Grip Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 LO's innvandringstalskvinne Ellen Stensrud uttaler i anledning norske menns ekteskap med kvinner fra Thailand: "Jeg klandrer ikke de stakkars kvinnene, men norske menn som ønsker en kvinne de kan styre hele livet til. Dette er noen av verdens fattigste kvinner som blir importert til Norge som en vare". Borte er prinsippene om individuell vurdering som ellers holdes høyt av innvandringsprofitørene. Borte er respekten for enkeltsjebner. Jeg blir stadig forundret over hvor nedlatende de såkalte antirasister er overfor folk fra fremmede/fattige land. De blir automatisk kategorisert som klienter, ressurssvake stakkarer som trenger en sosionom til å holde seg i hånda. Nå skal tilmed LO uttale seg om den enkeltes kjærlighetsforhold, bare fordi det er en kvinne med annen hudfarge med i bildet. Denne nedlatende holdningen er nesten forvirrende. Er det virkelig slik at de såkalte antirasister er de verste rasistene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80055-los-skjulte-rasisme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Du skriver: "Nå skal tilmed LO uttale seg om den enkeltes kjærlighetsforhold, bare fordi det er en kvinne med annen hudfarge med i bildet." Nei, ikke fordi det er en annen hudfarge, men fordi ektefeller som kommer fra ikke-EØS land er, i praksis, rettsløse i Norge. De har valget mellom å bli hos den mishandlende partneren i tre år (!) (inntil de kan skille seg, og få oppholdstillatelse på selvstendig grunnlag), eller å reise tilbake. I flere kulturer har en skilt kvinne små reelle mulighet til å gifte seg igjen, og den sannsynlige utgangen er at hun havner i ekstrem fattigdom. Dette vet selvsagt mennene de er gift med, og det benytter de seg av. Og du, og dine holdninger, er en av grunnene til at disse kvinnene kan mishandles! Nettopp fordi det er så vanskelig for dem å bryte ut og fremdeles få bli i Norge. Som vanlig angriper du de svakeste av de svake. Feigt. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80055-los-skjulte-rasisme/#findComment-419337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 3. november 2002 Forfatter Del Skrevet 3. november 2002 Du skriver: "Nå skal tilmed LO uttale seg om den enkeltes kjærlighetsforhold, bare fordi det er en kvinne med annen hudfarge med i bildet." Nei, ikke fordi det er en annen hudfarge, men fordi ektefeller som kommer fra ikke-EØS land er, i praksis, rettsløse i Norge. De har valget mellom å bli hos den mishandlende partneren i tre år (!) (inntil de kan skille seg, og få oppholdstillatelse på selvstendig grunnlag), eller å reise tilbake. I flere kulturer har en skilt kvinne små reelle mulighet til å gifte seg igjen, og den sannsynlige utgangen er at hun havner i ekstrem fattigdom. Dette vet selvsagt mennene de er gift med, og det benytter de seg av. Og du, og dine holdninger, er en av grunnene til at disse kvinnene kan mishandles! Nettopp fordi det er så vanskelig for dem å bryte ut og fremdeles få bli i Norge. Som vanlig angriper du de svakeste av de svake. Feigt. Med vennlig hilsen Jeg skjønner ikke hva du babler om. Har du stått opp for tidlig? Poenget mitt var at LO (og du) tilsynelatende automatisk, og uten refleksjon, går ut fra at alle fra "ikke-EØS land", er noen ressurssterke stakkarer som alltid er avhengig av hjelp fra hvite mennesker. Det er mulig reglene i Norge ikke er i favør av disse kvinnene. Like fullt er det påfallende at man ikke kan respektere kjærlighetsforhold (og ekteskap) mellom en nordmann og en kvinne fra Thailand, uten å komme trekkende med grove fornærmelser om menneskehandel etc. Det er denne nedlatende kategorisering av svært mange private forhold som jeg reagerer på. Det er nemlig ikke sikkert at alle kvinner fra Thailand er "de svakeste svake". Det er jo nærmest en stupid og ondsinnet forutsetning. Jeg kan tolke ditt innlegg som støtte til Jern-Ellen, og synes det er overraskende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80055-los-skjulte-rasisme/#findComment-419343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Jeg skjønner ikke hva du babler om. Har du stått opp for tidlig? Poenget mitt var at LO (og du) tilsynelatende