Gå til innhold

Hva spiser dere frokost/lunsj med lav GI ?

bratsj

Anbefalte innlegg

Hei

Er i gang med å lese boken til Dr.Lindberg (kost i balanse)

og skjønner helt greia med mindre karbo og mere protein (har gått på rene slankekurer med så og si null karbo tidligere og gått ned masse) Men synes det er vrient å finne på gode frokost og lunsj-måltider som ikke innholder hverken korn, mel eller pasta/ris - hva spiser man ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er GI? Hva er lav GI? Hva er høy GI?

Hei,

Glysemisk indeks måler hvor fort maten du spiser "går i blodet" (altså, resulterer i at blodsukkeret stiger).

Poteter, hvitt brød og hvitt sukker (det siste er faktisk ikke så ille som mange tror) har høy GI ("går rett i blodet").

Basmati ris, linser, osv er langt langsommere (lav GI).

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Glysemisk indeks måler hvor fort maten du spiser "går i blodet" (altså, resulterer i at blodsukkeret stiger).

Poteter, hvitt brød og hvitt sukker (det siste er faktisk ikke så ille som mange tror) har høy GI ("går rett i blodet").

Basmati ris, linser, osv er langt langsommere (lav GI).

Med vennlig hilsen

Takk for svar.

La meg gjette... det er om å gjøre å spise mat med lav GI?

GI meg her og GI meg der. Nei, det blir for teknisk for meg. Sjokolade er vanvittig godt og muntrer sinnet. Jeg sier ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar.

La meg gjette... det er om å gjøre å spise mat med lav GI?

GI meg her og GI meg der. Nei, det blir for teknisk for meg. Sjokolade er vanvittig godt og muntrer sinnet. Jeg sier ikke mer.

Hei,

Selvsagt har all god mat høy GI, og all sunn mat lav GI! ;-)

Indeksen ble laget av en sadistisk mann som hatet verden! *ler*

Faktisk gjør fett i maten at den fordøyes langsommere, og gir derfor lavere (men lengre) blodsukkerstigning.

Og kokte poteter er verre enn sjokolade og hvitt sukker! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Selvsagt har all god mat høy GI, og all sunn mat lav GI! ;-)

Indeksen ble laget av en sadistisk mann som hatet verden! *ler*

Faktisk gjør fett i maten at den fordøyes langsommere, og gir derfor lavere (men lengre) blodsukkerstigning.

Og kokte poteter er verre enn sjokolade og hvitt sukker! :-)

Med vennlig hilsen

At sunnhet og nytelse for all del ikke må harmonere har temmelig sikkert sin grunn i pietistisk nøysomhet. At overflod og pur glede en gang var styggedom henger godt i, tror jeg.

Det der med fett og lavere blodsukkerstigning skjønte jeg og skjønte jeg ikke. Sjokolade, for å ta et fritt valgt eksempel ;), inneholder da masse fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er GI? Hva er lav GI? Hva er høy GI?

Det har med krabohydrater å gjøre, favn. Mat med "raske" karbohydrater - (hvitt mel, pasta, ris, poteter, en del grønnsaker og noe frukt) gjør at blodsukkeret stiger voldsomt - og bukspyttkjertelen bruker energien på å regulere dette istedet for å forbrenne fett. Derfor bør man styre unna disse raske karbohydratene (dvs mat med høy glykemisk indeks) og heller spise mer proteiner og langsomme krabiser (bønner, linser og grove korn)Sånn at forbrenningen holdes så høy som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har med krabohydrater å gjøre, favn. Mat med "raske" karbohydrater - (hvitt mel, pasta, ris, poteter, en del grønnsaker og noe frukt) gjør at blodsukkeret stiger voldsomt - og bukspyttkjertelen bruker energien på å regulere dette istedet for å forbrenne fett. Derfor bør man styre unna disse raske karbohydratene (dvs mat med høy glykemisk indeks) og heller spise mer proteiner og langsomme krabiser (bønner, linser og grove korn)Sånn at forbrenningen holdes så høy som mulig.

Så bukspyttkjertelen er nøkkelen her? Det er den som skal manipuleres i forhold til vekt osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Basmati ris (for eksempel) har ikke høy GI; pasta fra durumhvete (det meste av pasta) har heller ikke særlig høy GI.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At sunnhet og nytelse for all del ikke må harmonere har temmelig sikkert sin grunn i pietistisk nøysomhet. At overflod og pur glede en gang var styggedom henger godt i, tror jeg.

Det der med fett og lavere blodsukkerstigning skjønte jeg og skjønte jeg ikke. Sjokolade, for å ta et fritt valgt eksempel ;), inneholder da masse fett?

Litt forenklet kan du spise mat som inneholder protein og fett - ikke karbohydrater. Sjokolade inneholder karbohydrater - ergo bør man være forsiktig med det. Fettinholdet er uvesentlig.

Egg og bacon er den utmerkede frokost.

Brødmat og poteter er ut.

Samme gjelder alt søtt.

Kjøtt og grønnsaker er inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Basmati ris (for eksempel) har ikke høy GI; pasta fra durumhvete (det meste av pasta) har heller ikke særlig høy GI.

Med vennlig hilsen

Jeg spiser mye basmatiris. Sånn a propos. Det er kanskje håp, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt forenklet kan du spise mat som inneholder protein og fett - ikke karbohydrater. Sjokolade inneholder karbohydrater - ergo bør man være forsiktig med det. Fettinholdet er uvesentlig.

Egg og bacon er den utmerkede frokost.

Brødmat og poteter er ut.

Samme gjelder alt søtt.

Kjøtt og grønnsaker er inn.

Egg og bacon? Og vi (jeg) som har fnyst av engelskmenn i alle år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg og bacon? Og vi (jeg) som har fnyst av engelskmenn i alle år...

Det er den ekstreme utgaven al lav GI diett. Mange har vel synspunkter på om hvor bra man har av for mye fett maten.

Problemet er også at skal det virke så må man holde seg laaangt unna karbohydrater - og det er ikke lett.

Nå tenker jeg du ble litt forvirret igjen hvis du trodde et øyeblikk at du var med ..... *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den ekstreme utgaven al lav GI diett. Mange har vel synspunkter på om hvor bra man har av for mye fett maten.

Problemet er også at skal det virke så må man holde seg laaangt unna karbohydrater - og det er ikke lett.

Nå tenker jeg du ble litt forvirret igjen hvis du trodde et øyeblikk at du var med ..... *S*

Mat med lavlivå av karbohydrater _og_ proteiner og fett? Pass. Da vet ikke jeg hva man kan spise for å være på den sikre siden... Frukt og grønnsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat med lavlivå av karbohydrater _og_ proteiner og fett? Pass. Da vet ikke jeg hva man kan spise for å være på den sikre siden... Frukt og grønnsaker?

Proteiner kan du spise masse av - ikke så mye karbohydrater. Så krangler ekspertene om hvor mye fett du kan spise. Ikke for mye av dem sier vel de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...