uglen Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Vil bare si at om noen slite med vektproblemer og er lei av sultekurer....Prøv Dr. Atkins kuren....Kutt karbohydrater og spis masse proteiner..... Har gått ned 8kg på 7 uker og forsetter videre...Og man skal spise så mye man vil. Inkludert reker,majones(ikke lett),bacongull,smør(godt) rømme etc. Dr.Atkins senter.com er stedet... Ville bare dele dette med folk som sliter litt... Har slanket meg av og på i 14 år og har prøvd det meste. Men denne funker... Og,jeg er i bedre form nå enn jeg var.Masse energi Nemlig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 31. oktober 2002 Del Skrevet 31. oktober 2002 Bare pass på fettinnholdet i maten når du går på en sånn diett. Få målt kolestrolet hos legen så du ikke får deg en ubehagelig overraskelse. Dr.Atkins-dietten og liknende dietter linkes til hjerte-karsykdommer i økende grad, p.g.a høyt fettinnhold i kosten. Ikke alle er flinke til å balansere fett-typene de får i seg på denne dietten. Karbohydrater er et viktig næringsstoff, men alt handler om riktige mengder. Ingenting bør overdrives. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBear Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Bare pass på fettinnholdet i maten når du går på en sånn diett. Få målt kolestrolet hos legen så du ikke får deg en ubehagelig overraskelse. Dr.Atkins-dietten og liknende dietter linkes til hjerte-karsykdommer i økende grad, p.g.a høyt fettinnhold i kosten. Ikke alle er flinke til å balansere fett-typene de får i seg på denne dietten. Karbohydrater er et viktig næringsstoff, men alt handler om riktige mengder. Ingenting bør overdrives. Jeg har gjort begge deler, dvs fulgt samme diett som uglen (med tilsvarende suksess) og tatt prøver (etter ca 15 uker) som Zelig anbefaler. Alle relevante verdier er normale og bedre enn noen gang. Mr Atkins har rett - også på dette punktet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest logga Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Kan jeg spørre deg om du spiser linser? Hvordan ser disse ut? Har dem det i alle matbutikker? Hvor i butikken ligger de i såfall? takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Jeg har gjort begge deler, dvs fulgt samme diett som uglen (med tilsvarende suksess) og tatt prøver (etter ca 15 uker) som Zelig anbefaler. Alle relevante verdier er normale og bedre enn noen gang. Mr Atkins har rett - også på dette punktet. Selvsagt vil det ikke gjelde _alle_ mennesker, men det er gjennomsnitt for grupper av mennesker det er snakk om. At det ikke gjelder deg betyr ikke at det ikke er en sammenheng. Det er som å si at røyking ikke er skadelig fordi du ikke har fått lungeproblemer. Forøvrig har Dr.Atkins selv hjerteproblemer -om det er grunnet kostholdet kan det jo bare spekuleres i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klamydia Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Men hva spiser man på denne dietten?? Hva består et vanlig måltid (eller to) av? Majones er godt det, men ikke alene! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
landsbyidioten Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Men hva spiser man på denne dietten?? Hva består et vanlig måltid (eller to) av? Majones er godt det, men ikke alene! Så fint nick du har. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest klamydia Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Så fint nick du har. :-) Ikke diss nicket mitt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