automatisk, og uten refleksjon, går ut fra at alle fra "ikke-EØS land", er noen ressurssterke stakkarer som alltid er avhengig av hjelp fra hvite mennesker. Det er mulig reglene i Norge ikke er i favør av disse kvinnene. Like fullt er det påfallende at man ikke kan respektere kjærlighetsforhold (og ekteskap) mellom en nordmann og en kvinne fra Thailand, uten å komme trekkende med grove fornærmelser om menneskehandel etc. Det er denne nedlatende kategorisering av svært mange private forhold som jeg reagerer på. Det er nemlig ikke sikkert at alle kvinner fra Thailand er "de svakeste svake". Det er jo nærmest en stupid og ondsinnet forutsetning. Jeg kan tolke ditt innlegg som støtte til Jern-Ellen, og synes det er overraskende. Hei, Du skriver: "Det er nemlig ikke sikkert at alle kvinner fra Thailand er "de svakeste svake". Det er jo nærmest en stupid og ondsinnet forutsetning." Selvsagt ikke, og her snubler du i dine egne fordommer! Poenget er at INGEN av disse personene har *rettigheter* i Norge (enten de er kvinner eller menn), fordi de får ikke oppholdstillatelse før de har bodd her (*SAMMEN* MED EKTEFELLEN) i 3 år. Ergo *kan* ektefellen misbruke dette, fordi kvinnene det er snakk om har kun to valg: akseptere mishandlingen eller bli deportert. Og hvis de blir deportert, er det *ofte* tilbake til fattigdom. Din "kampanje mot innvandrere" gjør det enda vanskeligere for disse kvinnene, fordi det er enda vanskeligere å få oppholdstillatelse før 3 år har gått. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80055-los-skjulte-rasisme/#findComment-419353 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Du skriver: "Nå skal tilmed LO uttale seg om den enkeltes kjærlighetsforhold, bare fordi det er en kvinne med annen hudfarge med i bildet." Nei, ikke fordi det er en annen hudfarge, men fordi ektefeller som kommer fra ikke-EØS land er, i praksis, rettsløse i Norge. De har valget mellom å bli hos den mishandlende partneren i tre år (!) (inntil de kan skille seg, og få oppholdstillatelse på selvstendig grunnlag), eller å reise tilbake. I flere kulturer har en skilt kvinne små reelle mulighet til å gifte seg igjen, og den sannsynlige utgangen er at hun havner i ekstrem fattigdom. Dette vet selvsagt mennene de er gift med, og det benytter de seg av. Og du, og dine holdninger, er en av grunnene til at disse kvinnene kan mishandles! Nettopp fordi det er så vanskelig for dem å bryte ut og fremdeles få bli i Norge. Som vanlig angriper du de svakeste av de svake. Feigt. Med vennlig hilsen De kvinnene jeg vet om, blir ikke mishandlet, og de er langt fra stakkarslige. Mannen de er gift med ville nok blitt temmelig forbannet om du kom med sånne holdninger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80055-los-skjulte-rasisme/#findComment-419357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 3. november 2002 Forfatter Del Skrevet 3. november 2002 Hei, Du skriver: "Det er nemlig ikke sikkert at alle kvinner fra Thailand er "de svakeste svake". Det er jo nærmest en stupid og ondsinnet forutsetning." Selvsagt ikke, og her snubler du i dine egne fordommer! Poenget er at INGEN av disse personene har *rettigheter* i Norge (enten de er kvinner eller menn), fordi de får ikke oppholdstillatelse før de har bodd her (*SAMMEN* MED EKTEFELLEN) i 3 år. Ergo *kan* ektefellen misbruke dette, fordi kvinnene det er snakk om har kun to valg: akseptere mishandlingen eller bli deportert. Og hvis de blir deportert, er det *ofte* tilbake til fattigdom. Din "kampanje mot innvandrere" gjør det enda vanskeligere for disse kvinnene, fordi det er enda vanskeligere å få oppholdstillatelse før 3 år har gått. Med vennlig hilsen Som ellers i verden, må man ty til enkelte kompromisser. I dette tilfellet er situasjonen ikke optimal for de som havner i en situasjon hvor de må skille seg før tre år er gått. På den annen side har samfunnet innsatt noen slike grenser for å beskytte seg mot at pro forma ekteskap blir en ny lønnsom næring i import av velferdssøkende. Når det er snakk om ekteskap, bør det jo være overkommelig å holde ut tre år, vanligvis, selv om det selvsagt finnes unntak. Det undrer meg fortsatt at problemer knyttet til denne tre-års regelen, får anstendige mennesker til å lire av seg de mest nedverdigende utsagn omkring andre menneskers kjærlighetsforhold. Det er jo mange slags motiver som kan ligge til grunn for ekteskap, også blant hvite, uten av noen skriver i avisen om det. Men så snart kvinnen er thai og mannen norsk, tar man seg alle rettigheter. PS. Ofte er det norske kvinner som reagerer sterkest på slike ekteskap. Jeg har også registrert at de ofte ikke er noe julepynt akkurat, mens thai-jenten ofte er riktig pene. En ondsinnet hypotese kan være at det her finnes en sammenheng. