UHU Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Begge bøkene? Det høres ut som du tror det kun er utgitt to bøker om Tarot? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80110-tarot/page/2/#findComment-420081 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 "Jeg har da ikke nektet noen å tro på akkurat det de vil." Nei, men ved å drite ut de som tror på noe, sender du ut en ganske så likelydende beskjed. Les innlegget FØR du svarer. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80110-tarot/page/2/#findComment-420211 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nick Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Les innlegget FØR du svarer. Med vennlig hilsen "Jeg har da ikke nektet noen å tro på akkurat det de vil." Nei, men ved å drite ut de som tror på noe, sender du ut en ganske så likelydende beskjed. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80110-tarot/page/2/#findComment-420218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Hei Lottemor, Jeg har da ikke nektet noen å tro på akkurat det de vil. De kan få lov å tro på Usynlige Lilla Kaniner hvis de vil det. Jeg er for religionsfrihet! :-) === Du skriver: "Du mener jo at vi alle skal stå fritt til å tro på hva de vil og da er det jo ikke riktig av deg å latterliggjøre den person for å tro på Tarot." Tja - hvor "dumt" må det bli før man kan påpeke at "dette er bare tull"? Hvis det var julenissen, ville det da vært OK å "latterliggjøre" det? Hvis det var "mine Usynlige Lilla Kaniner", ville det da vært OK? === Du skriver: "Det vil si at hvis jeg tror på bibelen så skal du komme å si at jeg må være en sprø kjerring som tror på noe slikt" Tja - igjen, hvor "fantasifullt" må det du tror på være, før du er "sprø"? Med vennlig hilsen "Tja - hvor "dumt" må det bli før man kan påpeke at "dette er bare tull"?" Jeg vet ikke hva som er dummest, jeg. En eller annen som spår i kort, eller folk som tror på en skapning som gjør om vann til vin, går på vannet, lager åpninger i vannet, blir korsfestet, dør, står opp igjen dem tredje dagen, osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80110-tarot/page/2/#findComment-420221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikkaba Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Jeg fikk lærebok og kort i julegave i fjor, og er positivt overrasket over hvor morsomt det er å drive med, og som regel treffer jeg også!! Har du interesse for det, og har lyst til å begynne, er det vel bare å sette igang? Du merker fort om det ikke er noe for deg. For meg er det en morsom hobby, men jeg følger alle Tarot-reglene selv om jeg ikke er så høytidelig, og når venner og kjente vil bli spådd, ber jeg dem ta det med en klype salt. Det er jo ikke kortene i seg selv som er farlige, men menneskene som blir spådd, kan begynne å legge opp livet sitt etter spådommene, og _det_ er skummelt.... Møter jeg slike mennesker (det merker du fort), er jeg veldig forsiktig, og sier ikke alt kortene forteller... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80110-tarot/page/2/#findComment-420225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikkaba Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Hei Lottemor, Du skriver: "Diskriminering på det værste." Det er ikke "diskriminering" hvis man forskjellsbehandler basert på handlinger. For eksempel, hvis jeg ikke vil ansette "bankranere" i banken min, så er det neppe diskriminerende! :-) == Du skriver: "Hva om det virkelig er noe i tarot kort da Sør?" Det er bare intet som tyder på det. Det er ingen som kan påstå (med en begrunnelse) at det er noen større grunn til at man kan forutsi fremtiden med tarotkort, enn ved hjelp av kort man tilfeldigvis klipper ut fra gamle melkekartonger. "Å forklare det ukjente ved hjelp av det uobserverbare er alltid risikabelt!" ;-) ==== Du skriver: "PS;jeg ser i kortene mine at du kommer til å gi meg et kunnskapsrikt svar:)" *ler* Du kan forutsi hvordan jeg vil svare, basert på et mønster fra mine forrige svar. :-) Om det er "kunnskapsrikt" eller ei må du vurdere! Med vennlig hilsen Enig, Sør, det spiller ingen rolle hvilken redskap man bruker, når alt kommer til alt er det ens egen intuisjon som gir alle svarene. Altså: har man en velutviklet intuisjon (alle mennesker har intuisjon, men ikke alle bruker den) kan man "spå" i hva som helst, også gamle melkekartonger.... Ikke noe skummelt i det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80110-tarot/page/2/#findComment-420232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 "Tja - hvor "dumt" må det bli før man kan påpeke at "dette er bare tull"?" Jeg vet ikke hva som er dummest, jeg. En eller annen som spår i kort, eller folk som tror på en skapning som gjør om vann til vin, går på vannet, lager åpninger i vannet, blir korsfestet, dør, står opp igjen dem tredje dagen, osv. Hei, Så forurenset så vannet er nå, kan selv ateister gå på vannet! ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80110-tarot/page/2/#findComment-420234 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Enig, Sør, det spiller ingen rolle hvilken redskap man bruker, når alt kommer til alt er det ens egen intuisjon som gir alle svarene. Altså: har man en velutviklet intuisjon (alle mennesker har intuisjon, men ikke alle bruker den) kan man "spå" i hva som helst, også gamle melkekartonger.... Ikke noe skummelt i det. Hei Nikkaba, Nei, det er ikke "skummelt" i seg selv. Men det som virkelig *ER* skummelt er nå mennesker tar viktige beslutninger basert på "hvilke kort som vises", istedet for på fakta-messig grunnlag. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80110-tarot/page/2/#findComment-420237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikkaba Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Hei Stellina, Du skriver: "Vel, alle har sin egen oppfatning, men ting som er så "gamle" som tarot, astrologi, o.s.v tror jeg på" Det blir vel ikke noe "sannere" fordi om det er gammelt? Religionene om Zeus osv er veldig gamle, men du tror vel ikke på dem? === Du skriver: "jeg vet at det for mange er tåpelig, som for Sør, hvordan man kan tro at alt har en vitenskapelig forklaring forstår ikke jeg, men men" Her tror jeg du ...eh... blander kortene *ler* litt! Jeg tror ikke at "vi kan alt" eller at "vi har observert alt". Derimot påstår jeg at hvis man skal tro på "noe" (enten det er tarot eller tyngdekraften) så bør man kunne se observerbare resultater (selv om man ikke forstår hvorfor det er slik). La oss ta tyngdekraften som et eksempel: jeg vet IKKE hvorfor tyngdekraften "er til" eller "hvorfor den fungerer". Derimot kan jeg observere at "den virker" (selv i helgene! ;-) ), og det kan observeres igjen og igjen og igjen. Tarot-kort er det ingen som kan få til å "virke". Det er og blir en "teori", uten resultater, og også uten noen som helst begrunnelse for hvorfor det i det hele tatt burde "virke". === Du skriver: "Folk i oldtiden hadde nok større åndelig innsikt enn oss, mens vi i dag, vet mye mer om det materielle, hvordan investere pengene best o.s.v Men som sagt har vi alle vår egen oppfatning," Folk i oldtiden hadde ikke den kunnskapen vi har i dag. Når "solen forsvant fra himmelen" måtte de dikte opp forklaringer om at det var "en drage som spiste den" (og etterpå kastet den opp igjen). Vår kunnskap og observasjoner viser at det er månen som kommer mellom oss og solen. Med vennlig hilsen Du skriver; "Tarot-kort er det ingen som kan få til å "virke". Det er og blir en "teori", uten resultater, og også uten noen som helst begrunnelse for hvorfor det i det hele tatt burde "virke"." Dette har du selvsagt helt rett i. Men hvis man tenker litt logisk, så kan man vel muligens forestille seg at Tarot-kort, det å spå i kaffegrut, tyde drømmer, osv. alle er basert på symboler, som man etter en tids erfaringer forstod hadde felles betydning for alle med velutviklet intuisjon? Og at det var slik de oppstod? For å sammenlikne med noe, så vet jo alle som kjører bil hva de forskjellige skiltene betyr, så om man ser et stoppskilt, så _vet_ man jo at her skal man stoppe, eller hur? Men av og til, eller kanskje til og med ganske ofte, er det bilførere som overser, eller ikke vil se, dette skiltet, og bare kjører, uten så mye som å slakke på farten, engang? Slik er det også med Tarot; noen forstår symbolene, og har intuisjon nok til å legge de riktige kortene basert på tolkninger og inntrykk av den som ønsker å bli spådd, som gir seg uttrykk i kortene. En som ikke har satt seg inn i det, eller ikke bryr seg om Tarot, ville muligens treffe de samme kortene, men ikke forstå hva symbolene betyr, eller kansje ikke bry seg om hva de betyr. Men strengt tatt behøver man ikke kort for å lese en annen person, de som kaller seg "menneskekjennere" har også en velutviklet intuisjon, de danner seg raskt et bilde av personer de møter, og det viser seg gang på gang at de har rett. Er du en menneskekjenner, Sør? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80110-tarot/page/2/#findComment-420243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikkaba Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Hei Nikkaba, Nei, det er ikke "skummelt" i seg selv. Men det som virkelig *ER* skummelt er nå mennesker tar viktige beslutninger basert på "hvilke kort som vises", istedet for på fakta-messig grunnlag. Med vennlig hilsen Ja, det får meg til å grøsse.... Jeg kjenner en slik dame, og har en "synsk" sagt at noe skal skje, så SKAL det skje, alt annet er tull, og normal fornuft finner ikke rotfeste i det hele tatt!! Denne damen skremmer meg; hun kan ikke ta en eneste avgjørelse uten å konfrontere en "synsk". Jeg har IKKE fortalt henne at jeg har Tarot som hobby.... Og jeg vil aldri finne på å spå henne... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80110-tarot/page/2/#findComment-420250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Enig, Sør, det spiller ingen rolle hvilken redskap man bruker, når alt kommer til alt er det ens egen intuisjon som gir alle svarene. Altså: har man en velutviklet intuisjon (alle mennesker har intuisjon, men ikke alle bruker den) kan man "spå" i hva som helst, også gamle melkekartonger.... Ikke noe skummelt i det. Da jeg sto i butikk og kunne ofte se på folk at de hadde rappa noe, er det fordi jeg er uhyre følsom for kropsspråk og "usynlige" signaler, ikke fordi jeg er synsk. Det hendte jeg spurte: "var det noe mer du skulle betale ?" og vedkommende ble blek og plukket fram det h*n egentlig skulle rappe. Særlig eldre kvinner var lette å "se". Jeg er selv helt bevisst på hva jeg ser og hvorfor. Men jeg tror det er underbevisstheten som først "trigger meg" på det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80110-tarot/page/2/#findComment-420262 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikkaba Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Da jeg sto i butikk og kunne ofte se på folk at de hadde rappa noe, er det fordi jeg er uhyre følsom for kropsspråk og "usynlige" signaler, ikke fordi jeg er synsk. Det hendte jeg spurte: "var det noe mer du skulle betale ?" og vedkommende ble blek og plukket fram det h*n egentlig skulle rappe. Særlig eldre kvinner var lette å "se". Jeg er selv helt bevisst på hva jeg ser og hvorfor. Men jeg tror det er underbevisstheten som først "trigger meg" på det. Kall det underbevissthet om du vil; du har en velutviklet intuisjon! Som sagt; dette er noe ALLE mennesker er i besittelse av, men på langt nær alle bruker den. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80110-tarot/page/2/#findComment-420264 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulv I Faarikaal Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Kall det underbevissthet om du vil; du har en velutviklet intuisjon! Som sagt; dette er noe ALLE mennesker er i besittelse av, men på langt nær alle bruker den. Ikke alle liker at jeg pjatter om det, de syns det er skummelt. En fyr på TV fortalte om bevegelser og adferd folk har som skal til å gjøre noe eller har gjort noe, og det er det jeg har sett også, fyren traff så presis at jeg skvatt. Se på gamle damer hvordan de holder veska si. Se på yngre menn hvor de gjør av henda. Se på 13-14 år gamle jenter hvordan de ser på veninna si og fører ansiktet og hendene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80110-tarot/page/2/#findComment-420278 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Du skriver; "Tarot-kort er det ingen som kan få til å "virke". Det er og blir en "teori", uten resultater, og også uten noen som helst begrunnelse for hvorfor det i det hele tatt burde "virke"." Dette har du selvsagt helt rett i. Men hvis man tenker litt logisk, så kan man vel muligens forestille seg at Tarot-kort, det å spå i kaffegrut, tyde drømmer, osv. alle er basert på symboler, som man etter en tids erfaringer forstod hadde felles betydning for alle med velutviklet intuisjon? Og at det var slik de oppstod? For å sammenlikne med noe, så vet jo alle som kjører bil hva de forskjellige skiltene betyr, så om man ser et stoppskilt, så _vet_ man jo at her skal man stoppe, eller hur? Men av og til, eller kanskje til og med ganske ofte, er det bilførere som