Gå til innhold

Hvilken brus er mest usunn av......

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

vet ikke helt, men kan tenke meg at det er Pepsi Max... (inneholder ikke den aspartam da, som visstnok også er kreftfremkallende...)

PH-messig er det Pepsi, siden Cola har en Ph på bare 3,5. Det er mer skadelig for tennene... Legg en rusten mutter i Cola over natta, og rusten er borte neste morgen :-o

Sukkermessig kommer det vel ut på likt.

PH-messig er det Pepsi, siden Cola har en Ph på bare 3,5. Det er mer skadelig for tennene... Legg en rusten mutter i Cola over natta, og rusten er borte neste morgen :-o

*grøss* holder på med dagens 9. cola light....

Annonse

*grøss* holder på med dagens 9. cola light....

Jeg tør ikke drikke Cola lenger jeg. Ødela emaljen på tennene med det da jeg gikk med guttungen... Fikk beskjed av tannlegen om å slutte å drikke både juice, brus og saft... :-o

Nå drikker jeg Cola så sjelden at jeg knapt husker hva det smakte. Emaljen er bedre, men ikke så bra som jeg skulle ønske den var. Det iser i alle fall ikke hele tida lenger nå! :)

Synes faktisk vann smaker bedre enn brus nå! Det går det med en del av hver dag.

vet ikke helt, men kan tenke meg at det er Pepsi Max... (inneholder ikke den aspartam da, som visstnok også er kreftfremkallende...)

Hallo! Det finnes ingen seriøs forskning som tilsier at apspartam selv i relativt store doser er kreftfremkallende. Men det er tydeligvis noen som har gått i fella og fremdeles tror på useriøse undersøkelser hvor man f.eks. har sprøytet store mengder aspartam rett i hjernen på rotter som fra før av var disponert for hjernekreft. Aspartam kommer ikke til hjernen når man får det i fordøyelsessystemet en gang.

Jeg syntes du burde holde deg for god til å spre slike ubegrunnede påstander.

Se ellers hva som står på disse sidene om temaet, og søk hjerne etter mer informasjon på nettet og finn at alle seriøse forskere tilbakeviser denne tynne teorien.

http://www.doktoronline.no/section/nosection/464

En helt annen ting er at ingenting er sunt i for store doser, så alt med måte. Drikk vann hvis du er tørst!

Kostholdsekspert Bjørn Kjeldsen mente at om vi skulle drikke brus, så burde vi drikke den med sukker.

Men helst burde vi ikke drikke brus i hele tatt.

Drikk vann!

Det viser vel bare at mange såkallte kostholds-"eksperter" ikke aner hva de snakker om?

:-)

Med vennlig hilsen

Kostholdsekspert Bjørn Kjeldsen mente at om vi skulle drikke brus, så burde vi drikke den med sukker.

Men helst burde vi ikke drikke brus i hele tatt.

Drikk vann!

Takk for svar!

Her i familien er vi storforbrukere av vann! Brus hører stort sett bare lørdagskvelden til. Jeg drikker Fanta og gubben Pepsi Max. Så ble de da en diskusjon mellom oss på hvem av oss som drikker det "sunneste" alternativet ;o)

Jeg ville tro Fanta siden den har sukker i seg. Søtningsstoffene i Pepsi Max er ikke farlige så fremt du ikke drikker 10 liter hver eneste dag i flere år, og det gjør vel de færreste. :-)

Jeg grenser nok til det hysteriske når det gjelder brus...Kun lørdag kveld her :o)

Men kunne jo vært kjekt om Fanta eller Pepsi Max var bare bittelitt sunt da, ikke sant ;o)

Annonse

Noe sånt jeg grubla litt på jeg også. Pepsi Max kan gi kreft og Fanta hull i tennene og diabetes eller no`i den dur (for å sette det litt på spissen ;o))

Hallo! Det finnes ingen seriøs forskning som tilsier at apspartam selv i relativt store doser er kreftfremkallende. Men det er tydeligvis noen som har gått i fella og fremdeles tror på useriøse undersøkelser hvor man f.eks. har sprøytet store mengder aspartam rett i hjernen på rotter som fra før av var disponert for hjernekreft. Aspartam kommer ikke til hjernen når man får det i fordøyelsessystemet en gang.

Jeg syntes du burde holde deg for god til å spre slike ubegrunnede påstander.

Se ellers hva som står på disse sidene om temaet, og søk hjerne etter mer informasjon på nettet og finn at alle seriøse forskere tilbakeviser denne tynne teorien.

http://www.doktoronline.no/section/nosection/464

En helt annen ting er at ingenting er sunt i for store doser, så alt med måte. Drikk vann hvis du er tørst!

Men Doris påstod jo ingenting da... Bare mente hun hadde hørt noe om dette...

Men, iallefall, takk for svar og takk for link :o)

Vann drikkes i store mengder her i huset, men kjekt med brus en og annen lørdagskveld vet du! Tror neppe det skader, men hadde bare en diskusjon på gang med gubben om hvilken av de to brustypene som var mest usunn...

Ja, da blir det gubbens tenner som ramler av først ;o)

Jeg grenser nok til det hysteriske når det gjelder brus...Kun lørdag kveld her :o)

Men kunne jo vært kjekt om Fanta eller Pepsi Max var bare bittelitt sunt da, ikke sant ;o)

Ja, det hadde jo vært perfekt. Jeg er egentlig mer bekymret for tennene når jeg drikker brus, syren etser bort emaljen og etter å ha hørt skrekkhistorier fra tannleger og sett undersøkelser hvor 12-åringer må ha krone pga for mye brus-drikking har jeg nok fått et litt annet forhold til det. Vi drikker også bare brus i helgene, og er da stort sett ikke så nøye på sukkerinnhold, søtningsstoffer og slikt. Samboeren min foretrekker også Pepsi Max mens jeg liker bedre sukkerholdige bruser som Cola, Fanta osv. Alt med måte tenker nå jeg. Det er ingenting galt med brus, uansett sort, så lenge man drikker "fornuftige" mengder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...