Gå til innhold

De klarsynte

Anbefalte innlegg

Synes hun der dama med nordlandsdialekt, i siste programmet om de klarsynte på TV N virket så troverdig(i forhold til de andre som har deltatt i programmet).Og jeg som egentlig ikke tror på slike.Men det virka som hun var,er, et unntak.Hva tror dere andre som så programmet?Noen som kjenner til henne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80367-de-klarsynte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Ulv I Faarikaal

34

• Zirine

21

• naiv

4

• fresja

1

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes også hun virker troverdig. Synd hun kommer inn så sent i sakene. Hun skulle samarbeidet med politet like etter at mordene var begått.

Ja,hun virket direkte trivelig og varm synes jeg.Jeg tror akkurat som du at hun kunne bidratt med noe i samarbeid med politiet!De andre har jeg ikke store troen på!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80367-de-klarsynte/#findComment-421518
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg tror vi kan finne en psykiatrisk diagnose på slike mennesker, de må jo tro på det sjøl ? Det finnes ikke noe bevis for at slike kan hjelpe med noe som helst annet enn gjetting. En erfaren politimann har 100 ggr bedre intuisjon, jeg har selv blitt svært forundret over slike, men de foretar en s k KVALIFISERT gjetting utfar erfaring. En fyr hadde stukket av og politidama visste nesten nøyaktig hvor han ble av, og der var'n ! Fyren skjøl ble også imponert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80367-de-klarsynte/#findComment-421534
Del på andre sider

Jeg tror vi kan finne en psykiatrisk diagnose på slike mennesker, de må jo tro på det sjøl ? Det finnes ikke noe bevis for at slike kan hjelpe med noe som helst annet enn gjetting. En erfaren politimann har 100 ggr bedre intuisjon, jeg har selv blitt svært forundret over slike, men de foretar en s k KVALIFISERT gjetting utfar erfaring. En fyr hadde stukket av og politidama visste nesten nøyaktig hvor han ble av, og der var'n ! Fyren skjøl ble også imponert.

Folk flest har evner til å være klarsynt, så at den politimannen kunne "se" er nå ikke så overraskende.

Forskjellen mellom klarsynte og deg (f.eks) er at de i større grad følger intuisjonen. I tillegg er de mer villig til å utvikle den egenskapen enn andre - kanskje nettopp fordi de ikke ser på den som tilfeldig.

Så forskjellen er ikke så stor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80367-de-klarsynte/#findComment-421570
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Folk flest har evner til å være klarsynt, så at den politimannen kunne "se" er nå ikke så overraskende.

Forskjellen mellom klarsynte og deg (f.eks) er at de i større grad følger intuisjonen. I tillegg er de mer villig til å utvikle den egenskapen enn andre - kanskje nettopp fordi de ikke ser på den som tilfeldig.

Så forskjellen er ikke så stor.

Jeg har før nevnt her at jeg selv har en uhyggelig hukommelse og er svært følsom for kroppspråk og "usynlige signaler" det er ikke overnaturlig, og jeg tar veldig ofte feil. Men jeg kan foreta en "slags" kvalifisert gjetting med store forbehold. Jeg har aldri utført undere :-) og sjelden noe særlig nyttig, og ikke noe slikt som på tv. Derimot har det hent at folk blir forbanna :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80367-de-klarsynte/#findComment-421591
Del på andre sider

Annonse

Jeg har før nevnt her at jeg selv har en uhyggelig hukommelse og er svært følsom for kroppspråk og "usynlige signaler" det er ikke overnaturlig, og jeg tar veldig ofte feil. Men jeg kan foreta en "slags" kvalifisert gjetting med store forbehold. Jeg har aldri utført undere :-) og sjelden noe særlig nyttig, og ikke noe slikt som på tv. Derimot har det hent at folk blir forbanna :-)

ok :)

Vel, nei, jeg skal ikke begi meg inn på en diskusjon om hva som er sant eller ikke - fordi jeg vet at det før eller senere vil komme opp et spørsmål om hva man kan bevise eller ikke. Og jeg kan ikke bevise noen ting her uansett.

