Gå til innhold

HJELP meg, jeg skal til tannlegen

Anbefalte innlegg

Gjest Rufsetufse

Hei dere!

Jeg skal til tannlegen klokken halv ett i dag, og gruer så hele magen vrir seg og jeg er kvalm osv osv.....

Denne tannlegen er grei nok til tannlege å være, men har ingen "hjelpemidler" for tannlegeskrekkpasienter (sånne som meg) og han er den eneste tannlegen som er her hvor jeg bor.

Hva skal jeg gjøre? har dere noen tips. Det gjør jo så vondt!!!! Og jeg har ikke vært hos han på flere år, så det er sikkert mye som må gjøres også. Jeg blir gaaaaaaal!!!!

Men jeg skal klare å møte opp, jeg skal jeg skal, jeg MÅ!

Hilsen en fortvilet

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80546-hjelp-meg-jeg-skal-til-tannlegen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rufsetufse

Viljestyrke

BEDØVELSE!

Og neste gang du skal til tannlegen: Vival eller lign. som han skriver ut resept på til deg.

Men bedøvelse, HERREGUD den svære sprøyta som stikker seg igjennom lag etter lag med hud og muskler og sener (kjennes sånn ut) og jeg vet ikke hva inni kjeften min, svinger fram og tilbake inni munnen på meg for så å stikke ett annet sted og ett annet sted. Og så er det ikke nok, og så må jeg ha flere sprøyter, jeg er rett og slett LIVREDD. Men uansett takk for råd. Tror ikke det vil hjelpe med noe beroligende til meg nei! Narkose hadde kanskje hjulpet.

Selv tropper jeg aldri opp hos tannlegen uten unevnelige mengder dop innabords, men i tillegg bruker jeg andre knep:

* Medbrakt CD-spiller med svære høretelefoner, ikke disse små, unnseelige pluggene, men skikkelige puter som dekker halve hodet.

* HØY musikk, selv bruker jeg Chicagoblues eller Rock'n Roll. Volumet på fullt med ekstra bass.

* Lue til å dra ned over øya. Helst svart.

Ellers har du min dypeste medfølelse! Jeg skal i ilden på mandag. *Ghulp*

Men bedøvelse, HERREGUD den svære sprøyta som stikker seg igjennom lag etter lag med hud og muskler og sener (kjennes sånn ut) og jeg vet ikke hva inni kjeften min, svinger fram og tilbake inni munnen på meg for så å stikke ett annet sted og ett annet sted. Og så er det ikke nok, og så må jeg ha flere sprøyter, jeg er rett og slett LIVREDD. Men uansett takk for råd. Tror ikke det vil hjelpe med noe beroligende til meg nei! Narkose hadde kanskje hjulpet.

Beroligende midler hjelper, men det er mulig du må ta høye doser i startfasen.

Been there... *vet*

Hiv innpå 3 Ibux før du går hjemmefra. Da får du ihvertfall ikke videre vondt når han setter sprøyta, og du klarer å få bedøvelse om ikke annet... *grøsser* Lykke til! :o)

Annonse

Gjest Rufsetufse

Selv tropper jeg aldri opp hos tannlegen uten unevnelige mengder dop innabords, men i tillegg bruker jeg andre knep:

* Medbrakt CD-spiller med svære høretelefoner, ikke disse små, unnseelige pluggene, men skikkelige puter som dekker halve hodet.

* HØY musikk, selv bruker jeg Chicagoblues eller Rock'n Roll. Volumet på fullt med ekstra bass.

* Lue til å dra ned over øya. Helst svart.

Ellers har du min dypeste medfølelse! Jeg skal i ilden på mandag. *Ghulp*

Huff, min dype medfølelse til deg på mandag da, jeg får nok nye timer jeg også. Kanskje vi sitter å pines i hver vår tannlegestol på mandag.

Jeg er sånn at jeg må følge med i alt tannlegen gjør, jeg ville aldri klart å hatt musikk på ørene. Og jeg tviholder fast i hånden hans når han BORRER, og så noen ganger holder jeg så hardt at han må be om hjelp. Og jeg kryper lengre og lengre ned i tannlegestolen, til slutt så må jeg heise meg opp igjen.

Det er håpløst!!

Huff, min dype medfølelse til deg på mandag da, jeg får nok nye timer jeg også. Kanskje vi sitter å pines i hver vår tannlegestol på mandag.

Jeg er sånn at jeg må følge med i alt tannlegen gjør, jeg ville aldri klart å hatt musikk på ørene. Og jeg tviholder fast i hånden hans når han BORRER, og så noen ganger holder jeg så hardt at han må be om hjelp. Og jeg kryper lengre og lengre ned i tannlegestolen, til slutt så må jeg heise meg opp igjen.

Det er håpløst!!

