Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fire månder på med til å opparbeide en god kondisjon. Jeg trener regelmessig vekter, men selve kondisjonstreningen har jeg ikke lagt mest vekt på. Nå ønsker jeg tips om hvordan å få best resultat på de fire måndene jeg har til disposisjon.

- hvor mye

- hvor mange ganger i uka

- osv....

Håper noe kan hjelpe meg. Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79536-kondisjonstrening/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er å sette opp klare mål. Da vet du hva utgangspunktet ditt er, og hva målet ditt er. Du kan rekke mye på fire måneder om du er disiplinert, men husk på at treningsresultater avhenger av et godt kosthold. Skal du ha maks resultater må du lære om hvilke typer mat som gir deg utholdenhet til treningen din.

Utover det kan jeg nok ikke si deg noenting om hvor mye/hvor ofte/hvor hardt du skal trene, det er helt avhengig av målet ditt og utgangspunktet ditt.

Men i prinsippet kan man trene utholdenhetstrening daglig, i motsetning til styrketrening. Styrkedelen av programmet kan du roe ned nå, hvis du skal ha maks ut av utholdenheten. Men det kommer jo igjen helt an på hva det er du skal utføre, hva som er målet ditt.

Alt som får pulsen din opp kan du regne som kondistrening. Og det er viktig å variere pulsnivået, både på langtreninger og intervalltreninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79536-kondisjonstrening/#findComment-414987
Del på andre sider

Det beste er å sette opp klare mål. Da vet du hva utgangspunktet ditt er, og hva målet ditt er. Du kan rekke mye på fire måneder om du er disiplinert, men husk på at treningsresultater avhenger av et godt kosthold. Skal du ha maks resultater må du lære om hvilke typer mat som gir deg utholdenhet til treningen din.

Utover det kan jeg nok ikke si deg noenting om hvor mye/hvor ofte/hvor hardt du skal trene, det er helt avhengig av målet ditt og utgangspunktet ditt.

Men i prinsippet kan man trene utholdenhetstrening daglig, i motsetning til styrketrening. Styrkedelen av programmet kan du roe ned nå, hvis du skal ha maks ut av utholdenheten. Men det kommer jo igjen helt an på hva det er du skal utføre, hva som er målet ditt.

Alt som får pulsen din opp kan du regne som kondistrening. Og det er viktig å variere pulsnivået, både på langtreninger og intervalltreninger.

Jeg er absolutt ikke enig med Zelig i at kondisjonstrening kan man trene hver dag. Kondis-trening har en tendens til å ramme bena veldig hardt (spinning, løping, aerobic, ski) Bena inneholder muskler osm alt annet, og trenger også ro. Du bør starte opp rolig og prioritere gode sko/ godt utstyr. tro meg, det siste du vil er å pådra deg en belastningsskade. Du bør kune trene annenhver dag og kondistreningen din rammer den samme muskelgruppen ve dhver treningsøkt. Om du f.eks har tenkt å svømme og jogge, så kan du trene hver dag, for svømming belatser andre muskler enn ved f.eks jogging.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79536-kondisjonstrening/#findComment-415435
Del på andre sider

Jeg er absolutt ikke enig med Zelig i at kondisjonstrening kan man trene hver dag. Kondis-trening har en tendens til å ramme bena veldig hardt (spinning, løping, aerobic, ski) Bena inneholder muskler osm alt annet, og trenger også ro. Du bør starte opp rolig og prioritere gode sko/ godt utstyr. tro meg, det siste du vil er å pådra deg en belastningsskade. Du bør kune trene annenhver dag og kondistreningen din rammer den samme muskelgruppen ve dhver treningsøkt. Om du f.eks har tenkt å svømme og jogge, så kan du trene hver dag, for svømming belatser andre muskler enn ved f.eks jogging.

Det kommer an på treningsgrunnlaget hvor ofte man kan trene utholdenhetstrening. I prinsippet trenger ikke musklene hvile ved kondisjonstrening i samme grad som ved styrketrening.

Jeg mente det ikke som et råd til en som er utrent -men skal man sette opp en plan over fire måneder med maks utholdenhet som mål, så bør man ha aktivitet daglig etter 4-5 uker. Med variasjon selvsagt. Gåtur er også trening, i denne forbindelse. Varierer man pulsnivået og treningsform så kan man fint ha en aktivitet hver dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79536-kondisjonstrening/#findComment-415497
Del på andre sider

Gjest Dubreuilh

Det kommer an på treningsgrunnlaget hvor ofte man kan trene utholdenhetstrening. I prinsippet trenger ikke musklene hvile ved kondisjonstrening i samme grad som ved styrketrening.

Jeg mente det ikke som et råd til en som er utrent -men skal man sette opp en plan over fire måneder med maks utholdenhet som mål, så bør man ha aktivitet daglig etter 4-5 uker. Med variasjon selvsagt. Gåtur er også trening, i denne forbindelse. Varierer man pulsnivået og treningsform så kan man fint ha en aktivitet hver dag.

Zelig, du får min forbeholdne støtte. Treningsgrunnlaget spiller inn, samt tilpasninga av hyppighet vs. intensitet.

Det er derimot ikke noe "must" å utføre daglig kondisjonstrening etter noen måneder. Det er så mangt som kommer an på i kondisverdenen. :-) Men jeg skjønner poenget ditt. Etter hvert kan restitusjonsøkter o.l. bli aktuelt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79536-kondisjonstrening/#findComment-417255
Del på andre sider

Gjest Dubreuilh

Æsj, glem mitt forrige svar. Du skreiv ikke at det var noe møsssst. Mitt innlegg var bare en gjentakelse av ditt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/79536-kondisjonstrening/#findComment-417300
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...