landsbyidioten Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Ikke diss nicket mitt! Jeg disser ikke, jeg digger. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBear Skrevet 1. november 2002 Del Skrevet 1. november 2002 Selvsagt vil det ikke gjelde _alle_ mennesker, men det er gjennomsnitt for grupper av mennesker det er snakk om. At det ikke gjelder deg betyr ikke at det ikke er en sammenheng. Det er som å si at røyking ikke er skadelig fordi du ikke har fått lungeproblemer. Forøvrig har Dr.Atkins selv hjerteproblemer -om det er grunnet kostholdet kan det jo bare spekuleres i. Jeg antar folk flest leser dette forumet fordi de er interessert i å lære av andres faktiske erfaringer som f eks fra uglen. Når uglen har valgt å dele sine dietterfaringer, ville jeg like ens dele min erfaring som bl a innebærer at det jeg var vant til å mene om hva som var sundt kosthold for meg viste seg å ikke holde stikk. Dette er faktisk et hovedpunkt i grunnlaget for denne dietten og ikke et tilfeldig utslag for mitt vedkommende alene. Har du selv erfaringer på dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 2. november 2002 Del Skrevet 2. november 2002 Jeg antar folk flest leser dette forumet fordi de er interessert i å lære av andres faktiske erfaringer som f eks fra uglen. Når uglen har valgt å dele sine dietterfaringer, ville jeg like ens dele min erfaring som bl a innebærer at det jeg var vant til å mene om hva som var sundt kosthold for meg viste seg å ikke holde stikk. Dette er faktisk et hovedpunkt i grunnlaget for denne dietten og ikke et tilfeldig utslag for mitt vedkommende alene. Har du selv erfaringer på dette? De fleste ser heldigvis fordeler med at en sak blir belyst fra flere sider. Du spør om jeg har erfaring ned slik kost selv. Jeg har prøvd det meste av dietter og kostholdsendringer, også ketogen kost. Det har vært brukt i årevis i treningskretser for å minske kroppsfettet -men i dag har de fleste gått bort fra det p.g.a de uheldige virkningene slik kost kan ha på både helse og psyke. Min erfaring er at det beste for å holde en varig vekt er et balansert, sunt kosthold, i passende mengder i forhold til aktivivitetsnivå. Det betyr at alle næringsgrupper er med, og at uheldig fett holdes på et lavt nivå. Det er vanskelig å leve på en diett livet ut, som er restriktiv i forhold til enkelte næringsgrupper. Det er dessuten mange som går i fella og spiser altfor mye av det usunne fettet på denne dietten -og ja, de går kanskje fortsatt ned i vekt, men det er på bekostning av økt fettinnhold i blodet. Kroppsfett og kolesterol har ikke nødvendigvis en sammenheng. Det er selvsagt fint at mange har positive erfaringer med en slik diett, mange her i forumet har det -men for folk som er nysgjerrige er det viktig å vite litt om ulempene også, og det _er_ en sammenheng med hyppigere hjerte-/karsykdommer for de som lever på et kosthold så og si uten karbohydrater. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBear Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 De fleste ser heldigvis fordeler med at en sak blir belyst fra flere sider. Du spør om jeg har erfaring ned slik kost selv. Jeg har prøvd det meste av dietter og kostholdsendringer, også ketogen kost. Det har vært brukt i årevis i treningskretser for å minske kroppsfettet -men i dag har de fleste gått bort fra det p.g.a de uheldige virkningene slik kost kan ha på både helse og psyke. Min erfaring er at det beste for å holde en varig vekt er et balansert, sunt kosthold, i passende mengder i forhold til aktivivitetsnivå. Det betyr at alle næringsgrupper er med, og at uheldig fett holdes på et lavt nivå. Det er vanskelig å leve på en diett livet ut, som er restriktiv i forhold til enkelte næringsgrupper. Det er dessuten mange som går i fella og spiser altfor mye av det usunne fettet på denne dietten -og ja, de går kanskje fortsatt ned i vekt, men det er på bekostning av økt fettinnhold i blodet. Kroppsfett og kolesterol har ikke nødvendigvis en sammenheng. Det er selvsagt fint at mange har positive erfaringer med en slik diett, mange her i forumet har det -men for folk som er nysgjerrige er det viktig å vite litt om ulempene også, og det _er_ en sammenheng med hyppigere hjerte-/karsykdommer for de som lever på et kosthold så og si uten karbohydrater. Vi kommer vel ikke lenger på dette, men jeg har ikke lyst til at Uglen og andre skal sitte igjen med inntrykket av at Uglens diett er usunn. Vi kjenner alle til at slik fettrik kost med lite karbohydrater tradisjonelt har vært ansett som helseskadelig. Folkene som står bak Uglens diett