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80055-los-skjulte-rasisme/#findComment-419373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grip Skrevet 3. november 2002 Forfatter Del Skrevet 3. november 2002 De kvinnene jeg vet om, blir ikke mishandlet, og de er langt fra stakkarslige. Mannen de er gift med ville nok blitt temmelig forbannet om du kom med sånne holdninger. Det er visstnok flere som blir forbannet: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=1791299 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80055-los-skjulte-rasisme/#findComment-419374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morsk Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 De kvinnene jeg vet om, blir ikke mishandlet, og de er langt fra stakkarslige. Mannen de er gift med ville nok blitt temmelig forbannet om du kom med sånne holdninger. Når det er snakk om norske menn og utenlandske kvinner som gifter seg, foretrekker Sør og snakke om mishandling, og bare det. Når det derimot er snakk om norske kvinner som gifter seg med utelandske menn og mishandles i stor stil, får pipa en annen lyd. Da skal det helst ikke diskuteres, og ihverfall ikke generaliseres. Kan noen forklare meg hva som får en person til å utvikle et slik selvhat på vegne av sitt eget kjønn og folk ? En slags botsøvelse for egne synder ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80055-los-skjulte-rasisme/#findComment-419384 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morsk Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Hei, Du skriver: "Det er nemlig ikke sikkert at alle kvinner fra Thailand er "de svakeste svake". Det er jo nærmest en stupid og ondsinnet forutsetning." Selvsagt ikke, og her snubler du i dine egne fordommer! Poenget er at INGEN av disse personene har *rettigheter* i Norge (enten de er kvinner eller menn), fordi de får ikke oppholdstillatelse før de har bodd her (*SAMMEN* MED EKTEFELLEN) i 3 år. Ergo *kan* ektefellen misbruke dette, fordi kvinnene det er snakk om har kun to valg: akseptere mishandlingen eller bli deportert. Og hvis de blir deportert, er det *ofte* tilbake til fattigdom. Din "kampanje mot innvandrere" gjør det enda vanskeligere for disse kvinnene, fordi det er enda vanskeligere å få oppholdstillatelse før 3 år har gått. Med vennlig hilsen Igjen beviser du at du ikke har fulgt en døyt med i samfunnsutviklingen. Det er forlengts foretatt lovendring på dette område. Mishandlede kvinner får idag som hovedregel opphold også før 3 år hvis de hevder seg mishandlet uten krav til bevis, og uten rettergang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80055-los-skjulte-rasisme/#findComment-419393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 De kvinnene jeg vet om, blir ikke mishandlet, og de er langt fra stakkarslige. Mannen de er gift med ville nok blitt temmelig forbannet om du kom med sånne holdninger. Du skriver: "og de er langt fra stakkarslige." Ingen har påstått at "alle blir mishandlet" (og langt mindre at de er "stakkarslige"), men påpekt at de er, i praksis, uten rettigheter de tre første årene de er her. Da er det, igjen i praksis, enten "bo sammen med ham uansett, eller bli deportert". === Du skriver: "De kvinnene jeg vet om, blir ikke mishandlet" Noen av de kvinnene jeg vet om (= kjenner personlig) ble "importert" her, og fikk valget om å prostituere seg eller så ville mannen skille seg (og de ville bli deportert). De hadde intet valg... === Du skriver: "Mannen de er gift med ville nok blitt temmelig forbannet om du kom med sånne holdninger." Jeg kjenner drøssevis av slike ektepar. Ektepar hvor "mannen er 78 og kvinnen 22".... Og mange "mer normale" ekteskap. Jeg har faktisk IKKE kritisert noen menn her! Jeg har påpekt at disse (hovedsakelig) kvinnene ikke har noen reelle rettigheter hvis ektefellen fant på å misbruke situasjonen. