Gå til innhold

Ny pc - hva vil jeg ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut til at det blir en ny maskin i hus i løpet av kort tid - snekret etter våre egne ønsker og behov. Håper noen glupe hoder her på forum kan hjelpe meg å forfatte en ønskeliste!

Maskinen vil bli brukt til surfing, nedlasting av musikk og film, billedbehandling, hjemmesidesnekring og programmene i den utvidede Officepakka. Spill er ikke aktuelt.

Den jeg sitter på nå er en AMD Athlon™, 1.01 GHz, 128 MB RAM; jeg synes den jobber ganske tregt av og til, og det visuelle minnet må stadig utvides. Dersom jeg holder på med billedbehandling og må forlate skjermen nekter ofte skjermspareren å slå seg på (jada, jeg vet at den "stjeler" ressurser, men lell..).

CD-brenner er selvsagt (men hvor kjapp?), men hva med DVD-brenner? Hvilket bruksområde har en slik? Er det eneste mulighet for å overføre film til plater?

Hva slags inventar må maskinen ha for at vi skal kunne se film på tv? Jeg har en relativt stor skjerm, må grafikkortet være av en bestemt størrelse for optimal utnyttelse av den?

Legg gjerne til noe dersom det er mer å tenke på.

Grønninghilsen,

Skrevet

"Maskinen vil bli brukt til surfing, nedlasting av musikk og film, billedbehandling, hjemmesidesnekring og programmene i den utvidede Officepakka. Spill er ikke aktuelt.

Den jeg sitter på nå er en AMD Athlon™, 1.01 GHz, 128 MB RAM;"

With all due respect - hva skal dere med ny PC? Jeg vil tro at en mindre oppgradering av den dere har, og en ren installasjon av operativsystemet for å rydde opp i rusk og rot, vil være fullgodt til deres bruk.

Selv sitter jeg på en Celeron 400mhz med 192MB RAM. Den er litt for treg til å se film på, men duger i massevis til alt det andre du nevner. Hvis dette er behovene er det ikke stor vits i å kaste bort penger på en helt ny maskin.

Anbefaler mer RAM, en kombinert DVD-spiller/CD-brenner, og nytt skjermkort med TV-utgang.

"Dersom jeg holder på med billedbehandling og må forlate skjermen nekter ofte skjermspareren å slå seg på (jada, jeg vet at den "stjeler" ressurser, men lell..)."

Skjermsparere er det ofte mye tull med. Gjør det heller til en vane å skru av skjermen hver gang du går fra den - det er bare et lite trykk på en knapp, og du sparer strøm og reduserer brannfare.

"CD-brenner er selvsagt (men hvor kjapp?), men hva med DVD-brenner? Hvilket bruksområde har en slik? Er det eneste mulighet for å overføre film til plater?"

DVD-brennere er fortsatt dyre, men det største problemet er ikke prisen, men at bransjen ennå ikke har blitt enig om en standard. Det er VHS vs. Beta-krigen om igjen, og ingen vet ennå hvilken standard som kommer til å vinne. Derfor kan det være greit å være litt avventende. Du kan brenne VCD og SVCD-format i en vanlig CD-brenner, disse formatene kan leses av svært mange DVD-spillere. (Men ikke alle..)

"Hva slags inventar må maskinen ha for at vi skal kunne se film på tv? Jeg har en relativt stor skjerm, må grafikkortet være av en bestemt størrelse for optimal utnyttelse av den?"

Alt du trenger er et skjermkort med TV-utgang, og en antennekabel som ikke er så lang (helst ikke over 5 meter, signalene taper seg raskt). Dette finnes på de fleste nye skjermkort. Størrelsen på TV-skjermen har ikke noe å si, oppløsningen på TVn vil garantert være lavere enn oppløsningen skjermkortet takler, uansett.

Skrevet

"Maskinen vil bli brukt til surfing, nedlasting av musikk og film, billedbehandling, hjemmesidesnekring og programmene i den utvidede Officepakka. Spill er ikke aktuelt.

Den jeg sitter på nå er en AMD Athlon™, 1.01 GHz, 128 MB RAM;"

With all due respect - hva skal dere med ny PC? Jeg vil tro at en mindre oppgradering av den dere har, og en ren installasjon av operativsystemet for å rydde opp i rusk og rot, vil være fullgodt til deres bruk.

Selv sitter jeg på en Celeron 400mhz med 192MB RAM. Den er litt for treg til å se film på, men duger i massevis til alt det andre du nevner. Hvis dette er behovene er det ikke stor vits i å kaste bort penger på en helt ny maskin.

