Gå til innhold

Halloween i Norge, sklidd ut ?

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Vi har fått oppleve at den amerikanske feiringen har kommet hit. Noen har misforstått, eller vil skape sin egen særnorske utgave. Jeg har fortalt et par amerikanere om vår måte å gjøre det på og de skjønner ikke riktig. De forteller at kun småbarn fra 4-8 år går på dørene, og kun stort sett til de nærmeste naboene som de kjenner, og oftest i lag med voksne. De gjør ikke noe spesielt om de ikke får noe, og de kler seg ikke ut med mer enn litt kreppapir, litt teatersminke og en hatt. Noen har masker, men småbarn ser ofte ikke hvor de går med maske. Noen få setter f eks en barberskumdott på døra til de som ikke gir noe, liksom for å fortelle andre at det ikke er noe å få. De som ikke vil ha besøk slukker utelyset den kvelden. Lokale variasjoner forekommer.

I Norge er det mye større barn og mer hærverk, og enkelte steder skremmes folk og føler seg presset til at de må gi penger hvis de ikke har noe godteri. I drabantbyene i Oslo hender det at en husstand kan få besøk av ganske mange og store unger opptil 15 år. Noen episoder forekom for to år siden, og det var verre i fjor. Noen knuste lamper, veltet blomsterpotter og spraya med lakk.

Hva gjør dine unger ?

Hvor gamle er de som kler seg ut og går på dørene ?

Hva blir straffen for de som ikke gir ?

Hvem fikk du besøk av i fjor, og hva gjorde de ?

Jeg fikk besøk to ganger av nabounger på 4-6 år, med røde og gule fjes som fnisa og lo, de fikk en halv Snickers hver, og hoppa og løp fornøyd videre. Kompisen fikk besøk i darbantbyen av store frekke unger som velta en stor blosterkrukke og kasta snø eller jord på vinduene. Det gjorde de på alle rekkehusa bortover hele kvelden. En på rekka ringte visst politiet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79456-halloween-i-norge-sklidd-ut/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Duna1365380376

Mine barn får ikke gå Halloween!! Vi kommer heller ikke til å gi til de barna som måtte komme.

Jeg vet at det i nabolaget her, ble kastet egg, strødd dopapir rundt omkring til de som ikke ga!

Så vi får se, jeg er forberedt.

Dette er en amerikansk tradisjon, som vi ikke har noe forhold til. Derfor feirer vi heller ikke! Julebukk derimot...

Hei ulv! Våre unger feirer halloween og koser seg med det. vår variant er svært lik julebukk varianten.

Hva gjør dine unger ?

Mine to minste går sammen med venninner i nabolaget. De fleste kjenner vi, men noen kjenner vi ikke. I fjor sang ungene våre mange plasser :D

Hvor gamle er de som kler seg ut og går på dørene ?

Alle mine tre på 6,7 og 11 år har kledd seg ut, eller malt seg i ansiktet.

Hva blir straffen for de som ikke gir ?

Mine to minste straffer ikke i det hele tatt. Den eldste vet jeg ikke, for jeg går ikke sammen med han. Men han har fått klar beskjed om å ikke straffe. Hører vi om det, blir det stopp.

Hvem fikk du besøk av i fjor, og hva gjorde de ?

Vi fikk besøk av mange, blant annet en hel 1 klasse :D De gjorde ikke noe spesielt, men alle fikk litt twist og var glad og fornøyd. Den eldste som kom til oss var vel 12 år. Og jeg følte meg ikke tvunget eller ble utsatt for noe hærverk da jeg gikk tom for godteri.

Ja, for to år siden ble det kastet rått egg på stuevinduet vårt. Dette skulle være en "hevn", da... Vi bodde da i en drabantby til Trondheim.

Temmelig unødvendig, synes jeg. Her feirer vi Halloween innenfor husets vegger. Barna har fått seg ei maske hver, og så kjøper vi litt popcorn eller potetgull. Det holder i lange baner.

Kanskje på tide at voksne kommer på banen. I Amerika blir barna gjerne fulgt av mor eller far. En strålende ide! Ville ikke det ha redusert faren for hærverk og bråk?

Mine barn får ikke gå Halloween!! Vi kommer heller ikke til å gi til de barna som måtte komme.

Jeg vet at det i nabolaget her, ble kastet egg, strødd dopapir rundt omkring til de som ikke ga!

Så vi får se, jeg er forberedt.

Dette er en amerikansk tradisjon, som vi ikke har noe forhold til. Derfor feirer vi heller ikke! Julebukk derimot...

men den blir mer og mer norsk Duna. I fjor ble det arrangert Halloween party for klassen til mellomste jenta mi.Kunne aldri tenke meg å nekte mine unger dette :) Det er jo bare en morsom aktiviet for dem i høstmerke. Men ungene her gjør ikke ugang.