Forskjellen Rufsa, er at jeg har gulpa i meg 30 mg Valium, og klarer - hmm..til en viss grad - å slappe av. Dessuten klarer jeg ikke å høre på alle de skumle klirre-skrape-borre-lydene.

Hadde du ikke vært så redd for sprøytene, kunne du fått et tips til- ;-)

Tannlegene har fine, tynne sprøyter og borenåler nå, ikke de klumpete greiene jeg husker fra skoletannlegen.

Slapp av. I dag skal ikke tannlegen gjøre noe annet enn å se over tenna dine. Det er ikke vondt i det hele tatt, så du har lite å grue deg for i dag.

Men nå er det ikke så veldig vondt ellers heller da. Hvis du tok tiden bare når det gjorde vondt, så er dette meget kort tid. Hvis det gjaldt noe annet og noen sa til deg at det vil gjøre vondt i bare 5 sekunder om gangen og tilsammen bare to minutter, så tenker jeg du ikke hadde grudd deg til det. Men når det gjelder en tannlege så får du helt hetta:-))

Slapp av og ikke grue deg før du sitter i stolen. Det er jo ikke noen vits i å grue seg før du sitter der:-)).....jada jeg vet jeg er rasjonell, hehe

Annonse

Lukk øynene og få bedøvelse.

Jeg kommer akkurat derfra nå og har borret to store hull. Med bedøvelse. Og jeg er også kjemperedd.

Men nå er jeg ferdig med borringa. Yippi.

Lykke til i dag, det blir nok ikke så galt som du tror.

PS Sprøytene er ikke vonde hvis du klarer å slappe av. Ta en Valium hvis du har.

Jeg er enig med deg i at den sprøyta er fæl - MEN:

Jeg velger sprøyta av den enkle grunn at da kan jeg kontrollere smerten... jeg vet at den kommer _akkurat da_ - og ikke som noen overraskelse senere. Av to store onder synes jeg sprøyta er det minste ondet.

Lykke til i dag, du! *klem*

Gjest Rufsetufse

Lukk øynene og få bedøvelse.

Jeg kommer akkurat derfra nå og har borret to store hull. Med bedøvelse. Og jeg er også kjemperedd.

Men nå er jeg ferdig med borringa. Yippi.

Lykke til i dag, det blir nok ikke så galt som du tror.

PS Sprøytene er ikke vonde hvis du klarer å slappe av. Ta en Valium hvis du har.

Har ikke valium, men sovetablett.........men det kan jeg vel ikke ta, eller?

Kanskje en halv?

Men skal på skolen etterpå da, må jo tenke litt på det oxo.

Jeg har Paralgin Forte, jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, skrekken er jo der uansett. Men tusen takk for mange råd!

Jeg har oxo fullstendig tannlegeskrekk. Det gikk 10 år før jeg turde å oppsøke en ny tannlege. Sa jeg hadde tannlegeskrekk jeg, og han var veldig grei og forståelsesfull.

Det viste seg at det ikke var ille i det hele tatt. Null hull :) bare etpar fyllinger som måtte skiftes. Men selv da måtte jeg ha "hestedose" med bedøvelse. Livredd for smerter. Siden det har jeg gått jevnlig til kontroll hvert år..så nå er det ikke så mye å grue seg til. Liker det ikke, men har ikke den helt store skrekken lenger.

Så du skal se at det går bedre enn du tror :)

Dette problemet hadde jeg også.

Ingen i min hjemkommune hadde hjelpemiddel mot tannlegeskrekk. Nærmeste tannlege med behandlingstilbud var langt vekk, så jeg måtte reise laangt...

Dette gjorde jeg; Fikk min daværende tannlege til å skrive en attest på at jeg hadde slitt med tannlegeskrekk siden EVER... også søkte jeg sosialkontoret og trygdekontoret for reiseutgifter og utgifter utenom den vanlige tannlegeregningen (lystgass)

og det fikk jeg gjammen det!!!

Nå går jeg til tannlegen med et smil, men ikke f*** om jeg gjør det UTEN lystgass:)

Lykke til forresten

hilsen en forståelsefull

Dette problemet hadde jeg også.

Ingen i min hjemkommune hadde hjelpemiddel mot tannlegeskrekk. Nærmeste tannlege med behandlingstilbud var langt vekk, så jeg måtte reise laangt...

Dette gjorde jeg; Fikk min daværende tannlege til å skrive en attest på at jeg hadde slitt med tannlegeskrekk siden EVER... også søkte jeg sosialkontoret og trygdekontoret for reiseutgifter og utgifter utenom den vanlige tannlegeregningen (lystgass)

og det fikk jeg gjammen det!!!

Nå går jeg til tannlegen med et smil, men ikke f*** om jeg gjør det UTEN lystgass:)

Lykke til forresten

hilsen en forståelsefull

Jeg lider av den samme skrekken.Hvilken tannlege går du til Mistera?Må dit jeg oxo!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...