Gå til innhold

Ungen din ligger dritings

Anbefalte innlegg

Gjest tittere

Ikke mye voksen oppførsel å se her nei(disse småttissene som titt og ofte hyyyyler ut at de er store/voksne nok til og ta vare på seg selv!).Kikka inn i vinduet til nabohuset, der ligger 15-16-åringer drita fulle og spyr!Den mest sjenerte og stilleste(til vanlig!) er selvfølgelig den dummeste og drikker seg mest drita....Jaja tidene har ikke forandret seg mye!Men hvor er foreldrene?...

Tenker med gru på hvor lett det er og utnytte en ungdom i en slik tilstand!

Fra en som er glad dette ikke er sine egne unger det gjelder!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80319-ungen-din-ligger-dritings/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at kua selv har vært kalv.....Dessuten din titting i vinduer sier vel litt mer om deg..?

=o)

Pappa`n min fikk en sånn telefon engang. En ting at avkommet måtte hentes ut på lørdagskvelden, men det var noe med erstatning av noen rosebusker og noe slit som virkelig hisset ham opp. Jeg husker ikke så mye av det så jeg har sikkert ikke vært hjemme på den tiden.*L*

Gjest ikke signert

Vet om en jente på samme alder som avkommet kjenner,hun er også stadig dritings,klarer aldri og drikke med måte.Har visstnok vært på sykehuset og blitt pumpa også, og guttene vet og benytte seg av hennes hjelpesløse tilstand.Tror ikke foreldrene vet så mye hva som skjer når hun overnatter hos "venner",forde dette skjer også midt i uka.De tror vel alt er ok når ungen er på skolen dagen derpå, da kan de nok ikke forestille seg at de går på fylla kvelden før.Hun er også stille og sjenert til vanlig,og drikker seg sikkert til mot!Tragisk..

Så du synes egentlig det er helt greit? Og du har aldri sett ut av et vindu selv?

Sett ut av ett vindu har jeg nok,men ikke titta INN vinduene til naboene...

Dessuten hva som er greit i forhold til nabo ungdommene er ikke opp til meg å avgjøre..

folk har vel stort sett nok med å følge opp sine egne...?

Annonse

Gjest mor&&om

Husk at kua selv har vært kalv.....Dessuten din titting i vinduer sier vel litt mer om deg..?

=o)

På det øverste innlegget her svarer du : "Husk at kua selv har vært kalv.....Dessuten din titting i vinduer sier vel litt mer om deg..?"

Da tar jeg meg den frihet og svare deg på det!:

Ja, nettopp forde kua husker at hun selv har vært kalv, så burde hun ha vett nok til og passe på så det samme ikke skjer hennes egne unger!Ta meg som eksempel, jeg både så og opplevde mye negativt i ungdomstiden, dette er nok årsaken til at mine unger aldri har kommet i "uløkka".Jeg har alltid forklart dem nøye hva som kan bli konsekvensene hvis de gjør det og det.Jeg har forklart at det finnes andre som kan utnytte ungdommer som drikker for mye, at de ikke må drikke av ukjentes flasker(pga du vet aldri hva innholdet er) osv,osv.Dette har gjort dem til reflekterte og sunne mennesker i forhold til alkohol osv, og vi kan skryte av at de ALDRI har skuffet oss(og det tror vi ikke er tilfeldig!), selv om vi aldri har passa på dem spessiellt nøye.Vi har kun forklart ting og konsekvenser, og de har derfra tatt valgene selv.Og for og ta det med,barna våre har frihet og går på fest som andre ungdommer.Og vi foreldrene er ingen avholdsmennesker,vi kan godt ta en øl,men vi drikker oss ikke fulle mere ettersom vi er godt voksne nå.

Angående hennes titting i vinduet,så er jo det en helt annen sak,hihi...

Gjest mor&&om

På det øverste innlegget her svarer du : "Husk at kua selv har vært kalv.....Dessuten din titting i vinduer sier vel litt mer om deg..?"

Ja, nettopp forde kua husker at hun selv har vært kalv, så burde hun ha vett nok til og passe på så det samme ikke skjer hennes egne unger!Ta meg som eksempel, jeg både så og opplevde mye negativt i ungdomstiden, dette er nok årsaken til at mine unger aldri har kommet i "uløkka".Jeg har alltid forklart dem nøye hva som kan bli konsekvensene hvis de gjør det og det.Jeg har forklart at det finnes andre som kan utnytte ungdommer som drikker for mye, at de ikke må drikke av ukjentes flasker(pga du vet aldri hva innholdet er) osv,osv.Dette har gjort dem til reflekterte og sunne mennesker i forhold til alkohol osv, og vi kan skryte av at de ALDRI har skuffet oss(og det tror vi ikke er tilfeldig!), selv om vi aldri har passa på dem spessiellt nøye.Vi har kun forklart ting og konsekvenser, og de har derfra tatt valgene selv.Og for og ta det med,barna våre har frihet og går på fest som andre ungdommer.Og vi foreldrene er ingen avholdsmennesker,vi kan godt ta en øl,men vi drikker oss ikke fulle mere ettersom vi er godt voksne nå.

u/t

Gjest forklarendee

Dessuten hva som er greit i forhold til nabo ungdommene er ikke opp til meg å avgjøre..

