Gå til innhold

3 dagers egenmelding - får ikke lønn. Kan jeg klage?

Anbefalte innlegg

Gjest sykling

Måtte gå hjem fra jobb en onsdag, følte meg ikke bra. Skrev et lite brev til arbeidsgiver der jeg forklarte at jeg sykmeldte meg denne dagen og de to påfølgende. Altså 3 dager.

Dette kan man jo gjøre uten legeerklæring, sant?

Men sjefen vil ikke gi meg lønn for disse dagene. Har hun lov til det?

Må legge til at jeg ikke hadde fått noen kontrakt på det tidspunktet, som var 7 uker etter at jeg begynte.

Jeg har vel rett på lønn for disse sykedagene, eller hva?? Veldig takknemlig om noen kan svare..

Fortsetter under...

Helene Harepus

Noen steder, f.eks. vikarbyråer må du ha vært i jobb i minst 2 mnd for å ha rett til lønn under egenmelding.

Jeg vet ikke hvordan det er der du jobber, men i og med at du ikke har kontrakt kan det gjelde samme sett regler.

Neste gang er det lurt å snakke med en lege. Om du er syk kan det være at de gir deg en sykemelding så slipper du å gå glipp av pengene dine..

Enkelte steder (f.eks. i Staten eller kommunen) må du ha jobbet minst 2 mnd før du får betalt egenmelding, innen den tid må du ha legeerklæring hver gang du er syk. Dette skal selvsagt stå på arbeidsavtalen, men den har du jo ikke fått. Det er like mye ditt ansvar å få skrevet under på denne avtalen, 7 uker er lang tid, du må mase og mase og burde egentlig ikke jobbet så lenge uten avtale.

Ulv I Faarikaal

Enkelte steder (f.eks. i Staten eller kommunen) må du ha jobbet minst 2 mnd før du får betalt egenmelding, innen den tid må du ha legeerklæring hver gang du er syk. Dette skal selvsagt stå på arbeidsavtalen, men den har du jo ikke fått. Det er like mye ditt ansvar å få skrevet under på denne avtalen, 7 uker er lang tid, du må mase og mase og burde egentlig ikke jobbet så lenge uten avtale.

Arbeidgiver har hele ansvaret for å skrive kontrakt, hvis ikke arbgiver gjør det, er man direkte fast ansatt med 1 mnd oppsigelse fra første dag.

http://www.lovdata.no/all/tl-19770204-004-014.html#58

Resten om arb givers plikter, avtale osv står også der.

Ulv I Faarikaal

Arbeidgiver har hele ansvaret for å skrive kontrakt, hvis ikke arbgiver gjør det, er man direkte fast ansatt med 1 mnd oppsigelse fra første dag.

http://www.lovdata.no/all/tl-19770204-004-014.html#58

Resten om arb givers plikter, avtale osv står også der.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...