Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Den tørre, kløende vinterhuden har kommet, og jeg har i dag kjøpt babyolje til meg selv for å bruke når jeg dusjer...

Har skjønt at man liksom skal smøre det inn etter dusjen, men før man tørker seg...... Men så da?? Skal man tørke seg etterpå? Håndkleet må jo bli skikkelig ekkelt? Eller??

Belær meg, jeg har aldri gjort dette før :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80489-babyolje-n%C3%A5r-man-dusjer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tinemor

Babyolje er kjempedeilig å bruke. du trenger ikke vente til du er ferdig med å dusje, det er jo olje, så det vaskes ikke av.

etterpå surrer du rundt deg et stort badehåndkle eller en morgenkåpe og setter deg i sofaen og lar huden tørke seg selv, gjerne mens du filer negler, eller ser på tv :)

og man blir så myk og fin ..

Gjest cinderella

Kjøp Kakaosmør-krem fra The Bodyshop. Den er beregnet for veldig tørr hud, og noe bedre vidundermiddel skal i hvertfall jeg lete lenge etter.

Typen min har "lettere" psoriasis på armene som kommer med vinterkulda,- til og med den forsvant av denne vidunderlige kremen!

Smør i vei!

Gjest papirtiger

Kjøp Kakaosmør-krem fra The Bodyshop. Den er beregnet for veldig tørr hud, og noe bedre vidundermiddel skal i hvertfall jeg lete lenge etter.

Typen min har "lettere" psoriasis på armene som kommer med vinterkulda,- til og med den forsvant av denne vidunderlige kremen!

Smør i vei!

Enig med cinderella, den kremen er kjempebra!!

Ellers vil jeg bare si at natusan babyolje inneholder mineralolje, som blir liggende som en hinne på huden. Ergo, helt unyttig..

Annonse

Smør deg inn ETTER at du har tørket deg, mens du fortsatt er litt fuktig i huden. Da er porene åpne, og trakker til seg oljen fortere.

Jeg bruker Natusan Babyolje, har gjort det i mange år. Enda har jeg ikke opplevd verken klissete håndduker eller flekker på klær. Du skal riktignok helst ikke kle på deg før oljen har trukket inn da, men det går fort.

Smør i vei!

Da skal jeg prøve den på meg selv og ungene.

Den må i så fall være helt usynlig :o)

Har ikke merket noe til den jeg heller. Kløen som alltid kom etter en dusj forsvant med Natusan babyolje.

Det kan jeg også skrive under på. Ble anbefalt av en hudspesialist å bruke denne oljen også, så det har nok noe for seg for andre enn meg også :o)

Gjest papirtiger

Den hinnen har jeg aldri merket noe til, verken på meg eller barna mine.

:o)

Hvis jeg sier at mineralolje også brukes som bilmotor-olje, høres det bra ut?

Det er ikke grenser på hva man kan smøre på huden, men mineralolje har ingen effekt.

Tror du ikke på meg, er det strengt tatt ikke mitt problem.

Den må i så fall være helt usynlig :o)

Har ikke merket noe til den jeg heller. Kløen som alltid kom etter en dusj forsvant med Natusan babyolje.

Poenget er at mineraloljer ikke har evne til faktisk å _gjøre noe_ med huden, men kan virke ok på tørr hud allikevel nettopp pga denne hinnen papirtiger nevner i det den lukker fuktigheten inne. Vaselinbaserte kremer er derfor godt egnet til f.eks. psoriasis-pasienter i KOMBINASJON med fuktgivende produkter - man smører mineralproduktet på toppen for å "låse" fukten.

Dersom man er ute etter produkter som er fuktgivende i seg selv må man ty til oljer basert på planter - dette finner du i flere varianter både på helsekost og jeg vil tro også på parfymeri/ Bodyshop etc.

http://www.jorbins.com/baby_nursery_magazine/mineraloil.html

Det forskes faktisk på hvordan mineraloljeprodukter takles av kroppen, med søkelys på hvorvidt det i verste fall kan være kreftfremkallende.

http://193.51.164.11/htdocs/monographs/vol33/mineraloils.html

Annonse

Det er ikke grenser på hva man kan smøre på huden, men mineralolje har ingen effekt.

Jeg har bare egen erfaring, og en anerkjent hudspesialist sin uttalelse og råd. Så lenge det funker for meg, er jeg fornøyd.

Jeg har brukt babyolje etter dusjen i mange år. Kan ikke si jeg har merket noe negativ effekt på håndklærne, for oljen er lett å gni inn i huden. Jeg tilsetter babyoljen noen dråper parfymeolje fra BodyShop, for jeg liker ikke lukten på den særlig godt.

Foressten så hender det også at jeg gnir noen dråper olje inn i håret etter jeg har dusjet. Særlig i perioder der det er litt tørt og slitt. Jeg skal love deg at det blir blankt! Men det er kun snakk om bittelitt olje, og det er kanskje ikke særlig lurt om man har tendenser til fett hår...

Hva er det som er "mineralolje" da? Isopropyl, palmitat eller flytende parafin?

Poenget er at mineraloljer ikke har evne til faktisk å _gjøre noe_ med huden, men kan virke ok på tørr hud allikevel nettopp pga denne hinnen papirtiger nevner i det den lukker fuktigheten inne. Vaselinbaserte kremer er derfor godt egnet til f.eks. psoriasis-pasienter i KOMBINASJON med fuktgivende produkter - man smører mineralproduktet på toppen for å "låse" fukten.

Dersom man er ute etter produkter som er fuktgivende i seg selv må man ty til oljer basert på planter - dette finner du i flere varianter både på helsekost og jeg vil tro også på parfymeri/ Bodyshop etc.

http://www.jorbins.com/baby_nursery_magazine/mineraloil.html

Det forskes faktisk på hvordan mineraloljeprodukter takles av kroppen, med søkelys på hvorvidt det i verste fall kan være kreftfremkallende.

http://193.51.164.11/htdocs/monographs/vol33/mineraloils.html

Vil olivenolje gjøre samme susen som Natusan-oljen?

Vil olivenolje gjøre samme susen som Natusan-oljen?

Den vil til og med gjøre en bedre sus! ;o)

Jeg ville kanskje heller ha valgt en olje som er mer luktnøytral, da. Mandelolje er den klassiske basisoljen for aromamassasje, f.eks. (tilsettes eteriske oljer, da).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...