Det jeg imidlertid lurer på er om du totalt avviser at enkelte mennesker kan vite noe de ikke har forutsetninger for å vite? Mener du at dette kun er basert på flaks og ren gjetning kombinert med god hukommelse?

Jeg snakker ikke om healing eller om helbredelse gjennom tv-apparatene, men kun klarsynthet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80367-de-klarsynte/#findComment-421605
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

ok :)

Vel, nei, jeg skal ikke begi meg inn på en diskusjon om hva som er sant eller ikke - fordi jeg vet at det før eller senere vil komme opp et spørsmål om hva man kan bevise eller ikke. Og jeg kan ikke bevise noen ting her uansett.

Det jeg imidlertid lurer på er om du totalt avviser at enkelte mennesker kan vite noe de ikke har forutsetninger for å vite? Mener du at dette kun er basert på flaks og ren gjetning kombinert med god hukommelse?

Jeg snakker ikke om healing eller om helbredelse gjennom tv-apparatene, men kun klarsynthet.

Jeg aviser alt som ikke kan forklares med logikk og vitenskap eller bevises med bevis som kan forstås utfra vitenskap. Jeg nekter å ta hensyn til ånder og overtro. Hva et enkeltmenneske tror på er uten betydning for oss andre, men når åndemaningen brer om seg og tar ressurser fra seriøse tiltak er det på tide å si stopp og undersøke hva dette kan føre til av konsekvenser. Når barn blir påvirket og brukt er det virkelig alvorlig og da har vi plikt til å gripe inn for å beskytte barna.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80367-de-klarsynte/#findComment-421617
Del på andre sider

Jeg aviser alt som ikke kan forklares med logikk og vitenskap eller bevises med bevis som kan forstås utfra vitenskap. Jeg nekter å ta hensyn til ånder og overtro. Hva et enkeltmenneske tror på er uten betydning for oss andre, men når åndemaningen brer om seg og tar ressurser fra seriøse tiltak er det på tide å si stopp og undersøke hva dette kan føre til av konsekvenser. Når barn blir påvirket og brukt er det virkelig alvorlig og da har vi plikt til å gripe inn for å beskytte barna.

Ånder? :)Hva har ånder og overtro med klarsynthet å gjøre? Nei, nå blander du fryktelig sammen her Ulv.

Har ikke du allerede innrømmet at vi mennesker kan være i besittelse av en intuisjon?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80367-de-klarsynte/#findComment-421642
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Ånder? :)Hva har ånder og overtro med klarsynthet å gjøre? Nei, nå blander du fryktelig sammen her Ulv.

Har ikke du allerede innrømmet at vi mennesker kan være i besittelse av en intuisjon?

Det kalles å stille ting på spissen. :-) Hadde man bare skilt intuisjon fra det jag kaller åndemaning så hadde det vært greit. Men det blandes sammen hele tida, derfor har jeg to ord for det disse "klarsynte" driver med: enten driver de åndemaning, eller så bruker de intuisjon (fornuft, intelligens, analytisk evne, observasjonsevne). Det gamle ordet "synsk" gir et blandet inntrykk av åndemaning og intuisjon. Klarsynt er ingen av delene mener jeg. Intuisjonen bør overlates til politiet, som har bedre forutsetninger for å bekjempe kriminalitet, ikke la amatører komme og blande seg inn. Det er greit med tips, men det vi ser på de tvprogrammene bare provoserer meg personlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80367-de-klarsynte/#findComment-421678
Del på andre sider

Det kalles å stille ting på spissen. :-) Hadde man bare skilt intuisjon fra det jag kaller åndemaning så hadde det vært greit. Men det blandes sammen hele tida, derfor har jeg to ord for det disse "klarsynte" driver med: enten driver de åndemaning, eller så bruker de intuisjon (fornuft, intelligens, analytisk evne, observasjonsevne). Det gamle ordet "synsk" gir et blandet inntrykk av åndemaning og intuisjon. Klarsynt er ingen av delene mener jeg. Intuisjonen bør overlates til politiet, som har bedre forutsetninger for å bekjempe kriminalitet, ikke la amatører komme og blande seg inn. Det er greit med tips, men det vi ser på de tvprogrammene bare provoserer meg personlig.

