Gå til innhold

Ketose

Cirkel

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 33 år, veier 71 kilo og er 168 høy, prøver å gå ned noen kilo, målet er i første omgang 65 kg, har tatt av 5 allerede.

Jeg følger ingen diett, men prøver å spise så lite karbohydrater som mulig, så jeg spiser endel egg, rent kjøtt o.s.v.

Har hørt mye snakk om å få i ketose, har prøvd å lese om det, men blir ikke klokere. Selv er jeg diabetiker type 1 og bruker insulin. Når jeg har mye sukker i urinen får jeg også ketoner, hvis ketoninnholdet blir for høyt blir jeg veldig dårlig og det er tegn på en begynnende syreforgiftning.

Er det det samme som skjer når man snakker om å gå i ketose, for da har jeg vanskelig for å forstå at det kan være bra.

Trodde ketoner var noe som var en følge av mye sukker i urinen/ høyt blodsukker, hvordan kan da en som ikke er diabetiker gå i ketose?

Eller har jeg misforstått fullstendig?

Er en slik diett farlig for meg som diabetiker?

Det opplegget jeg følger nå har iallefall veldig gunstig innvirkning på blodsukkeret mitt, jeg har redusert insulindosene min ganske mye, og blodsukkeret er stabilt.

Håper noe kan være snill og gi meg en fornuftig forklaring på dette med ketose!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Higgins

Ketose er ikke pga høyt blodsukker/sukker i urinen, men pga lite sukker/glukose _inn_ i cellene! Hos deg altså pga lite/ingen insulin. Hos en på ketogen diett pga lite/ingen tilførte karbohydrater=lite/ingen glukose inn i cellene! Da brytes lagret fett ned, og blir til ketoner, som kroppen bruker til energi.

Tipper du blir mest dårlig av ditt høye blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketose er ikke pga høyt blodsukker/sukker i urinen, men pga lite sukker/glukose _inn_ i cellene! Hos deg altså pga lite/ingen insulin. Hos en på ketogen diett pga lite/ingen tilførte karbohydrater=lite/ingen glukose inn i cellene! Da brytes lagret fett ned, og blir til ketoner, som kroppen bruker til energi.

Tipper du blir mest dårlig av ditt høye blodsukker.

nei....jeg kan ha blodsukker på nærmere 20 uten å være spesielt dårlig, men når jeg har ketoner i urinen, og en begynnende syreforgiftning blir jeg dødsdårlig, så det du sier her får jeg overhodet ikke til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette på nett:

"Jeg har hørt om at ketogen diett kan være farlig, er det sant?

-Dette er absolutt ikke sant. Ketosen som oppstår gjennom frivillig reduksjon i karbohydratmengde til under 50g daglig og tilstrekkelig inntak av protein er en absolutt naturlig prosess, som vil også oppstå under faste (men da får man ikke nok å protein og DET kan være farlig). Mange folkeslag uten stor tilgang på grønnsaker og frukt har levd i beste velgående på en ketogen kost i alle år (fx eskimoene) og hatt tradisjonelt svært få av våre siviliserte tilstander som er forbundet med et relativt lavt proteininntal, høyt inntak av sukker, mel og

stivelse og feil fett.

Ketogen kost brukes som en effektiv metode ved behandling av epilepsi

hos barn, også i Norge.

Mange (inkludert mange leger) forveksler ketosen som skjer gjennom lavkarbohydrat diett med "ketoasidosen" eller syreforgiftning som diabetes pasienter kan få når de har for lite insulin i blod over tid. Diabetes med syre- forgiftning har både unormalt høyt blodsukker og mye ketonlegemer i blod.

Dette skjer ikke ved ketose på grunn av lavkarbohydrat proteindiett. Under legeoppfølging og hyppig blodsukkerkontroll kan type 2 diabetikere godt følge Eurodiet metoden. Ikke bare oppnår man vektreduksjon, men også betraktelig bedre blodsukkerkontroll. Som regel må imidlertid medikamentdose eller insu- lindose justeres ned under proteindietten."

Hentet fra

http://www.vektibalanse.no/side37.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette på nett:

"Jeg har hørt om at ketogen diett kan være farlig, er det sant?

-Dette er absolutt ikke sant. Ketosen som oppstår gjennom frivillig reduksjon i karbohydratmengde til under 50g daglig og tilstrekkelig inntak av protein er en absolutt naturlig prosess, som vil også oppstå under faste (men da får man ikke nok å protein og DET kan være farlig). Mange folkeslag uten stor tilgang på grønnsaker og frukt har levd i beste velgående på en ketogen kost i alle år (fx eskimoene) og hatt tradisjonelt svært få av våre siviliserte tilstander som er forbundet med et relativt lavt proteininntal, høyt inntak av sukker, mel og

stivelse og feil fett.

Ketogen kost brukes som en effektiv metode ved behandling av epilepsi

hos barn, også i Norge.

Mange (inkludert mange leger) forveksler ketosen som skjer gjennom lavkarbohydrat diett med "ketoasidosen" eller syreforgiftning som diabetes pasienter kan få når de har for lite insulin i blod over tid. Diabetes med syre- forgiftning har både unormalt høyt blodsukker og mye ketonlegemer i blod.

Dette skjer ikke ved ketose på grunn av lavkarbohydrat proteindiett. Under legeoppfølging og hyppig blodsukkerkontroll kan type 2 diabetikere godt følge Eurodiet metoden. Ikke bare oppnår man vektreduksjon, men også betraktelig bedre blodsukkerkontroll. Som regel må imidlertid medikamentdose eller insu- lindose justeres ned under proteindietten."

