Gå til innhold

ang. julefeiring

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Opp i ni-titida, ordne meg selv, ordne unger. Ta med de som vil av unger og søstre i kirka klokka tre eller fire (dit går jeg hver jul, koselig å treffe igjen alle de jeg ser bare en gang i året), og når vi kommer hjem er middagen ferdig.

Spiser middag annenhvert år hos mine foreldre og de andre besteforeldrene. I år er det middag hos de andre, tror jeg. Jeg blir liksom aldri vant til det, for de har ikke noe fast opplegg for julaften. Desserten varierer år etter år, alt etter som hva de har i hus. Hos mine foreldre er det standard hvert år, og det er noe av sjarmen med det hele, synes jeg.

Etter middag hos mine foreldre har jeg mer og mer tatt over ryddinga etterpå, putte tallerkener i oppvaskmaskina og vaske ut av det vi kommer til å trenge senere på kvelden. Deretter igjen kommer julenissen...

Pakkeåpningen varer i noen timer, fordi jeg prøver å følge med på hva ungene får av hvem. Det er litt av en jobb...

Om det ikke har blitt altfor sent, tar vi med alle barna til det andre settet med besteforeldre, så har julenissen sannelig vært der med gaver også. Det hender at bare en eller to av dem er med, for etter en lang og spennende dag er det fort gjort å bli for trøtt... :)

Pappa pleier å spandere øl og akevitt, men av erfaring fra en tidligere julaften, så rører jeg ikke akevitt mer... (ikke spør... ;)

Sånn blir nok jula i år også. Ønsker meg hvit jul!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80042-ang-julefeiring/#findComment-419213
Del på andre sider

Lottemor1365380387

hvordan er deres juletradisjoner?

Vi starter dagen med at ungene skipper frokost siden nissen har vært å fylt strømpen,,uff grusomt.

Så har vi nisse grøt kl.12 med mandelen i grøten.

Ribben starter jeg med tidlig om morgenen.

Ungene ser på tegnefilm,,jeg smug titter også.

Så skal alle i bad før meg.

Når det er min tur er det ikke er varmtvann;)

Så spiser vi kl.17 når kirkeklokkene ringer

hva spiser dere,Ribbe,medisterkaker og sossiser.Riskrem til desser

I fjor lagde jeg and også,det slipper jeg heldigvis i år:)

går dere i kirken Nei

er dere hjemme eller er hele familien samlet hos besteforeldre..

Vi har vært år byttet på å reise til svigers og mine foreldre.

Men dette ble veldig slitsomt for barna og ikke minst oss.

Så i fjor inviterte vi heller alle til oss.Svigersene kom men i år skal de til min svigerinne så da blir det bare oss:)

1.juledag skal vi på julefrokost/lunsj/middag hos modern.

Der blir vi ca.25 stykker så det blir gøy:)

*førejuleknus*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80042-ang-julefeiring/#findComment-419253
Del på andre sider

Vi feirer jul hjemme, bare meg foreldrene mine og broren min (og katta). Vi har familien i utlandet, så det er bare oss her. Vi starter julaften med å se på Tre nøtter til Askepott. Til lunsj spiser vi grøt med mandel i. Vi kler oss pent og spiller spill og koser oss sammen. Gavene blir åpnet i 20-21 tida (når vi var små ventet vi ikke så lenge da, tortur for barn *S*). Når det er ferdig et par timer senere tar vi fram koldtbordet og spiser kveldsmat sammen. Det koldtbordet bruker vi til frokost og kvelds i hele romjulen, koselig å være sammen for en gangs skyld. Stor julemiddag har vi 1. juledag, da spiser vi kalkun. Vi går aldri i kirken.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80042-ang-julefeiring/#findComment-419368
Del på andre sider

Eg har ikkje satt nokon tradisjon enno, og veit ikkje heilt korleis eg ville ønske meg det, eller om eg kanskje helst ønsker det forskjellig fra år til år.

Kjøret med å dra til foreldre og sånt kvar jul har eg droppa, ettersom eg igrunnen ikkje synes det er så artig, og ikkje har lyst til å gjere det berre for å glede "dei gamle". Heldigvis har eg foreldre som respekterer at eg vil gjere mine eigne ting, sjølv om eg ikkje har eigen familie med unger og greier.

Julaften er jo i veldig stor grad ungenes greie, og ettersom eg ikkje har tenkt å få unger, så må eg tenke ut andre ting som gjer dagen spesiell.

Så langt i år har søstra mi invitert meg (+ kjæresten) heim til seg, ho er nyseparert og skal være uten ungene fra julaften og i fem dager. Men sjølv har eg katter, som er vanskelige å reise fra så lenge på den tida av året, vanskelig å finne folk med tid til å passe dei. Har litt lyst til å være heime hos meg sjølv også, det har eg aldri gjort før :)

Eg trur at LUKTA av jul er noko av det viktigste :) Lukta av bakverk, gran, grønnsåpe, stearinlys... Og i ei lita leilighet skulle det vel være lett å få luktene til å spre seg overalt :))

Vel, det vil vise seg kva det blir til.

Ettersom du nevner kirke, får eg svare på det - eg pleide å gå i kirka på julaften tidligere, men fra det året eg hadde fått jentekjæreste droppa eg det, har ikkje gått i kirka sia det, anna enn i bryllup/barnedåp. Går ikkje steder der eg ikkje er velkommen. Hepp.

:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80042-ang-julefeiring/#findComment-419409
Del på andre sider

Annonse

Vi virrer i tradisjoner og iår blir ikke lik forrige år eller neste år. Iår skal barna, x'n og jeg feire i vårt siste felles hjem hvor barna og jeg nå bor, men vi flytter i løpet av våren. Vi skal spise and, rødkål og "hefeknödel". Barna får strømper på morgenen, vi spiser sylte og lefse midt på dagen og middagen inntas ca. kl. 17:00. Forhåpentligvis kommer en nisse ved 20:00tiden med masser av gaver. Vanligvis feirer vi med min mor, stefar, søsken m/barn, men de vil ikke komme iår fordi mine barns far er velkommen av meg. De er uspiselige iblant....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80042-ang-julefeiring/#findComment-419831
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...