Gå til innhold

GI-mat

Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Er knekkebrød "dårlig" mat med tanke på GI?

Trodde det var så bra!!

Er det noen brød å få kjøpt i dagligvarebutikker med lav GI? Eller finnes de kun som spesialbrød liksom?

En annen ting...er maisennamel bedre å bruke som jevning fremfor hvetemel?

Og så lurer jeg på om man MÅ bruke hvetemel når man baker brød, eller er det noe annet mel som erstatter det som går an å bruke for å få lavere GI på brødet...?

takker for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lys1365380396

Er ganske ny på dette med GI så jeg vet ikke noe om dette melet, men på de oversiktene jeg har funnet på nettet (se også linker på div.svar "nedover" her) så har ikke knekkebrød så veldig lav, nei.

Man får kjøpt "pumpenickel" og andre mørke, "tyske" brød i de aller fleste butikker. De kommer i pk.med ferdig-oppskjærte, tynne skiver. Smaker litt søtt (veldig uvant smak for meg - liker det dessverre ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong 70

Er ganske ny på dette med GI så jeg vet ikke noe om dette melet, men på de oversiktene jeg har funnet på nettet (se også linker på div.svar "nedover" her) så har ikke knekkebrød så veldig lav, nei.

Man får kjøpt "pumpenickel" og andre mørke, "tyske" brød i de aller fleste butikker. De kommer i pk.med ferdig-oppskjærte, tynne skiver. Smaker litt søtt (veldig uvant smak for meg - liker det dessverre ikke)

Men fullkornsbrødet som kommer i samme type pakker som pumpernikkel smaker vel ikke søtt. Det synes i hvertfall ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fullkornsbrødet som kommer i samme type pakker som pumpernikkel smaker vel ikke søtt. Det synes i hvertfall ikke jeg.

Du får kjøpt tysk rugbrød med hele korn.Kjempegodt synes jeg.

Nei, det smaker ikke søtt..heller litt syrlig på smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se på karbohydratinnholdet. Finnes ulike typer knekkebrød - ingen er vel kjempebra - men noen er verre enn andre.

Mørkt/rug/grovt brød finnes på de fleste større dagligvarebutuikker. Her igjen kan du se på karbohydratinnholdet. De fleste har det på posen tror jeg.

Jeg vet centra har et veldig godt brød som er grovt - ligger ferdigskåret i pakken - heter noe med solsikke - husker ikke akkurat navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...