Her titter alle inn i vinduene,helt normalt det!Det er jokke til å unngå og tiite inn i diverse vinduer om du f.eks har vindu rett imot, da titter du jo inn i nabovinduet automatisk når du titter ut av ditt eget!Og går du tur forbi vinduer,så er det da ikke til og unngå at blikket streifer rundt omkring og treffer diverse vindu.Og kansje du titter litt nermere på ting der det skjer noe oppsiktsvekkende?Det gjør du helt sikkert selv også, det er da menneskelig eller hur!

Det er vel det jeg også tenker - hvor lett det er å utnytte småjenter som er dritings - hvor lite styring de har over hva de sier og gjør når de er så fulle.

Hvis en dritings ungjente hadde liggi utenfor hekken her hos oss, så hadde jeg ikke kunnet se på at hun lå der og latet som ingenting hadde skjedd. Jeg måtte foretatt meg noe - enten tatt henne inn og latt henne sovet ut rusen her, mens jeg ringte foreldrene eller funnet venninnene hennes, prøvd å vurdere om den var istand til å få henne hjem. Når de ikke er istand til å ta vare på seg selv, så må andre gjøre det.

Det er ikke det at jeg forsvarer unge mennesker som drikker seg drita,men dette er mer vanlig enn hva enkelte tror...(desverre)Ikke er det noe pent syn heller.....

Når det gjelder din oppdragelse vil jeg tro den går ut på den samme som min...Klart jeg forklarer konsekvenser for barna....Det gjorde sannelig min mor også..men det hindret ikke meg fra å prøve en "fest" ved 15-16 års alderen.....

Hvem vil vel ikke tro at barna tar til seg vår erfaring og lærer av våre feil.....??jeg mener det er naivt å tro dette...derfor mener jeg at det er viktig å huske att kua selv har vært kalv!!

=o)

Det er vel det jeg også tenker - hvor lett det er å utnytte småjenter som er dritings - hvor lite styring de har over hva de sier og gjør når de er så fulle.

Hvis en dritings ungjente hadde liggi utenfor hekken her hos oss, så hadde jeg ikke kunnet se på at hun lå der og latet som ingenting hadde skjedd. Jeg måtte foretatt meg noe - enten tatt henne inn og latt henne sovet ut rusen her, mens jeg ringte foreldrene eller funnet venninnene hennes, prøvd å vurdere om den var istand til å få henne hjem. Når de ikke er istand til å ta vare på seg selv, så må andre gjøre det.

Det hadde jeg også gjort,men du hadde ikke gått inn i nabohuset og hentet dem?

Annonse

Mener du virkelig at vi skal drite i andre ungdommer, og bare være egoistiske og konsentrere oss om våre egne??

Det kaller jeg fordummende likegyldighet.Er det noe rart vi har store rusproblemer i samfunnet om flere tenker som deg?

Politiet her i traktene er fortvilet over rusproblematikken, og drikkingen er aller verst.De klarer ikke og få bukt med problemet hvis ikke hele samfunnet stiller opp og hjelper til og endre holdningene.Og da synes jeg din kommentar her var ganske unødvendig og malplassert!

Mener du virkelig at vi skal drite i andre ungdommer, og bare være egoistiske og konsentrere oss om våre egne??

Det kaller jeg fordummende likegyldighet.Er det noe rart vi har store rusproblemer i samfunnet om flere tenker som deg?

Politiet her i traktene er fortvilet over rusproblematikken, og drikkingen er aller verst.De klarer ikke og få bukt med problemet hvis ikke hele samfunnet stiller opp og hjelper til og endre holdningene.Og da synes jeg din kommentar her var ganske unødvendig og malplassert!

Ok så hvis du ser en ung nabo har fest..bryter du inn å stopper den?Du tar deg selfølgelig av alle fulle ungdom du ser?..Tar dem med hjem..sporer opp foreldre?

Nei det tror jeg ikke!

Gjest QuePasta

Når jeg startet på ungdomskolen, var det en venninne som drakk så mye at han ble kvalt av eget oppkast og døde. Hun var 12.

Selv om jeg ikke var tilstede når det skjedde, har jeg etter det prøvd å hjelpe til når jeg ser liknende situasjoner.

Det hadde jeg også gjort,men du hadde ikke gått inn i nabohuset og hentet dem?

Nå har ikke jeg for vane å drive å kikke inn i andres vindu, men jo - det er fullt ut mulig jeg hadde hentet henne. Det kommer helt ann på hva jeg hadde sett når jeg kikket inn det vinduet.

