Gå til innhold

Foeldre skjenker sine barn, straffbart !

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Noen foreldre tror de har amnesti fra loven om skjenking av mindreårige ! Det har de ikke, å gi øl eller vin til en 16 årig datter er altså like straffbart som å gi det til andre under 18 år. Det skal meldes til politiet som en straffbar handling.

Selvsagt ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80384-foeldre-skjenker-sine-barn-straffbart/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja se der, der fikk du en ny ide til nytt innlegg :D

Kan du ,og alle andre, slutte og skrive innlegg så jeg får logga meg av og får gjort noe fornuftig her :o))))

Hva er det som får meg til og tro atte jeg alltid må svare når jeg ser et nytt innlegg?

Gjest Sølvrev

Eller skal vi si det er verre, siden det er en omsorgsperson ? Tillitsbrudd ? Barnemishandling ? Forsøk på helsefarlig forgiftning ?

Øhh...kansje alle de gjelder burde blitt sterilisert og fratatt foreldreretten?Var det det du ville høre Ulv?

Annonse

Ulv I Faarikaal

Øhh...kansje alle de gjelder burde blitt sterilisert og fratatt foreldreretten?Var det det du ville høre Ulv?

Kanskje vi også skulle skrive avtale med alle som vil ha barn at de ikke skal skjenke dem før de er 18 eller 20, ikke slå dem, ikke gjøre dem til religiøse vrak, ikke psykisk mishandle dem osv ? Eller kanskje et slags barnesertifikat etter endt opplæring ?

Gjest Sølvrev

Kanskje vi også skulle skrive avtale med alle som vil ha barn at de ikke skal skjenke dem før de er 18 eller 20, ikke slå dem, ikke gjøre dem til religiøse vrak, ikke psykisk mishandle dem osv ? Eller kanskje et slags barnesertifikat etter endt opplæring ?

Ja,selvsagt!Sikkert noe mere som du har glemt og få med?

Neida, i idealstaten er det bare utvalgte som får lov til å avle, og barna blir satt i sentrale institusjoner for å sikre at det er eksperter som tar seg av oppveksten..

Gjest Novembermom

Uff, også blir jeg ikke tatt :op

Jeg fikk smake alkohol som 16-17 åring og jeg kommer til å la mine barn få gjøre det samme.

Hva jeg gjør i eget hjem er min sak og hvor mange av de som gjør det blir tatt tror du?

Jeg kommer ikke til å skjenke mine barn, så gal er jeg ikke.

Ulv I Faarikaal

Uff, også blir jeg ikke tatt :op

Jeg fikk smake alkohol som 16-17 åring og jeg kommer til å la mine barn få gjøre det samme.

Hva jeg gjør i eget hjem er min sak og hvor mange av de som gjør det blir tatt tror du?

Jeg kommer ikke til å skjenke mine barn, så gal er jeg ikke.

Når noen få blir tatt er det som regel fordi barnet har skadet seg i fylla og/eller havner på sykehus og blir pumpa. Barnevernet varsles alltid, og kan det bevises at foreldre har skjenket barnet, blir det straffesak, selvsagt. Men så er spørmålet : er det en formildende omstendighet at det er foreldrene som har gjort det ? Eller er det skjerpende ?

Jeg vet at dette er provoserende, mest fordi noen sier at samfunnet ikke har noe med hva foreldre gjør innenfor hjemmet eller med sine egne barn. De setter da brutalt til side det faktum at det er et -menneske- (selvstendig individ) de snakker om, ikke en eiendel som de gjør som de vil med. Provoserende ? Ja, men der er virkelig et ekte menneske med store rettigheter.

Skjenking er ikke god omsorg.

Gjest Novembermom

Når noen få blir tatt er det som regel fordi barnet har skadet seg i fylla og/eller havner på sykehus og blir pumpa. Barnevernet varsles alltid, og kan det bevises at foreldre har skjenket barnet, blir det straffesak, selvsagt. Men så er spørmålet : er det en formildende omstendighet at det er foreldrene som har gjort det ? Eller er det skjerpende ?

Jeg vet at dette er provoserende, mest fordi noen sier at samfunnet ikke har noe med hva foreldre gjør innenfor hjemmet eller med sine egne barn. De setter da brutalt til side det faktum at det er et -menneske- (selvstendig individ) de snakker om, ikke en eiendel som de gjør som de vil med. Provoserende ? Ja, men der er virkelig et ekte menneske med store rettigheter.

Skjenking er ikke god omsorg.

Og jeg sa at jeg har ikke tenkt å skjenke ungene mine.

Min samboer fikk med seg en 6 pakk med øl på fest når han var 16 år. Av moren.

Og jeg fikk likør o.l. når jeg var 16-17 år.

Vi er begge to i dag oppegående mennesker som ikke "havnet i grøfta".

Jeg vet det skjer, men de kan begynne å drikke i den alderen uten at jeg har gjort noe med det.

Men en smaksprøve er jo ikke så ille. Det sier jeg den dag i dag. Kan hende jeg har skiftet mening om noen år. Hvem vet.

Samfunnet og folkene med forandrer seg hele tiden.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Jeg har fått vin til maten hos mamma og pappa siden jeg var 14-15. Og en likør og to. Hva så?

I dag er jeg 22 og drikker nesten ikke i det hele tatt, kanskje én eller to ganger i året.

Sikkert sant som du sier, men ikke alle er like heldige. Alkoholikere har ofte foreldre som er det, og man kan diskutere om det er arvelig. Likevel syns jeg vi ikke skal ta sjangsen, det er vi voksne som skal sette grenser, ikke barn, og vi har et stort ansvar. Grensen ved 18-20 år syns jeg er grei, da har man kanskje vurderingsevne selv.

Gjest sniffsniff

Sikkert sant som du sier, men ikke alle er like heldige. Alkoholikere har ofte foreldre som er det, og man kan diskutere om det er arvelig. Likevel syns jeg vi ikke skal ta sjangsen, det er vi voksne som skal sette grenser, ikke barn, og vi har et stort ansvar. Grensen ved 18-20 år syns jeg er grei, da har man kanskje vurderingsevne selv.

Alkoholikere har ofte foreldre som er det, helt riktig!Og, det er arvelig,en person med enalkoholiker i nær slekt(far,mor,onkel,tante osv),har mye lettere for og bli alkis selv.Forde det ligger i genene,arveegenskapene.Det betyr at veldig mange er utsatte for og bli alkis faktisk!

Ulv I Faarikaal

Er det ikke bedre å kjøpe en flaske el to med feks øl til dem da..???

Vet nå i det minste hva de drikker da..

Finnes my dårlig heimbrent iallefall, likere da å vite hva de drikker..

Du vet kanskje ikke hva de drikker -i tillegg-, dah....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...