hevder imidlertid at slik kost tvert imot er sunn - dette omfatter også en del ernæringsmiljøer i Norge. For meg var denne uenigheten blant ekspertene forvirrende, men siden jeg hadde behov for å vite svaret ift egen person, var løsningen ganske enkelt bare å følge Dr Atkins råd om å starte dietten kombinert med å foreta de nødvendige blodprøvene for kolesterol mv etter ca 6 uker. Etter ca 3 måneder anser jeg nå for egen del å ha verifisert de to første av følgende 3 påstander for Atkins diett: 1. Overvektige går betydelig ned i vekt 2. De viktige bodprøvene for Kolesterol, Triglyserid mv forbedres - eller i det minste ikke forverres 3. Kostholdsendringen er ikke en kortvarig diett, men en permanemt omlegging som ikke er vanskelig å gjennomføre - endringene både for vekt og helse er varige, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Vi kommer vel ikke lenger på dette, men jeg har ikke lyst til at Uglen og andre skal sitte igjen med inntrykket av at Uglens diett er usunn. Vi kjenner alle til at slik fettrik kost med lite karbohydrater tradisjonelt har vært ansett som helseskadelig. Folkene som står bak Uglens diett hevder imidlertid at slik kost tvert imot er sunn - dette omfatter også en del ernæringsmiljøer i Norge. For meg var denne uenigheten blant ekspertene forvirrende, men siden jeg hadde behov for å vite svaret ift egen person, var løsningen ganske enkelt bare å følge Dr Atkins råd om å starte dietten kombinert med å foreta de nødvendige blodprøvene for kolesterol mv etter ca 6 uker. Etter ca 3 måneder anser jeg nå for egen del å ha verifisert de to første av følgende 3 påstander for Atkins diett: 1. Overvektige går betydelig ned i vekt 2. De viktige bodprøvene for Kolesterol, Triglyserid mv forbedres - eller i det minste ikke forverres 3. Kostholdsendringen er ikke en kortvarig diett, men en permanemt omlegging som ikke er vanskelig å gjennomføre - endringene både for vekt og helse er varige, Det er det gode kolesterolet som senkes på dietten, ikke det onde. Om man ser på resultater fra grupper av mennesker, og ikke enkeltpersoner. Det er fint at du forteller om dine gode erfaringer med dietten, jeg vil bare at folk som synes det høres fantastisk ut skal vite om implikasjoner ved dietten. Det er oftest ikke enten-eller med kosthold -sannheten ligger et sted midt i mellom. Det er ikke uten grunn at det er så og si fullstendig konsensus blant ernæringsfolk og leger at et slikt kosthold kan være helseskadelig. Det er veldig mye penger involvert i dette, og de resultatene som peker i favør av Dr.Atkins er finansiert av hans institutt, og tar ikke opp alvorlige innvendinger som har vært reist i fagmiljøene. Nå er en stor statlig finansiert undersøkelse på gang i USA, vi får håpe at det kommer noen signifikante resultater ut av den. Det er ikke bare hjerteproblemer som relateres til slikt kosthold, men en rekke andre sykdommer og symptomer. Her er en samling av artikler som tar for seg noen av helsefarene ved slike dietter: http://www.ncpa.org/iss/hea/2002/pd092702c.html http://suewidemark.netfirms.com/atkinsdiet_aha.htm http://www.ultimatefatburner.com/reviews/dr-atkins-diet.html http://www.oxygen.com/health/diet/diets/review_atkins_20020311.jhtml http://www.a-personaldietitian.com/atkins_diet.htm http://www.drfuhrman.com/atkins.htm http://www.weightlosslab.com/Atkinsdiet.htm http://www.ivillage.co.uk/print/0,9688,178321,00.html http://airjudden.tripod.com/eating/atkins.htm Hvis man er opptatt av trening: http://www.femalemuscle.com/nutrition/atkins1.