overser, eller ikke vil se, dette skiltet, og bare kjører, uten så mye som å slakke på farten, engang? Slik er det også med Tarot; noen forstår symbolene, og har intuisjon nok til å legge de riktige kortene basert på tolkninger og inntrykk av den som ønsker å bli spådd, som gir seg uttrykk i kortene. En som ikke har satt seg inn i det, eller ikke bryr seg om Tarot, ville muligens treffe de samme kortene, men ikke forstå hva symbolene betyr, eller kansje ikke bry seg om hva de betyr. Men strengt tatt behøver man ikke kort for å lese en annen person, de som kaller seg "menneskekjennere" har også en velutviklet intuisjon, de danner seg raskt et bilde av personer de møter, og det viser seg gang på gang at de har rett. Er du en menneskekjenner, Sør? Hei Nikkaba, Du skriver: "Men strengt tatt behøver man ikke kort for å lese en annen person, de som kaller seg "menneskekjennere" har også en velutviklet intuisjon, de danner seg raskt et bilde av personer de møter, og det viser seg gang på gang at de har rett." Det er jeg helt enig med deg i. Men de baserer seg på erfaring, observasjoner, osv. Det jeg "opponerer" mot er at "rekkefølgen av kortene" (eller hvilket kort som blir lagt) skal ha noen som helst betydning for fremtiden. Altså, at man kan "lese fremtiden i kortene". === Vedr. ditt eksempel med trafikk-skilt: Eksempelet er godt, men det er en fundamental logisk brist i det! Når veivesenet setter opp skilt, så er det en "intelligens" bak utvelgelsen. Man sier: "her er det en høyre-sving, så derfor setter vi opp et høyre-sving skilt". De trekker altså ikke tilfeldige skilt ut av en "skilt-stokk" (en slag versjon av en kortstokk). På grunn av denne utvelgelsen, så kan skilt altså brukes til å forutsi veibanen forover. Med tarot-kort er det åpenbart ingen intelligens som legger kortene i en "intelligent" rekkefølge. Kortene som trekkes er tilfeldige, og derfor formidler de heller ikke noen informasjon. === Men jeg er helt enig med deg i at man kan "forutsi" mye om en person. Men da gjør man det basert på personlig "menneskekunnskap", og ikke basert på kort. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80110-tarot/page/2/#findComment-420305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikkaba Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Hei Nikkaba, Du skriver: "Men strengt tatt behøver man ikke kort for å lese en annen person, de som kaller seg "menneskekjennere" har også en velutviklet intuisjon, de danner seg raskt et bilde av personer de møter, og det viser seg gang på gang at de har rett." Det er jeg helt enig med deg i. Men de baserer seg på erfaring, observasjoner, osv. Det jeg "opponerer" mot er at "rekkefølgen av kortene" (eller hvilket kort som blir lagt) skal ha noen som helst betydning for fremtiden. Altså, at man kan "lese fremtiden i kortene". === Vedr. ditt eksempel med trafikk-skilt: Eksempelet er godt, men det er en fundamental logisk brist i det! Når veivesenet setter opp skilt, så er det en "intelligens" bak utvelgelsen. Man sier: "her er det en høyre-sving, så derfor setter vi opp et høyre-sving skilt". De trekker altså ikke tilfeldige skilt ut av en "skilt-stokk" (en slag versjon av en kortstokk). På grunn av denne utvelgelsen, så kan skilt altså brukes til å forutsi veibanen forover. Med tarot-kort er det åpenbart ingen intelligens som legger kortene i en "intelligent" rekkefølge. Kortene som trekkes er tilfeldige, og derfor formidler de heller ikke noen informasjon. === Men jeg er helt enig med deg i at man kan "forutsi" mye om en person. Men da gjør man det basert på personlig "menneskekunnskap", og ikke basert på kort. Med vennlig hilsen Eksempelet om stoppskiltet brukte jeg for å fortelle at noen mennesker overser signaler hele tiden, bevisst eller ubevisst. Tarot-kortene plukkes ut av en med intuisjon, "magefølelse" eller spesiell tiltrekning til disse kortene tilfeldig, kanskje, men livet består jo av tilfeldigheter? Utfordringen ligger i å tolke sammenhengen i kortene, da alle kortene som regel har flere betydninger. Da må man være flink til å "lese" personen foran seg også. Ergo kan hvem som helst "spå" i tarot kort. Noen ganger treffer det utrolig bra, andre ganger ikke i det hele tatt. Vitenskapelig? Nei. Men moro er det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/80110-tarot/page/2/#findComment-420372 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.