Å tro er en ting, å være åpen for det finnes ting mellom himmel og jord som ikke kan forklares rasjonelt, er noe annet.

Jeg tror ikke at vi kommer så langt i en diskusjon - til det står vi altfor langt fra hverandre - både når det kommer til definisjon av de ulike begrepene, men også når det gjelder det fundamentale. Du aksepterer bare det som kan bevises gjennom observasjon- altså det du faktisk kan se og forklare. Jeg har det ikke på den måten overhode, men samtidig så betyr det ikke at jeg avviser at observasjon, erfaring, analytiske evner og ressonement har betydning. Selvfølgelig har det det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80367-de-klarsynte/#findComment-421783
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Å tro er en ting, å være åpen for det finnes ting mellom himmel og jord som ikke kan forklares rasjonelt, er noe annet.

Jeg tror ikke at vi kommer så langt i en diskusjon - til det står vi altfor langt fra hverandre - både når det kommer til definisjon av de ulike begrepene, men også når det gjelder det fundamentale. Du aksepterer bare det som kan bevises gjennom observasjon- altså det du faktisk kan se og forklare. Jeg har det ikke på den måten overhode, men samtidig så betyr det ikke at jeg avviser at observasjon, erfaring, analytiske evner og ressonement har betydning. Selvfølgelig har det det.

Du har altså et antroposofisk syn, og holder muligheten åpen for at det fins vesener eller krefter vi ikke har oppdaget og ikke kan sees eller måles ? Eller at vi først skal -tro- at et fenomen er overanturlig FØR vi sjekker om det er naturlig ?

Å holde en mulighet åpen er ikke det samme som å tro på det. Det er sunt med litt skepsis, ta basis i naturlige konklusjoner først, og ikke ta viktige avgjørelser i livet eller bruke ressurser på basis av overtro og åndemaning.

Enkelt sagt: jeg tror ikke på troll, men vil gjerne hilse på et. Deretter må vi obdusere trollet for å se at det ikke er en vanskapning eller krysning av ape eller andre kjente vesener, eller bare en stor bløff, så får vi se etter en grundig vitenskapelig studie til bunns ....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80367-de-klarsynte/#findComment-421863
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Du har ikke sett denne dama i aksjon!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80367-de-klarsynte/#findComment-422009
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nikkaba

Fortelle !

Vel, ikke så lett å fortelle, egentlig. Men jeg tror det er reprise på programmet på Lørdag.

Dama er helt utrolig! Hun kommer med detaljerte opplysninger om ting hun umulig kan ha forhåndskunnskap til, men som stemmer med opplysninger politiet har, hun oppgir navn og signalement på mulige gjerningsmenn, og i Søndagens episode, kunne hun også fastslå at det lå en gjenstand knyttet til drapet i området der bilen med gjerningsmennene sannsynligvis hadde stått parkert....

Spooky.

Det kan ikke forklares, det må oppleves.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80367-de-klarsynte/#findComment-422042
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Du burde utviklet evnene dine, og lært deg å bruke dem målbevisst. Slik vil du lære deg å kontrollere dem, og ha mindre feilmargin.

Etter å ha trent etter metoder beskrevet i Silva og Milan Ryzl`s bøker, har jeg selv "sett" ting. F.eks. fokuserte jeg på Gry Hosein, og opplevde kulde, vann og stein. Jeg ble redd, for det var sinnsykt klare bilder og følelser, så jeg avbrøt.

Et par dager senere ble hun funnet, i vannet....

Igjen: Spooky.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80367-de-klarsynte/#findComment-422046
Del på andre sider

Gjest Nikkaba

Du har altså et antroposofisk syn, og holder muligheten åpen for at det fins vesener eller krefter vi ikke har oppdaget og ikke kan sees eller måles ? Eller at vi først skal -tro- at et fenomen er overanturlig FØR vi sjekker om det er naturlig ?

Å holde en mulighet åpen er ikke det samme som å tro på det. Det er sunt med litt skepsis, ta basis i naturlige konklusjoner først, og ikke ta viktige avgjørelser i livet eller bruke ressurser på basis av overtro og åndemaning.