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uglen Skrevet 3. november 2002 Forfatter Del Skrevet 3. november 2002 Men hva spiser man på denne dietten?? Hva består et vanlig måltid (eller to) av? Majones er godt det, men ikke alene! Hei (nå 9kg lettere) Gå på AtkinsCenter.com,der finner du middagsforslag etc. En vanlig dag for meg er Frokost: 3 speilegg,en pakke bacon. Lunsj:3 kyllinglår eller en kotelett eller to med salat til...Gjerne litt dressing( uten sukker). Snacks: Bacongull,eller ruller med skinke og ost,Eller reker majones og salat... middag: masse rart...Bruker mye brokkoli eller blomkål som potet erstatning.Ellers,-scampi,biff,koteletter,kylling,fisk...ex. saltetorsk,gulrøtter og eggesmør...Eller biff,barnaise,stekte champignoner,rosenkål og gjerne scampi... Mye man kan spise...og er man litt småsulten ,så bare kjøp en pakke med pålegg og spis den... Husk å spise gjerne 5 ganger om dagen...Og når man går ut,så drikk blank sprit gjerne med en lettbrus som blandevann Eller en øl,men kun en... Men,gå på siden til Atkins...Der står masse gøye oppskrifter... Obs. Jeg har hørt at denne kuren går man raskt opp igjen på om man kutter den tvert. Slik at du er advart...Gå sakte over til karbohydrater etter endt kur. Diabetes sjokolader er også en løsning om man er sinnsykt snopesyk...Eller eggedosis med natreen;pisket kremfløte med litt bær eller ananas og natreen i ... samt te med 4-6 suketter i...Godt og søtt. Bare varier mye med middager. Beste jeg lager er Mexican porkshops... Renskjær svinekoteletter,stek dem i 3 min på hver side på sterk varme,legg så på 2-3 skjeer med en salsa/taco saus,og topp dette med en 50-50 blanding av philadelfia og pizzaost. La dette smelte under lokk i 10-15 min på svak varme under lokk....Ha valgfritt med grØnnsaker til. Uendelig med variasjoner av kjøtt og grønnt.Bruk fantasien. Men herlig at det funker ihvertfall... Hilsen happy 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uglen Skrevet 3. november 2002 Forfatter Del Skrevet 3. november 2002 Det er det gode kolesterolet som senkes på dietten, ikke det onde. Om man ser på resultater fra grupper av mennesker, og ikke enkeltpersoner. Det er fint at du forteller om dine gode erfaringer med dietten, jeg vil bare at folk som synes det høres fantastisk ut skal vite om implikasjoner ved dietten. Det er oftest ikke enten-eller med kosthold -sannheten ligger et sted midt i mellom. Det er ikke uten grunn at det er så og si fullstendig konsensus blant ernæringsfolk og leger at et slikt kosthold kan være helseskadelig. Det er veldig mye penger involvert i dette, og de resultatene som peker i favør av Dr.Atkins er finansiert av hans institutt, og tar ikke opp alvorlige innvendinger som har vært reist i fagmiljøene. Nå er en stor statlig finansiert undersøkelse på gang i USA, vi får håpe at det kommer noen signifikante resultater ut av den. Det er ikke bare hjerteproblemer som relateres til slikt kosthold, men en rekke andre sykdommer og symptomer. Her er en samling av artikler som tar for seg noen av helsefarene ved slike dietter: http://www.ncpa.org/iss/hea/2002/pd092702c.html http://suewidemark.netfirms.com/atkinsdiet_aha.htm http://www.ultimatefatburner.com/reviews/dr-atkins-diet.html http://www.oxygen.com/health/diet/diets/review_atkins_20020311.jhtml http://www.a-personaldietitian.com/atkins_diet.htm http://www.drfuhrman.com/atkins.htm http://www.weightlosslab.com/Atkinsdiet.htm http://www.ivillage.co.uk/print/0,9688,178321,00.html http://airjudden.tripod.com/eating/atkins.htm Hvis man er opptatt av trening: http://www.femalemuscle.com/nutrition/atkins1.html hei Angående risken man tar på slike dietter...Selvsagt bør man ikke overdrive fett inntaket,bare fordi det nå er "lov"...Jeg håper det sier seg selv. Men jeg vet at mitt kosthold er mye sunnere nå enn før. Og på Atkins,så anbefaler han under 20 karbohydrater de første 14 dagene,så å høyne karbohydrat inntaket noe etterhvert. Men,da min livsstil før bestod av for mye snop,en god del cola/fanta og greie middager uten for mye grønnsaker,Så må jeg få sagt at kostholdet mitt er utrolig mye sunnere nå. Jeg tvinges til å spekulere på hvilke grønnsaker jeg skal ha til maten hver dag ...Og må variere for ikke å gå lei.Ergo,mye mer grønnt til maten. Jeg har også små avhopp som sushi ( Jeg får kokken til å lage den med så lite ris som mulig...) og fiber rik kjeks...Og man måå drikke mye vann for å ikke skade nyrene.