Gå til innhold

Schøpe, schøkken, scole, schøpe

Anbefalte innlegg

Er det poppis å ha talefeil nå? Nesten alle tenåringer kan ikke uttale "kj" lyden lenger, og har heller erstattet den med usmakelig "sch" lyd.

En annen ting er at mange driter i å skrive korrekt norsk. Jeg tror de blir så sløve av å forkorte og bruke engelske ord i SMS'ene.

J catcher 1 piz på v hjem før j surfer på webb1. Tastes senere. C u l8r.

Fortsetter under...

Husker så å si alle jeg kjenner også utviklet denne talefeilen i tenårene. I dag er det ingen av de som sier det. (Nå er de rundt 30). Tror ikke dette er noe som kommer til å "forfølge" de senere. Når det gjelder SMS språk, så er det vel kommet for å bli, men tror det fungerer dårlig i en skolestil. Og det skjønner nok "de søte små" også!!

Ja,sch-lyden er in. Så avgjort.

Men - om jeg må være så fri: "Nesten alle kan ikke" er dårlig norsk. "Nesten ingen kan" er bedre.

Ellers har jeg lagt merke til mye feil bruk av følgende ordpar den siste tida:

For og får

Hver og vær

De og di

- Og selvsagt og og å, som er en gjenganger.

Ja,sch-lyden er in. Så avgjort.

Men - om jeg må være så fri: "Nesten alle kan ikke" er dårlig norsk. "Nesten ingen kan" er bedre.

Ellers har jeg lagt merke til mye feil bruk av følgende ordpar den siste tida:

For og får

Hver og vær

De og di

- Og selvsagt og og å, som er en gjenganger.

Mornings!

Jeg syns jeg så stikkontakt-støpselet ditt grynte seg inn på forum, ja.

Hatt en grisete helg?

Annonse

Husker så å si alle jeg kjenner også utviklet denne talefeilen i tenårene. I dag er det ingen av de som sier det. (Nå er de rundt 30). Tror ikke dette er noe som kommer til å "forfølge" de senere. Når det gjelder SMS språk, så er det vel kommet for å bli, men tror det fungerer dårlig i en skolestil. Og det skjønner nok "de søte små" også!!

Min datter og hennes venner er i dag 30 + -. De "talefeil" de hadde som små, har de enda. De sier ikke schøkken, schøpe o.l. da, men de (holdt på å skrive di...) har en del rare former av verbene i fortid.

Min datter og hennes venner er i dag 30 + -. De "talefeil" de hadde som små, har de enda. De sier ikke schøkken, schøpe o.l. da, men de (holdt på å skrive di...) har en del rare former av verbene i fortid.

Har du SÅ gamle unger? :-))))))))))))

*svinser og føler seg ung på DOL* :-)

Sykkelskjede er kult! .)

Annonse

Carisma1365380365

Åsså er det mange som lissom sier lissom til alt da lissom. Det er lissom atte lissom skal erstatte masse ord de ikke kan da lissom....................

Sier det mye selv jeg, men det er mer en uvane enn mangel på ord... lissom.

Okey da, du har kanskje rett ;)

Og?

Problemer med å se poenget?

Du rakker ned på tenåringer for dette fenomenet, først bør kanskje vi eldre gå litt i oss sjøl?

Forøvrig syns jeg det skal bli ganske fornøyelig når vi om få år kommer til å få folk på Stortinget's talerstol, som vrenger på "kj"- og "skj"-lyder.. *LOL*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...