Enig med deg, at dette har sklidd ut!

Da jeg var barn i forrige århundre, i USA, var Halloween en begivenhet på linje med julaften og bursdagen, kanskje enda bedre... Det var dagen da man fikk uhemmet tylle i seg snop, noe som ellers sjelden forekom i min mors strenge tannpuss-regime, (!).

Feiringen var veldig kommers, men vi satt også på skolen og laga pynt og hadde det koselig.

Vi var som regel på en stor "pumpkin farm" og kjøpte gresskar, om å gjøre å komme hjem med det fineste, største osv. Ofte hadde bonden det skikkelig pynta rundt omkring også, med alt som tenkes kunne av Halloween-effekter...

(Omtrent som her i Norge når vi er ute for å kjøpe juletre!)

Trick or treating foregikk med foreldre i "bakgrunnen", noen eldre barn i 11-12 års alderen gikk aleine. Vi hørte i grunnen sjelden om pøbelstreker på den måten vi hører om i Norge for tida.

For øvrig husker jeg det var mer oppmerksomhet rundt barnas sikkerhet på Halloween (vi fikk bare gå dit vi kjente folk - det gikk historier om forgiftet godteri, barberblader i epler osv...)

At skikken er kommet hit føles direkte feil. Har sans for at ungene har det gøy, og kler seg ut og holder selskaper, men at de skal gå rundt på all verdens dører, blir gæernt i mine øyne. Direkte "utidig", som vi sier på mine trakter.

Nei - det blir bare teit!

Mine egne poder har nå selvfølgelig hengt på de andre ungene her. Så veldig stas var det nå ikke å lurke rundt i sørvest stiv kuling og regn i fjor. De fikk forøvrig beskjed om å KUN gå dit det bodde andre unger, som de visste var ute på tur selv.

Forøvrig bor vi så langt fra veien at det knapt kommer noen hit utenom de 6 naboungene....

Annonse

Ja, for to år siden ble det kastet rått egg på stuevinduet vårt. Dette skulle være en "hevn", da... Vi bodde da i en drabantby til Trondheim.

Temmelig unødvendig, synes jeg. Her feirer vi Halloween innenfor husets vegger. Barna har fått seg ei maske hver, og så kjøper vi litt popcorn eller potetgull. Det holder i lange baner.

Kanskje på tide at voksne kommer på banen. I Amerika blir barna gjerne fulgt av mor eller far. En strålende ide! Ville ikke det ha redusert faren for hærverk og bråk?

Vi har nok vært heldige her vi bor. Har nemlig ikke opplevd noen form for hærverk eller bråk.

Duna1365380376

men den blir mer og mer norsk Duna. I fjor ble det arrangert Halloween party for klassen til mellomste jenta mi.Kunne aldri tenke meg å nekte mine unger dette :) Det er jo bare en morsom aktiviet for dem i høstmerke. Men ungene her gjør ikke ugang.

Her er vi flere med det samme synet. Mulig jeg har måttet fire på kravene om jeg har vært alene om dette synet.

Pga at enkelte har blitt utsatt for hærverk her, vil jeg ikke la mine barn være med på dette! Det har heller ikke ytret noe ønske om å få gå halloween.

Her er vi flere med det samme synet. Mulig jeg har måttet fire på kravene om jeg har vært alene om dette synet.

Pga at enkelte har blitt utsatt for hærverk her, vil jeg ikke la mine barn være med på dette! Det har heller ikke ytret noe ønske om å få gå halloween.

Nei ungene ser vel hva de som har gått tidligere har gjort.

Men som sagt, her har jeg ikke hørt om noe form for hærværk. Og siden det er mange som går her, så har jeg også latt mine få gå.

Jeg liker ikke den skikken der, jeg. Dattera mi har veldig lyst til "å gå Halloween" som hun sier, men jeg har ikke lyst til å la henne få lov. Da får hun heller vente til det blir Lucia om litt over en måned... det er mye koseligere!

På Halloween i fjor ringte det på døra hos oss. Hun eldste, som da var seks, og minsta på to, løp for å åpne opp. Jeg så ikke hvem det var, siden jeg satt inne på stua. Plutselig hørte jeg et skremt hyl, og minsta kom løpende LIVREDD inn på stua til meg mens hun storgråt og skalv som bare det!

Jeg skjønte ikke hva det var før jeg gikk bort og titta selv, og utafor sto et "gjenferd" - noen hadde kledd seg ut i en sånn svart drakt med skjelett på. Ekkelt!