¨ Alt i alt,nå når vekten min har gått ned 9kg på snart 2 måneder,så blir det lettere å bevege seg,mindre anpusten av å gå,med det resultat at jeg går mer....Jeg kommer inn i en god sirkel. Om noen vil prøve denne dietten,så ikke bare les mine beskrivelser...Sett dere inn i dietten via hjemmesiden til Atkins, og spør gjerne en lege om den passer for hver enkelt. For,jeg skjønner bekymringene her:Å helt kutte ut karbohydrater er et drastisk skritt å ta... hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uglen Skrevet 3. november 2002 Forfatter Del Skrevet 3. november 2002 Kan jeg spørre deg om du spiser linser? Hvordan ser disse ut? Har dem det i alle matbutikker? Hvor i butikken ligger de i såfall? takk for svar. Jeg spiser ikke linser...De er også høy på karbohydrater...Synd,for det er veldig godt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zelig Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 hei Angående risken man tar på slike dietter...Selvsagt bør man ikke overdrive fett inntaket,bare fordi det nå er "lov"...Jeg håper det sier seg selv. Men jeg vet at mitt kosthold er mye sunnere nå enn før. Og på Atkins,så anbefaler han under 20 karbohydrater de første 14 dagene,så å høyne karbohydrat inntaket noe etterhvert. Men,da min livsstil før bestod av for mye snop,en god del cola/fanta og greie middager uten for mye grønnsaker,Så må jeg få sagt at kostholdet mitt er utrolig mye sunnere nå. Jeg tvinges til å spekulere på hvilke grønnsaker jeg skal ha til maten hver dag ...Og må variere for ikke å gå lei.Ergo,mye mer grønnt til maten. Jeg har også små avhopp som sushi ( Jeg får kokken til å lage den med så lite ris som mulig...) og fiber rik kjeks...Og man måå drikke mye vann for å ikke skade nyrene.¨ Alt i alt,nå når vekten min har gått ned 9kg på snart 2 måneder,så blir det lettere å bevege seg,mindre anpusten av å gå,med det resultat at jeg går mer....Jeg kommer inn i en god sirkel. Om noen vil prøve denne dietten,så ikke bare les mine beskrivelser...Sett dere inn i dietten via hjemmesiden til Atkins, og spør gjerne en lege om den passer for hver enkelt. For,jeg skjønner bekymringene her:Å helt kutte ut karbohydrater er et drastisk skritt å ta... hilsen Det høres ut som en fornuftig tilnærming til den type kosthold -ikke rart du lykkes. Det er hverken riktig å svartmale, eller å opphøye dette totalt -det er snakk om en balansegang som det høres ut som om du mestrer fint 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uglen Skrevet 4. november 2002 Forfatter Del Skrevet 4. november 2002 Det høres ut som en fornuftig tilnærming til den type kosthold -ikke rart du lykkes. Det er hverken riktig å svartmale, eller å opphøye dette totalt -det er snakk om en balansegang som det høres ut som om du mestrer fint jepp,jeg vet at om jeg bare hadde lagt om kostholdet generelt,så hadde det funket Men,det er greit når en ser litt fort gang i det også...Ihvertfall i begynnelsen.Gir liksom et spark til å fortsette...Etterhvert legger jeg nok om til kun vanlig sunnt kosthold...Men foreløpig er dette gøy... Vroooooommmmm!!!Kiloene forsvinner kos, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBear Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 jepp,jeg vet at om jeg bare hadde lagt om kostholdet generelt,så hadde det funket Men,det er greit når en ser litt fort gang i det også...Ihvertfall i begynnelsen.Gir liksom et spark til å fortsette...Etterhvert legger jeg nok om til kun vanlig sunnt kosthold...Men foreløpig er dette gøy... Vroooooommmmm!!!Kiloene forsvinner kos, Du ville antakelig ha stor nytte av det nye bladet "Mat & Helse" som du kan få på Narvesen (sep/02 og okt/02), og som inneholder råd og støtte for slik kost fra nye norske ernæringsmiljøer. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
uglen Skrevet 10. november 2002 Forfatter Del Skrevet 10. november 2002 Du ville antakelig ha stor nytte av det nye bladet "Mat & Helse" som du kan få på Narvesen (sep/02 og okt/02), og som inneholder råd og støtte for slik kost fra nye norske ernæringsmiljøer. Lykke til! Takker og bukker for råd...Skal kjøpes og leses... Nå 10 kg. lettere Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.