Gå til innhold

Candida ?

Gjest Erland

Anbefalte innlegg

Spørsmål ang. Candida.

Jeg er 69 år men i relativt god fysisk form og trener hardt 4 dager i uka.

For 6 år siden hadde jeg et hjerteinfarkt og etter det har jeg hatt store problemer med magen . Jeg blir veldig oppblåst og dette medfører at jeg får meget vondt i hjerteregionen, og av den grunn er jeg sendt til sykehus med "blålys" flere ganger

da legene trodde det var et nytt infarkt på veg.

Nesten hver natt har jeg kraftige mareritt med svette og svimmelhet og jeg er kommet frem til at dette sansynligvis skyldes at jeg blir oppblåst og at dette gjør vondt når jeg sover.

Jeg har lest litt om Candida-plagene, og lurer på om det er dette jeg kan være plaget av. Jeg har observert at brødmat er "nei-mat" for meg, men da må det også være noe mer jeg sansynligvis ikke tåler, for brødmat er tydeligvis ikke det eneste.

Jeg bruker jo endel medisiner, og om jeg nevner mine plager for min fastlege får jeg bare fler medisiner med en lett skuldertrekning om at dette sikkert ikke er noe å ta på veg for.

Jeg har forsøkt å komme til en ernæringsspesialist, men dette har mislykkes meg da min lege ikke er videre interressert i dette.

Hvordan kan en ev. Candida påvises ? Blodprøve ?

Jeg har vært til spiserørsundersøkelse på sykehus 2 ganger, men de har tydeligvis ikke funnet noe da jeg ingenting har hørt etter dette.

Bør jeg kanskje skifte fastlege ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jubalong 70

Du kan jo prøve en diett med mindre enkle karboydrater. Enkle karbohydrater finnes særlig i sukker, hvetemel og poteter.

Er det candida som er årsaken bør du også kutte ut gjær. Men det blir enda vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei Erland,

Det er langt fra akseptabelt slik du har det nå, og jeg synes det er beklagelig at ikke legen gjør mer for å finne ut hva plagene dine skyldes. Det er viktig for din ernæringsstatus og helsen generelt at magen og tarmene virker som de skal. Jeg synes også at du bør prøve å komme til en ernæringsfysiolog. Ber du legen din om å bli henvist til en, bør han gå med på det. Alternativt kan du undersøke om de har en på sykehuset (gjerne et større sykehus/sentralsykehus), eller som det er en privatpraktiserende i nærheten der du bor. Dersom ikke legen din er villig til å hjelpe deg (annet enn å gi deg mer medisiner), hadde det kanskje vært en ide å se etter en annen lege..

Candidasoppen finnes ofte langs tarmveggen hos friske mennesker uten å by på problemer. Hvis man har et veldig, veldig lavt immunforsvar kan denne utvikle seg til en soppinfeksjon. Dette kommer gjerne på grunn av et økt antall candida organismer og kan vise seg i form av for eksempel diaré og forverring av psoriasis/seboreisk eksem. Diagnosen på en eventuell soppinfeksjon er det nok legen din som må stille. Jeg er dessverre ikke sikker på hvilke prøver legen tar for å stille diagnosen.

Det finnes ellers mange årsaker til oppblåsthet i mage/tarm. Den vanligste årsaken til oppblåsthet i magen er luft. Dette kan være luft du sluker mens du spiser eller trimmer, eller luft som produseres i kroppen som et resultat av det du spiser. Det er også flere sykdommer og tilstander i tarmen som kan forårsake oppblåsthet. De mest vanlige er laktoseintoleranse, cøliaki og irritert tarm, men det er også mer alvorlige tilstander som kan være årsaken. Lite mosjon kan også øke følelsen av å være oppblåst, men det høres ut som du holder deg aktiv nok allerede.

For å unngå å sluke luft når du spiser er det viktig å spise sakte, tygge maten godt med munnen igjen, og la være å drikke gjennom sugerør. Mat som kan produsere luft i magen for noen inkluderer bl.a løk, ulike kåltyper (kålrot, grønnkål, blomkål), bønner, erter, asparges, eple og eplejuice, brokkoli, kullsyreholdig drikke, tyggegummi og andre produkter som inneholder sorbitol, samt sjokolade. I tillegg kan melk/melkeprodukter forårsake luft hos mange. Generelt kan fiberrik mat øke luftdannelser i tarmen. Samtidig er fiberet viktig for å forebygge forstoppelse – en annen plage som kan øke følelsen av oppblåsthet. Å koke grønnsakene kan hjelpe mot luftdannelser.

Til nå har ikke jeg sett god vitenskapelig begrunnelse for candida-dietten, og dette er derfor ikke noe jeg gir veiledning i. Du finner nok mye informasjon om denne på nettet.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Canida kandidat

Jeg har funnet ut at jeg ikke tåler gjær og jeg synes du kunne ha stor nytte av å sjekke opp www.candidaallergy.com

Test ut spørreskjemaet der og forsøk en 14 dagers testkur som vil vise deg hva du mat du kan tåle.

Min lege skriver også ut medisiner i hytt og pine uten at jeg får skikkelig undersøkelse. Nu har jeg alle medisinene i søpla fordi jeg nu vet hva jeg feiler.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...