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80055-los-skjulte-rasisme/#findComment-419435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Når det er snakk om norske menn og utenlandske kvinner som gifter seg, foretrekker Sør og snakke om mishandling, og bare det. Når det derimot er snakk om norske kvinner som gifter seg med utelandske menn og mishandles i stor stil, får pipa en annen lyd. Da skal det helst ikke diskuteres, og ihverfall ikke generaliseres. Kan noen forklare meg hva som får en person til å utvikle et slik selvhat på vegne av sitt eget kjønn og folk ? En slags botsøvelse for egne synder ? Du skriver: "Når det derimot er snakk om norske kvinner som gifter seg med utelandske menn og mishandles i stor stil, får pipa en annen lyd." Har disse kvinnene reelle rettigheter? Ja, de har samme rettigheter som andre norske kvinner. Blir de deportert hvis de skiller seg? Nei, de blir ikke deportert. == Du skriver: "Da skal det helst ikke diskuteres, og ihverfall ikke generaliseres." Hvem er det som generaliserer her, utenom deg? Jeg har påpekt at mennesker fra ikke-EØS land i praksis står uten rettigheter de første 3 årene hvis ektefellen truer med å mishandle dem. === Du skriver: "Kan noen forklare meg hva som får en person til å utvikle et slik selvhat på vegne av sitt eget kjønn og folk ? En slags botsøvelse for egne synder ?" Hvilket "hat"? Hvis noen her er fulle av "hat" så må det være deg... Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80055-los-skjulte-rasisme/#findComment-419442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Igjen beviser du at du ikke har fulgt en døyt med i samfunnsutviklingen. Det er forlengts foretatt lovendring på dette område. Mishandlede kvinner får idag som hovedregel opphold også før 3 år hvis de hevder seg mishandlet uten krav til bevis, og uten rettergang. Igjen beviser du at du ikke leser det andre skriver. Du skriver: "Det er forlengts foretatt lovendring på dette område." Ja, selvsagt. === Du skriver: "Mishandlede kvinner får idag som hovedregel opphold også før 3 år hvis de hevder seg mishandlet uten krav til bevis, og uten rettergang." I teorien, men ikke i praksis. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80055-los-skjulte-rasisme/#findComment-419444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 3. november 2002 Del Skrevet 3. november 2002 Som ellers i verden, må man ty til enkelte kompromisser. I dette tilfellet er situasjonen ikke optimal for de som havner i en situasjon hvor de må skille seg før tre år er gått. På den annen side har samfunnet innsatt noen slike grenser for å beskytte seg mot at pro forma ekteskap blir en ny lønnsom næring i import av velferdssøkende. Når det er snakk om ekteskap, bør det jo være overkommelig å holde ut tre år, vanligvis, selv om det selvsagt finnes unntak. Det undrer meg fortsatt at problemer knyttet til denne tre-års regelen, får anstendige mennesker til å lire av seg de mest nedverdigende utsagn omkring andre menneskers kjærlighetsforhold. Det er jo mange slags motiver som kan ligge til grunn for ekteskap, også blant hvite, uten av noen skriver i avisen om det. Men så snart kvinnen er thai og mannen norsk, tar man seg alle rettigheter. PS. Ofte er det norske kvinner som reagerer sterkest på slike ekteskap. Jeg har også registrert at de ofte ikke er noe julepynt akkurat, mens thai-jenten ofte er riktig pene. En ondsinnet hypotese kan være at det her finnes en sammenheng. Du skriver: "Det er jo mange slags motiver som kan ligge til grunn for ekteskap, også blant hvite, uten av noen skriver i avisen om det. Men så snart kvinnen er thai og mannen norsk, tar man seg alle rettigheter." Selvsagt. Poenget er at når det er snakk om kvinner fra kulturer hvor en skilt kvinne neppe har noen reell sjanse for å bli gift på nytt, så er mulighetene for misbruk av dette faktum ekstremt mye større enn for ekteskap mellom "to nordmenn". Hvis en mann sa