Gå til innhold

Testamente

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Loven sikrer kun livsarvinger (dvs barn, barnebarn osv), og også ektefellen. Har du ingen av delene, står du fritt i å testamentere bort ALT.

Men også om du har barn og/eller ektefelle kan du testamentere bort deler av det du eventuelt måtte etterlate deg, men altså ikke hele.

Men reglene om at for eksempel livarvinger skal være sikret 2/3 av arven etter deg er for å sikre at minst så mye av VERDIEN av arven går til livsaringene. Et testament kan godt gå ut på at man fordeler boets eiendeler mellom barna, så lenge dette ikke kommer i konflikt med reglene om pliktdelsarv.

Det er strenge formkrav for opprettelse av testament, for i motsetning til ved vanlig avtaleinngåelse, er ikke testator tilstede og kan forklare hva han/hun har ment.

Hvis jeg ikke husker feil i farta (ha'kke tid til å sjekke), så står disse reglene i arveloven § 49.

Arveloven er fra 1972, og du finner den på lovdata.no

Blant annet må testamentsvitnene være tilstede samtidig + være klar over at det er et testament. Se mer om dette i lovteksten.

Det er ikke noe i veien for å opprette testament uten bruk av advokat, og det er ikke noe krav om at det må oppbevares på en bestemt måte, eller tinglyses eller lignende. Men det er jo lurt å oppbevare det på en slik måte at det faktisk kommer til rette når du engang dør, slik at arven kan bli fordelt i henhold til testamentet.

Hvis du skal få testamente opprettet his advokat, vil jeg anta at hun/han vil sette honoraret basert på medgåtte timer, dvs den tiden du sitter hos advokaten, den tiden du eventuelt snakker med advokaten på telefonen, og den tiden advokaten bruker på å sette opp testamentet. Prisen vil derfor avhenge veldig av hvor lang tid du trenger til å diskutere dette med advokaten, og hvor omfattende/detaljert testamentet er.

Advokatsalær ligger vel oftest på mellom 1200 - 2000 per time pluss moms. Et enkelt testamentet kan nok være unnagjort på en time, men dette har jeg egentlig erfaring fra!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80409-testamente/#findComment-421807
Del på andre sider

Loven sikrer kun livsarvinger (dvs barn, barnebarn osv), og også ektefellen. Har du ingen av delene, står du fritt i å testamentere bort ALT.

Men også om du har barn og/eller ektefelle kan du testamentere bort deler av det du eventuelt måtte etterlate deg, men altså ikke hele.

Men reglene om at for eksempel livarvinger skal være sikret 2/3 av arven etter deg er for å sikre at minst så mye av VERDIEN av arven går til livsaringene. Et testament kan godt gå ut på at man fordeler boets eiendeler mellom barna, så lenge dette ikke kommer i konflikt med reglene om pliktdelsarv.

Det er strenge formkrav for opprettelse av testament, for i motsetning til ved vanlig avtaleinngåelse, er ikke testator tilstede og kan forklare hva han/hun har ment.

Hvis jeg ikke husker feil i farta (ha'kke tid til å sjekke), så står disse reglene i arveloven § 49.

Blant annet må testamentsvitnene være tilstede samtidig + være klar over at det er et testament. Se mer om dette i lovteksten.

Det er ikke noe i veien for å opprette testament uten bruk av advokat, og det er ikke noe krav om at det må oppbevares på en bestemt måte, eller tinglyses eller lignende. Men det er jo lurt å oppbevare det på en slik måte at det faktisk kommer til rette når du engang dør, slik at arven kan bli fordelt i henhold til testamentet.

Hvis du skal få testamente opprettet his advokat, vil jeg anta at hun/han vil sette honoraret basert på medgåtte timer, dvs den tiden du sitter hos advokaten, den tiden du eventuelt snakker med advokaten på telefonen, og den tiden advokaten bruker på å sette opp testamentet. Prisen vil derfor avhenge veldig av hvor lang tid du trenger til å diskutere dette med advokaten, og hvor omfattende/detaljert testamentet er.

Advokatsalær ligger vel oftest på mellom 1200 - 2000 per time pluss moms. Et enkelt testamentet kan nok være unnagjort på en time, men dette har jeg egentlig erfaring fra!

avslutningen skulle være: egentlig INGEN erfaring fra!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80409-testamente/#findComment-421816
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Les på internett, kommunen har brosjyrer, er det store verdier, mange arvinger og kompliserte forhold, bruk en advokat. Legg alltid testamentet hos skifteretten, så sikrer du mot forsvinning og riving og at det hvaner der det skal. Det kan godt være forseglet hos skifteretten til du dør, og det er gratis oppbevaring der.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80409-testamente/#findComment-421883
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for utfyllende info! :) Tror nok advokat blir litt i dyreste laget... Jeg eier veldig lite, men har noen ting som MÅ til riktige personer om jeg skulle ta kvelden. Regnes ikke foreldre og søsken som livarvinger? Jeg er ugift og har ingen barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80409-testamente/#findComment-421886
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Tusen takk for utfyllende info! :) Tror nok advokat blir litt i dyreste laget... Jeg eier veldig lite, men har noen ting som MÅ til riktige personer om jeg skulle ta kvelden. Regnes ikke foreldre og søsken som livarvinger? Jeg er ugift og har ingen barn.

Du kan fritt testamentere og gi bort til hvem du vil. Uten testamente arver først dine foreldre, så dine søsken, så deres barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80409-testamente/#findComment-421909
Del på andre sider

Jeg betalte 1500 kr for å sette opp testamente og tinglyse det. Tror tinglysningen var dyrest.

Synes ikke det var så dyrt i forhold til hvor viktig det var for meg å få skrevet det. Det er et par år siden da så det kan ha blitt dyrere nå. Ring en advokat og hør på prisen,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80409-testamente/#findComment-422356
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...