Enkelt sagt: jeg tror ikke på troll, men vil gjerne hilse på et. Deretter må vi obdusere trollet for å se at det ikke er en vanskapning eller krysning av ape eller andre kjente vesener, eller bare en stor bløff, så får vi se etter en grundig vitenskapelig studie til bunns ....

Stakkars troll.

Det er vel nettop derfor ingen troll har turt å presentere seg for deg....

*s*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80367-de-klarsynte/#findComment-422047
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Vel, ikke så lett å fortelle, egentlig. Men jeg tror det er reprise på programmet på Lørdag.

Dama er helt utrolig! Hun kommer med detaljerte opplysninger om ting hun umulig kan ha forhåndskunnskap til, men som stemmer med opplysninger politiet har, hun oppgir navn og signalement på mulige gjerningsmenn, og i Søndagens episode, kunne hun også fastslå at det lå en gjenstand knyttet til drapet i området der bilen med gjerningsmennene sannsynligvis hadde stått parkert....

Spooky.

Det kan ikke forklares, det må oppleves.

Mulig du opplever det slik, men manipulering av slikt er ganske enkelt. Vi får ikke se hva produsenten har klippet vekk. Meningen med programmet er å skape en betstemt stemning og nå bestemte mål, og det er for lett å lure oss. Filmfolk har gjort det før og gjør det hver dag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80367-de-klarsynte/#findComment-422440
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Du burde utviklet evnene dine, og lært deg å bruke dem målbevisst. Slik vil du lære deg å kontrollere dem, og ha mindre feilmargin.

Etter å ha trent etter metoder beskrevet i Silva og Milan Ryzl`s bøker, har jeg selv "sett" ting. F.eks. fokuserte jeg på Gry Hosein, og opplevde kulde, vann og stein. Jeg ble redd, for det var sinnsykt klare bilder og følelser, så jeg avbrøt.

Et par dager senere ble hun funnet, i vannet....

Igjen: Spooky.

>>Du burde utviklet evnene dine, og lært deg å bruke dem målbevisst. Slik vil du lære deg å kontrollere dem, og ha mindre feilmargin.

Det er uinterressant, fordi det kan ikke brukes til noe fornuftig, unntatt for meg selv, jeg vet -nesten- når folk ljuger eller ikke er friske osv, men jeg tar like ofte feil når jeg ikke kjenner dem.

>>Etter å ha trent etter metoder beskrevet i Silva og Milan Ryzl`s bøker, har jeg selv "sett" ting. F.eks. fokuserte jeg på Gry Hosein, og opplevde kulde, vann og stein. Jeg ble redd, for det var sinnsykt klare bilder og følelser, så jeg avbrøt.

Uten å sammenligne deg men, en psykiatrisk pasient vi hadde som nabo fortalte hårreisende realistiske historier om romvesener hun hadde møtt.

>>Et par dager senere ble hun funnet, i vannet....

Mange lik som er forsvunnet nær vann blir funnet i vannet, det er ikke noe underlig med det. Drapsmenn kaster ofte lik i vann, heller ikke uvanlig. Den synske som sa at hun ligger i en kjeller blir ike husket, de som tror med seg selv at hun lå i en campingvogn holder helt kjeft.

>>Igjen: Spooky.

Mulig det, men det fins naturlige forklaringer. Sier du at det var tre menn, så er det fordi du hører politiet si at det sannslynligvis var flere. Sier du en av dem har skjegg, så er det også svært samnnsynlig, eller en av dem har hatt skjegg eller fått skjegg etterpå, siden de er tre stykker, er sannsynligheten -svært- stor. Også hvis du sier EN av dem har lite hår, ikke hvor lite selvsagt. Det er altså om å gjøre å være vag nok på riktig sted i spådommen, og komme med så mange spådommer at en må stemme en gang.

En politietterforsker sa at han hadde truffet eller fått brev fra et utall synske og IKKE EN har noensinne kommet med noe han kunne bruke, og ikke to spådommer om samme sak har vært like. Men han har funnet to som har stemt blant 30 som er feil, og det er ikke noe å skrive hjem om når alle er ulike ....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80367-de-klarsynte/#findComment-422455
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...