Gå til innhold

Jeg skal kjøpe drill!

Anbefalte innlegg

Har du noen gode anbefalinger?

Er det noe jeg IKKE bør kjøpe?

Er drillene på Biltema brukbare?

Enhver jente med respekt for seg selv bør jo ha en drill, eller hva?

Kanskje jeg heller skal skrive det på ønskelista til jul: Jeg vil ha drill, jeg vil ha drill, jeg vil ha drill!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/80993-jeg-skal-kj%C3%B8pe-drill/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Drillene på Biltema er helt OK til generelt bruk. Men hvis du planlegger mye drilling i betong, ville jeg nok investert i noe litt kraftig, og med god hammerfunksjon.

Gode bor får du på OBS Bygg og lignende steder. Merket "Piranha" er svært godt. Husk at bor-typen må passe til det du skal borre.

Med vennlig hilsen

Hei,

Drillene på Biltema er helt OK til generelt bruk. Men hvis du planlegger mye drilling i betong, ville jeg nok investert i noe litt kraftig, og med god hammerfunksjon.

Gode bor får du på OBS Bygg og lignende steder. Merket "Piranha" er svært godt. Husk at bor-typen må passe til det du skal borre.

Med vennlig hilsen

Takk for svar! Da blir det en tur til Obs! imorgen ;-)

Må kjøpe murbor ja, HSS, er det ikke det? Er ikke heeelt sikker på de bokstavkombinasjonene, men det kan de sikkert på Obs!

Jente eller ikke - alle burde ha en drill. Det er en meget fornuftig ting, i likhet med alt annet verktøy.

STYR UNNA sånne Biltemagreier. Dårlig! Black&Decker har også ufortjent godt rykte, men er noe herk.

Batteridrevne er tull, egner seg best til skrutrekkere.

Dessuten må du ha noe med baller, ikke små damedriller. Drillen din må ha slagdrillfunksjon.

Bosch er bra, og Aeg. Disse har jeg personlig skjennskap til, kvalitetsgreier.

Ønske deg noe skikkelige powertools til jul, det kan koste litt. Husk å presisere (eller kjøp selv) _kvalitetsbor_ og ikke minst: Bits! Utrolig mye dårlige bitssett ute og går. Jeg har ikke hatt bra opplevelser med bitssett til under 300 kroner dessverre.

Spør hos en bra powertoolpusher - finn den mest garva ekspeditøren og forhør deg. Skriv opp typenr og sånt og send over ønskelisten til faren din, så er drillen i boks.

Neste jul ønsker du deg slipeskive og sagblad.

Gul Jod, spirito!

Takk for svar! Da blir det en tur til Obs! imorgen ;-)

Må kjøpe murbor ja, HSS, er det ikke det? Er ikke heeelt sikker på de bokstavkombinasjonene, men det kan de sikkert på Obs!

Hei,

Nei, HSS står for High Speed Steel, og må IKKE brukes i mur/betong.

Du får spesielle mur-bor, og hvis du ser etter er selve spissen en helt annen fasong, pga hammer-slagene som maskinen lager.

Skal du feste skruer i betong, så trenger du små skrueplugger (grå plast-stykker som du stapper i hullet, før skruen). Du får kjøpt dem til ca 15 kr boksen på Biltema. (De er langt dyrere andre steder.)

Boret du kjøper (f.eks. 5 mm) må passe med skruepluggene (5 mm), og skruer som passer til.

Når du borer i betong må du sette på hammer-aksjonen på maskinen. Sett et stykke teip på boret, slik at du vet hvor langt inn i veggen du skal.

Bor langsomt, (ta pauser) slik at ikke boret blir for varmt. (Det blir brennvarmt, så ikke brenn fingrene, men det må ikke bli glødende! (da blir boret ødelagt))

Med vennlig hilsen

Jente eller ikke - alle burde ha en drill. Det er en meget fornuftig ting, i likhet med alt annet verktøy.

STYR UNNA sånne Biltemagreier. Dårlig! Black&Decker har også ufortjent godt rykte, men er noe herk.

Dessuten må du ha noe med baller, ikke små damedriller. Drillen din må ha slagdrillfunksjon.

Ønske deg noe skikkelige powertools til jul, det kan koste litt. Husk å presisere (eller kjøp selv) _kvalitetsbor_ og ikke minst: Bits! Utrolig mye dårlige bitssett ute og går. Jeg har ikke hatt bra opplevelser med bitssett til under 300 kroner dessverre.

Spør hos en bra powertoolpusher - finn den mest garva ekspeditøren og forhør deg. Skriv opp typenr og sånt og send over ønskelisten til faren din, så er drillen i boks.

Gul Jod, spirito!

Hei,

Neida - du kan ha *MYE* mer moro med en vinkelsliper med diamantblad! ;-)

Med vennlig hilsen

Annonse

Gul Jod, spirito!

Takker ;-)

*noterer*

Hei,

Nei, HSS står for High Speed Steel, og må IKKE brukes i mur/betong.

Du får spesielle mur-bor, og hvis du ser etter er selve spissen en helt annen fasong, pga hammer-slagene som maskinen lager.

Skal du feste skruer i betong, så trenger du små skrueplugger (grå plast-stykker som du stapper i hullet, før skruen). Du får kjøpt dem til ca 15 kr boksen på Biltema. (De er langt dyrere andre steder.)

Boret du kjøper (f.eks. 5 mm) må passe med skruepluggene (5 mm), og skruer som passer til.

Når du borer i betong må du sette på hammer-aksjonen på maskinen. Sett et stykke teip på boret, slik at du vet hvor langt inn i veggen du skal.

Bor langsomt, (ta pauser) slik at ikke boret blir for varmt. (Det blir brennvarmt, så ikke brenn fingrene, men det må ikke bli glødende! (da blir boret ødelagt))

Med vennlig hilsen

Hehe, alt dette visste jeg ;-)

Jeg studerer håndtverksfag, og vi borer MYE på skolen. Husker ikke bokstavkoden på murbor, men de har tre bokstaver de og, akkurat som High Speed-borene.

Det med varme og slikt vet jeg mye om, og man kan bruke olje for å smøre boret sånn at det ikke blir så fort varmt, ihvertfall når man borer i treverk. Også må borene slipes når de begynner å blir sløve :o)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...