til en kone som har norsk statsborgerskap at "enten prostituerer du deg og gir meg pengene, eller så skiller jeg meg fra deg", så kan hun skille seg uten noen alvorlige konsekvenser. For en kvinne fra "Thailand", som ikke har bodd her 3 år, vil et slikt ultimatum få meget store konsekvenser: hvis han skiller seg, vil hun som regel bli deportert, og i Thailand vil hun ha svært små sjanser for å gifte seg på nytt. Hun har store sjanser for å havne "på gaten" eller som sexarbeider. === Jeg kritiserer IKKE "menn som gifter seg med utlendinger" (!), men påpeker at disse utlendingene er i praksis nesten rettsløse. === Du skriver: "Jeg har også registrert at de ofte ikke er noe julepynt akkurat, mens thai-jenten ofte er riktig pene." Dette blir for dumt! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80055-los-skjulte-rasisme/#findComment-419451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Du skriver: "og de er langt fra stakkarslige." Ingen har påstått at "alle blir mishandlet" (og langt mindre at de er "stakkarslige"), men påpekt at de er, i praksis, uten rettigheter de tre første årene de er her. Da er det, igjen i praksis, enten "bo sammen med ham uansett, eller bli deportert". === Du skriver: "De kvinnene jeg vet om, blir ikke mishandlet" Noen av de kvinnene jeg vet om (= kjenner personlig) ble "importert" her, og fikk valget om å prostituere seg eller så ville mannen skille seg (og de ville bli deportert). De hadde intet valg... === Du skriver: "Mannen de er gift med ville nok blitt temmelig forbannet om du kom med sånne holdninger." Jeg kjenner drøssevis av slike ektepar. Ektepar hvor "mannen er 78 og kvinnen 22".... Og mange "mer normale" ekteskap. Jeg har faktisk IKKE kritisert noen menn her! Jeg har påpekt at disse (hovedsakelig) kvinnene ikke har noen reelle rettigheter hvis ektefellen fant på å misbruke situasjonen. Med vennlig hilsen Hva er det du ikke har gjort denne gangen? Ikke påstått at alle blir mishandlet? Ikke kritisert noen menn? Det er akkurat det du gjør, du går rett på og snakker om: "De har valget mellom å bli hos den mishandlende partneren i tre år (!) (inntil de kan skille seg, og få oppholdstillatelse på selvstendig grunnlag), eller å reise tilbake." De=ektefeller fra land utenfor EØS. Du gjør ingen unntak, men stempler alle menn som gifter seg med disse som mishandlere. Alle ektefellene er ynkelige og svake. Og blir mishandlet. Siden du kjenner drøssevis av slike ektepar må det jo tyde på at du pleier omgang med drøssevis av konemishandlere. Og halliker. Argumentene dine i denne tråden ligger fullt på høyde med dine uttalelser i OJ tråden, der du fortalte alle hva han burde og ikke burde ha gjort, basert på at du 1. ikke hadde sett noen OJ programmer og 2. ikke visste hvem fyren var. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80055-los-skjulte-rasisme/#findComment-420025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Hva er det du ikke har gjort denne gangen? Ikke påstått at alle blir mishandlet? Ikke kritisert noen menn? Det er akkurat det du gjør, du går rett på og snakker om: "De har valget mellom å bli hos den mishandlende partneren i tre år (!) (inntil de kan skille seg, og få oppholdstillatelse på selvstendig grunnlag), eller å reise tilbake." De=ektefeller fra land utenfor EØS. Du gjør ingen unntak, men stempler alle menn som gifter seg med disse som mishandlere. Alle ektefellene er ynkelige og svake. Og blir mishandlet. Siden du kjenner drøssevis av slike ektepar må det jo tyde på at du pleier omgang med drøssevis av konemishandlere. Og halliker. Argumentene dine i denne tråden ligger fullt på høyde med dine uttalelser i OJ tråden, der du fortalte alle hva han burde og ikke burde ha gjort, basert på at du 1. ikke hadde sett noen OJ programmer og 2. ikke visste hvem fyren var. Neivel. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80055-los-skjulte-rasisme/#findComment-420204 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Neivel. Med vennlig hilsen Det er godt du er villig til å innrømme det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80055-los-skjulte-rasisme/#findComment-420224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.