Hentet fra

http://www.vektibalanse.no/side37.htm

Merk at det ikke anbefales å sette i gang med en slik diett uten at det skjer i samråd med en lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Cirkel,

Jeg beklager at det har tatt tid å få sendt svaret til deg. Etter en liten datakrise her ble hele svaret slettet og da var det bare å starte fra begynnelsen igjen..

Det er et godt og aktuelt spørsmål du stiller om forskjellen mellom ketose for mennesker med og uten diabetes.

Ketoacidosen (eller syreforgiftningen) du opplever med diabetes skyldes for lite insulin med påfølgende ekstremt høyt blodsukker. Dette kan skje ved infeksjoner, vevsskader, depresjoner, angst, eller selvfølgelig dersom du ikke gir deg selv insulinen du trenger. Siden glukosen ikke klarer å entre cellene uten insulin, har ikke dette bare konsekvenser i form av høyt blodsukker. Det vil også si at næring for energiproduksjon inni cellene mangler, og kroppen må finne alternative måter å få energi på. Dette gjøres ved at slike lave insulinnivåer samtidig fremmer frigivelsen av fettsyrer fra fettcellene. Disse brukes i produksjonen av ketoner. Når ketoninnholdet blir for høyt i blodet, forårsaker dette ketoacidosen du opplever. Blodsukkernivåer over 13-14 indikerer at ketoacidose kan forekomme, men denne grensen kan være noe individuell. Dersom ketoacidose ikke blir behandlet kan det føre til bevisstløshet og død.

Ketosen som mennesker uten diabetes opplever bygger på de samme prinsipper som ketoacidosen, men er likevel forskjellig. Denne skyldes ikke for lite insulin, men for lite inntak av karbohydrater. Dette medfører at det ikke er nok glukose til produksjon av energi i cellene. Det vil si at kroppen også ved denne typen ketose må finne alternative kilder til energi. Fettsyrer blir igjen frigitt fra fettceller for å brukes til energi, og dermed dannes ketoner. Kroppen har en god evne til å bruke ketoner til energi, men det er fremdeles noen celler som er avhengig av glukose (som f.eks røde blodceller). Denne formen for ketose er en mye mildere form enn ketoacidosen, og setter ikke livet i fare der og da slik som med ketoacidosen.

Det meste av studier gjort på denne formen ketose tar for seg en ketogen diett lav på karbohydrater og rik på fett i behandlingen av epilepsi hos barn. En slik diett er siste utvei i slik behandling og kan benyttes når all annen terapi feiler. Dietten kan ofte avsluttes etter 1-3 år. Omtrent 30-50% av barna som settes på denne dietten har god nytte av den for å kontrollere epilepsien. Å leve på en ketogen diett er ofte en stor psykisk og fysisk påkjenning for disse barna (og foreldre!), men alternativet med ukontrollert epilepsi er mindre ønskelig. Barn på ketogene dietter har en høyere forekomst av nyresten enn barn generelt. Det har også blitt rapportert om forstoppelse, uttørring, vekst-stagnasjon og hjerte-komplikasjoner fra studier.

Det gjøres mye studier på ketose hos voksne mennesker uten diabetes for tiden, og det er fremdeles noe tidlig å trekke solide konklusjoner om dette er en trygg tilstand å være i. Vi vet at ubehageligheter som hodepine, dårlig ånde og utmattelse kan følge med ketose. Det er også vanlig å oppleve kvalme og dårlig appetitt. Den amerikanske hjerteforeningen rapporterer også om mulige langtidsskadelige virkninger av ketose, som hjertesykdom, tap av benmasse, og nyreskader. Men som sagt over, det gjenstår å se hva ny forskning sier.

Jeg vil ellers advare deg på det sterkeste mot å følge en diett rik på proteiner når du har diabetes. Med diabetes har du en mye høyere risiko for å utvikle nyreproblemer. Høyt inntak av proteiner vil kunne fremskynde og forverre slike problemer. Nettopp derfor advares mennesker med diabetes mot et høyt inntak av proteiner.

Jeg regner med at du går til en diabetes sykepleier, klinisk ernæringsfysiolog og/eller lege som hjelper meg med å utvikle og tilrettelegge insulinprogrammet ditt. De vil også kunne hjelpe deg med å bestemme mengden korttidsinsulin du trenger per mengde karbohydrater du spiser, og også fastsette passe nivå av langtidsinsulin. Et slikt godt tilpasset program vil sørge for en god blodsukker kontroll og dermed senke faren for senkomplikasjoner.

Håper dette ga deg noen svar.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Annonse

nei....jeg kan ha blodsukker på nærmere 20 uten å være spesielt dårlig, men når jeg har ketoner i urinen, og en begynnende syreforgiftning blir jeg dødsdårlig, så det du sier her får jeg overhodet ikke til å stemme.

Hei Cirkel

Jeg har fulgt en slik diett i nesten ett år nå. Årsaken til ditt problem er trolig at du kommer i for sterk ketose. Du skal ikke kutte ut alle karbohydratene. Atkins anbefaler 20g karbohydrater i startfasen og senere 40g/døgn. men dette er noe enhver person må finne ut av, som passer hver enkelt person. Husk at du har resten av ditt liv til å gå ned de siste fem kiloene på, så ta det med ro.

Det kan også være at du har vitamin eller mineralmangel på grunn av dietten. Derfor bør du lese boken før du starter på en slik diett og som kjære starya var inne på bør du få sjekket ut blodverdiene hos legen før du starter med en slik diett.

Ser nå at det er en stund siden du skrev innlegga så nå lurer jeg på hvordan det går med deg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...