Gå til innhold

kneskade

Gjest uheldig håndballspiller...

Anbefalte innlegg

Gjest uheldig håndballspiller...

Hei!

Da jeg var uheldig å skade kneet mitt under en handballkamp lurer jeg på om noen kan svare meg på enkelte spørsmål.

Da skaden skjedde sto jeg med foten i gulvet og en annen spiller kom i kanon fart og traff meg i kneet.Hun drog på en måte med seg kneet så jeg fikk en skikkelig vridning.

Kjente med en gang at noe gikk galt i kneet og det var noen vanvittige smerter som følgte med.Smertene var på tvers over kneet (skrått over) på en måte. Det hovnet opp noe vanvittig.

Kom meg til lege men han satte meg bare opp til ny time hos fastlegen 4 dager etterpå.Han sendte meg på sykehus og jeg fikk deretter en MR.

Tok den i går.

Legen sa han trodde korsbåndet var av,sidebånd og leddband var skadet menisken såg veldig rar ut og han så et ben som var veldig merkeli..

Han sa jeg måtte belage meg på operasjon.

Nå er det jo en professor som skal se mer på bildene før jeg får et mer reelt svar og det tar en ukes tid.

Så det jeg nå lurer på er om noen har erfaring med lignende skader og event.har vært igjennom en slik operasjon.

Må jeg event gå lenge med krykker. lenge til jeg kan spille håndball igjen ??

Det er nå 16 dager siden skaden og kneet er jo frykteli vondt.Det er fortsatt hovendt.Kan jeg forvendte event.operasjon straks eller må jeg med en sånn skade belage meg på å måtte stille meg i bakerst i køen??

Håper på snarlig svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to håndballspillende venninner som fikk skadet leddbånd og korsbånd i kneet. Begge ble operert, hun ene var tilbake på håndballbanen etter et halvt år, mens hun andre desverre aldri kunne spille aktivt på Eliteserie-nivå igjen. Hun er nå spllende trener for et 3. divisjonslag, men må desverre begrense det ganske mye. Hennes korsbånd lot seg ikke restituere helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vrei kneet i en fotballkamp i oktober 2000, fikk konstantert menisk og korsbåndskade. Etter det ble jeg operert i november samme året, kom kjapt til pga at menisken va innslått, mesteparten av det fremre korsbåndet ble fjernet, og menisken ble sydd. Men i april 2001 var jeg på en _litt_ vill fest, så vrei kneet igjen. Dette førte til at menisken ble skadet igjen og at resten av korsbåndet røyk, kneet var svært ustabilt etter dette, jeg kunne ikke trene noe annet enn styrke, om jeg jogge føltes det ut som om kneet datt ut av ledd. Fikk ikke operert før mars i år. Om du skal få rekonstruert korsbåndet, må du regne med å gå på krykker 5-6 uker, jeg gikk i 5 uker. Kneet er veldig bra, etter mye trening hos fysioterapaut, men 100% regner jeg med at det aldri blir, og fotballen har jeg lagt på hylla for godt. Det kommer helt an på hvor omfattende skadene dine er om du får rask plass til operasjon. Det jeg anbefaler deg er å kontakte en fysioterapaut for å trene litt med kneet fram til operasjonen, om ikke du gjør det, kan du regne med at det tar svært lang tid å trene det oppigjen etter operasjonen fordi musklene i låret og rundt kneet vil gradvis forsvinne. Det skjedde med meg, jeg klarte ikke løfte foten min fra bakken før etter en stund. Om du ikke har planer om å bli proff-håndballspiller ville jeg ha rådet deg til ikke å fortsette. Du kan lett få en ny vridning og jo flere operasjoner du tar, desto mer fare er det får å få f.eks kne gikt senere i livet. Om du absolutt vil spille håndball igjen, må du regne med at det går 6-9 mnd'er etter operasjonen før du er klar igjen. Jeg la fotballen på hylla fordi jeg vil ha et brukendes kne senere i livet. Håper du ble noe klokere, dette var min erfaring.

Lykke til, håper operasjonen blir vellykket! :)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...