Jeg synes det er totalt unødvendig å ringe på til folk og skremme små barn med forferdelige kostymer... hos oss resulterte det der i mareritt hos minsta i over ei uke etterpå.

VI får besøk av alle som kan krype og gå,- også min datter på 11. De har kledd seg ut som døde omtrent alle sammen.

Jeg har en diskusjon med læreren til henne, de har satt opp konferansetimer i hele morgen kveld, for halve klassemn. Jeg sa i far at vi ikke kom, for ungen skal gå Halloween....det syns jeg at jeg hørte på stemmen hennes ikke var noe populært,- men jeg stod på mitt, ungen har kjøpt inn kostymer, og vi skal sitter klar med godteri (bare smågodt - seige ting) og jeg sa at det gjaldt alle ungene som var satt opp til møter, - for det hadde de diskutert seg imellom. - så nå får jeg vel både lærern og foreldrene til de som ikke liker Halloween på nakken...hehe, -skal kle meg ut sjøl jeg - så de blir redd! :-)

Da er det på tide at noen voksne lager en Halloween-fest for ungene, og kanskje får det inn på den måten de gjør det i Amerika - og ikke ¨på vanlig norsk pøbelvis! :-) Sånn går det ofte når vi voksne ikke engasjerer oss, -ungene vet ikke bedre...:-)

*tar meg selv i nakkeskinnet* :)=

Lottemor1365380387

Jeg liker ikke denne skikken og den finnes ikke noe koselig budskap i som Julebukk.

Jeg har en på 3år som gruer vettet av seg til de kommer på vår dør.

Jeg har en på 11år som ikke får lov til å gå.

Dette er bare en melkeku for den norske handelstand som ser sitt snitt i å tjene penger på dette også.

Jeg missliker Hallowen veldig!!!!!!!

Ondskapsfult

Annonse

Da er det på tide at noen voksne lager en Halloween-fest for ungene, og kanskje får det inn på den måten de gjør det i Amerika - og ikke ¨på vanlig norsk pøbelvis! :-) Sånn går det ofte når vi voksne ikke engasjerer oss, -ungene vet ikke bedre...:-)

*tar meg selv i nakkeskinnet* :)=

Det gjorde vi i fjor. :-)

Hva gjør dine unger ? Den yngste kler seg ut og går sammen med en annen. Hun har fått beskjed om ikke å plage de som ikke har noe å gi. Heldigvis så synes hun det er veldig dårlig gjort og spille naboer et puss.

Hvor gamle er de som kler seg ut og går på dørene ? De er vel 7-11 år.

Hva blir straffen for de som ikke gir ? Noen unger i området har truet med å kline noe på døra(da skal de få med meg å bestille)

Hvem fikk du besøk av i fjor, og hva gjorde de ? Var ikke hjemme da de kom. De fikk litt godt og forsvant.

VI får besøk av alle som kan krype og gå,- også min datter på 11. De har kledd seg ut som døde omtrent alle sammen.

Jeg har en diskusjon med læreren til henne, de har satt opp konferansetimer i hele morgen kveld, for halve klassemn. Jeg sa i far at vi ikke kom, for ungen skal gå Halloween....det syns jeg at jeg hørte på stemmen hennes ikke var noe populært,- men jeg stod på mitt, ungen har kjøpt inn kostymer, og vi skal sitter klar med godteri (bare smågodt - seige ting) og jeg sa at det gjaldt alle ungene som var satt opp til møter, - for det hadde de diskutert seg imellom. - så nå får jeg vel både lærern og foreldrene til de som ikke liker Halloween på nakken...hehe, -skal kle meg ut sjøl jeg - så de blir redd! :-)

Du er en kul mamma du flisa :)

Kan vel ikke være tvil om at dette har sklidd ut? Syntes det er en usannsynlig tåplig greie. Her kommer vi "noen år for sent", og vil være med vi også , ha ha, latterlig!!!

MEN jeg skjønner godt alle foreldre som ikke kan nekte sine barn, for "alle andre" skal jo.

Mitt avkom blir iallefall hjemme!!!

Gjest Helen72

Vi feirer ikke Halloween. Hvorfor skulle vi gjøre det egentlig?

Jeg har hørt argumenter som at "det er en fin skikk, så hvorfor ikke". Vel, siesta er og en fin skikk.. kanskje vi skulle innføre siesta i Norge også?

Siesta!! Ja det hadde vært fint!!!

Vi kunne jo begynt å feire påsken slik de gjør i deler av Spania også, så får vi enda mer utkledning, om ikke enn så lystig!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...