3 uker. saa ikke mannen min paa 6 uker, men det hjalp ikke og vekten raste ned enda 5kg. da jeg kom tilbake igjen til mannen min begynte det aa hjelpe, dro paa ferie og gikk opp 5 kg paa 1uke. psyken kan spille stor rolle naar det gjelder vekt og matlyst, selv ubevisst. er det noe som plager deg? men legen burde tatt deg mer paa alvor og gitt deg time snarest. lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 29. oktober 2002 Del Skrevet 29. oktober 2002 Hei på deg, Dette synes jeg høres veldig bekymringsverdig ut. Å gå slik i lengre perioder uten å få nok næring i seg vil kunne ha alvorlige konsekvenser. Det er også et betydelig vekttap du opplever, og dette er ikke ønskelig. Det er fint du drikker mye for å få væske i deg, og du bør fortsette med det. Samtidig gir ikke dette deg næring som kroppen din trenger, så du må passe på at ikke vannet fyller deg opp slik at du ikke føler for å spise noe. Er det andre drikker du kan klare å få ned også som vil gi deg noe næring? Juice og melk kanskje? Det blir lett en ond sirkel med appetitt og lite inntak av mat. Å spise så lite fører lett til mangler, som igjen vil kunne føre til nedsatt appetitt. Først og fremst bør du ta deg en tur til legen så snart som mulig. Ring ham tilbake og si at 2 uker ikke er snart nok. Forklar situasjonen slik at han skjønner at det er alvor. Det kan være flere årsaker til at du går gjennom det du opplever nå – både fysiologiske og psykiske. Diverse sykdommer og mage/tarm tilstander vil kunne bidra, og dette må legen din undersøke grundig. Stress og psykiske påkjenninger er andre veldig viktige faktorer som kan påvirke matlysten. Er det noe som har skjedd siden sommeren som du tror kan ha bidratt til problemene du har nå? Det er viktig at det lille du får i deg nå er næringsrikt – spesielt rikt på kalorier, proteiner og vitaminer/mineraler. For å sørge for dette bør du prøve å bruke noe ernæringstillegg som for eksempel Afi-Nutrin, Fortimel, Semper etc. Dette får du kjøpt på apoteket og kan blandes ut i både drikke og mat (f. eks yoghurt, melk, grøt etc). Jeg synes også du bør ta en mulitivitamin/mineral daglig. Husk bare at en mulitivitamin ikke har som hensikt å ta plassen til mat, så jeg håper du kan klare å begynne å spise regelmessig og nok snart. Det kan hjelpe deg å mosjonere litt lett før et måltid for å stimulere matlysten – for eksempel rusle en liten tur. Det er også lurt å spise små måltider med mellommåltider innimellom gjennom dagen. Det er best å drikke mellom måltidene og ikke til måltidene. Prøv å spis favorittmaten din, og spis det største måltidet på den tiden av døgnet du føler deg mest sulten eller i form til å spise. Prøv også å ha en rolig og koselig atmosfære rundt deg gjennom måltidet. Pass på å ta det med ro etter måltidet også slik at maten får ’synke i ro’. Det er ellers en medisin som heter Megestrol Acetate (Megace i USA) som har vist seg veldig effektiv for å øke appetitt. Jeg synes du skal spørre legen din om denne er tilgjengelig i Norge – evt om han har andre forslag til deg. Men først av alt må han selvfølgelig undersøke om det er andre underliggende årsaker til problemene. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikkaba Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Be om å bli testet for cøliaki eller andre tarmsykdommer, dette minner litt om hva jeg gikk igjennom for noen få år siden.... Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.