Takk og lov at enkelte prøver å ta vare på dem som er avsvimt. Natt til søndag var det noen som banket på døra på jobb (vernet bolig) og lurte på om nattevakta kunne ta en telefon. Det viste seg at ungdommene dro på en forfrossen avsvimt , dritings skapning og ikke turde å kontakte vedkommedes foreldre selv.

Noe nattevakten skjønte meget godt , det å bli kjeftet huden full når du tar kontakt fordi avkommet deres er hjelpeløst er ikke noe moro.

Forøvrig hadde det kostet meg en halv kalori å titte inn hos naboen hvis ungene hadde fest. For ikke å snakke om hvor rasende naboen ville blitt hvis jeg ikke holdt et øye med hva som skjer når han ikke er hjemme.

Gjest mor&&om

Det er ikke det at jeg forsvarer unge mennesker som drikker seg drita,men dette er mer vanlig enn hva enkelte tror...(desverre)Ikke er det noe pent syn heller.....

Når det gjelder din oppdragelse vil jeg tro den går ut på den samme som min...Klart jeg forklarer konsekvenser for barna....Det gjorde sannelig min mor også..men det hindret ikke meg fra å prøve en "fest" ved 15-16 års alderen.....

Hvem vil vel ikke tro at barna tar til seg vår erfaring og lærer av våre feil.....??jeg mener det er naivt å tro dette...derfor mener jeg at det er viktig å huske att kua selv har vært kalv!!

=o)

Du skriver at "dette er mer vanlig enn hva enkelte tror!"

Men jeg tror nok de fleste har oversikt over hvor vanlig dette er(det er ikke der problemet ligger), og at det er vanlig forsvarer da ikke at det skal fortsette og utarte seg!Hvem vil vel at ungen sin stadig skal være sanseløs og overstadig beruset og fritt vilt for gutta?Ja jeg vet, som regel(når dette gjentar seg hos samme ungdom) er dette barn/ungdommer med problemer fra før,men har ikke samfunnet plikt til og hjelpe de også da?

Du skriver:"Når det gjelder din oppdragelse vil jeg tro den går ut på den samme som min...Klart jeg forklarer konsekvenser for barna....Det gjorde sannelig min mor også..men det hindret ikke meg fra å prøve en "fest" ved 15-16 års alderen....."

Svar:Min mor fortalte ikke meg konsekvenser osv, jeg fikk styre fritt og hadde ikke en grei ungdomstid.Og jeg VET at dette kom av at hun ikke gadd og oppdra meg/ta ansvaret.

Jeg greide meg bra, men det er tilfeldig(og heldig for henne!).Hadde jeg vært en annen type som hadde fått den friheten, kunne jeg glatt ha havna borti både det ene og det andre.

Jeg tror ikke det er tilfeldig at mine unger som har fått ting grundig forklart hele veien, aldri har havna bort i rustrøbbel.Jeg har hatt flere ungdommer,og vet at dette ikke er tilfeldig.Jeg har også skjønt at det er normalt at ungdommer kan havne i "uløkka" og bli drita ved en glipp en gang, men når det gjentar seg gang på gang da er det ikke en glipp lenger,men et alvorlig problem.Spessielt for de med alkoholikere i nær slekt,de har lettere for og bli avhengige og tåler mye mindre før de blir fulle(vitenskapelig bevist!)

Jo, jeg er sikker på at det går an og prate med ungene og få de til og forstå,uten og virke formanende.Rettere sagt,jeg vet!Det er ikke det minste naivt og tro det.Bare foreldre gidder og ta ansvaret, og prate om det hele tida, ikke en gang og ferdig med det.

Men det er like viktig at ungene slipper og se sine egne foreldre fulle,at de går foran som et godt eksempel.Voksne kan godt vise at det går an og kose seg med en øl eller to, da lærer de ungene begrensning.Men ungommene skal ikke sitte og se på at foreldrene drikker seg fulle, gjør du det har du allerede tapt!

Og det med at det er viktig at kua husker at hun har vært kalv: Igjen vil jeg påpeke,at ja det er viktig, det er der vi henter mye av vår erfaring fra, og det er fra disse erfaringene vi kan forhindre at det samme skjer våre egne.For det kan forhindres, eller i det minste hjelpe til og forhindre ganske mye negativt!

Gjest mor&&om

Ok så hvis du ser en ung nabo har fest..bryter du inn å stopper den?Du tar deg selfølgelig av alle fulle ungdom du ser?..Tar dem med hjem..sporer opp foreldre?

Nei det tror jeg ikke!

Herregud, det er jo ikke det det er snakk om her, men ungdommer som drikker seg sanseløse og dritingse og ligger og spyr av "overdosen" osv,eller blir utnytta.Du må da forstå forskjellen?Og folk har vel plikt til og si ifra til uvitende foreldre om småunger drikker seg dritings?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...