Anbefaler mer RAM, en kombinert DVD-spiller/CD-brenner, og nytt skjermkort med TV-utgang.

"Dersom jeg holder på med billedbehandling og må forlate skjermen nekter ofte skjermspareren å slå seg på (jada, jeg vet at den "stjeler" ressurser, men lell..)."

Skjermsparere er det ofte mye tull med. Gjør det heller til en vane å skru av skjermen hver gang du går fra den - det er bare et lite trykk på en knapp, og du sparer strøm og reduserer brannfare.

"CD-brenner er selvsagt (men hvor kjapp?), men hva med DVD-brenner? Hvilket bruksområde har en slik? Er det eneste mulighet for å overføre film til plater?"

DVD-brennere er fortsatt dyre, men det største problemet er ikke prisen, men at bransjen ennå ikke har blitt enig om en standard. Det er VHS vs. Beta-krigen om igjen, og ingen vet ennå hvilken standard som kommer til å vinne. Derfor kan det være greit å være litt avventende. Du kan brenne VCD og SVCD-format i en vanlig CD-brenner, disse formatene kan leses av svært mange DVD-spillere. (Men ikke alle..)

"Hva slags inventar må maskinen ha for at vi skal kunne se film på tv? Jeg har en relativt stor skjerm, må grafikkortet være av en bestemt størrelse for optimal utnyttelse av den?"

Alt du trenger er et skjermkort med TV-utgang, og en antennekabel som ikke er så lang (helst ikke over 5 meter, signalene taper seg raskt). Dette finnes på de fleste nye skjermkort. Størrelsen på TV-skjermen har ikke noe å si, oppløsningen på TVn vil garantert være lavere enn oppløsningen skjermkortet takler, uansett.

Takker og bukker - da kan vi heller legge ENDA mer penger i kamera..! ;o)

Men den jeg har nå bråker som et annet treskeverk - går det an å skifte vifte også?

Skrevet

Du vil ikke ha en pc, du vil ha en lekker, velfungerende maskin fra Apple Macintosh! ;)

http://www.apple.com/no/

Hehe.. venta på den, men trodde at Vincent skulle beat you to it!

Skrevet

Hehe.. venta på den, men trodde at Vincent skulle beat you to it!

Å, nei du! I dag er jeg uslåelig. ;)

Skrevet

Hei Birdie :-)

Her er hva jeg vil anbefale:

Kabinett: Kjøpe et Midi-tower for å ha muligheten til å oppgradere senere (Chieftec Dragon er min favoritt) Vil du ikke oppgradere har Shuttle noen superkule små kabinetter!

Hovedkort: Kjøp et hovedkort som har Intel i845e-chipsett. Raskt chipsett som bruker DDR-RAM. I dag kommer mange av hovedkortene med integret lydkort av god kvalitet!

Proessor: Intel Pentium4 2,4GHz - gir mest datakraft for pengene + at Intel's vifter støyer mindre enn de fleste AMD's (du kan få støysvake AMD-vifter, men de koster som regel en del)

RAM: 512MB DDR-RAM (ikke vits i å kjøpe mer, det holder kanskje med 256, men...)

Skjermkort: GeForce 4 MX440 - et chipset som gir god ytelse i 2D (Windows) og helt grei ytelse til spill (3D). De fleste av disse kortene har TV-ut. Jeg ser film på TV via to standard phono-kabler på 10m. Helt grei kvalitet :-)

Harddisk: 80GB 7200rpm - Maxtor sin DiamondMax-serie er støysvake, men Western Digital har en Special Edition-serie med 8MB cache som er litt raskere. Se prisen litt an her...

Brenner/DVD: _Ikke_ kjøp en combo-brenner. Du får dårlig ytelse som brenner og dårlig ytelse som DVD. Kjøp en vanlig DVD-spiller (16x) og en CD-brenner som er mer enn 24x (48x er vel standard nå... :-)

Ellers er det også gunstig å kjøpe seg en OEM-utgave av Windows - så får du din egen lovlige kopi! Ca halv pris i forhold til retail-pris...

Ellers kan du osgå se hva dinside.no sier hva som er månedens kjøp (http://www.dinside.no/php/art.php?id=31839 er Komplett's alternativ)

Lykke til!

Skrevet

Takker og bukker - da kan vi heller legge ENDA mer penger i kamera..! ;o)

Men den jeg har nå bråker som et annet treskeverk - går det an å skifte vifte også?

Det gjør det. Dvs, du må antakelig skifte hele strømforsyningen. Her må du undersøke litt først - en del ferdig-PCer har ustandard strømforsyninger slik at du ikke kan bytte ut med hva som helst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...