Gå til innhold

MR

Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Hei! Jeg har lenge hatt smerte i høyre kne.. muligens menisk. Jeg har vært hos fysioterapeut, men de kunne ikke si det sikkert hva det var.. så jeg kunne tenkt meg å få tatt et bilde av kneet! Er det noen som kjenner til hvordan en gjør det? og hvor en kan det? (jeg bor i bergen) Og hva det vil koste?

Robert... Venter spent på svar*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Hei! Jeg har lenge hatt smerte i høyre kne.. muligens menisk. Jeg har vært hos fysioterapeut, men de kunne ikke si det sikkert hva det var.. så jeg kunne tenkt meg å få tatt et bilde av kneet! Er det noen som kjenner til hvordan en gjør det? og hvor en kan det? (jeg bor i bergen) Og hva det vil koste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Radiograf

Vel, i Bergen kan du få tatt MR-bilde iallefall på Haukeland Sykehus, de har to MR-maskiner tror jeg. Mulig du også kan får tatt MR-bilde på Bergen Røntgeninstitutt i sntrum, men jeg er ikke sikker på om de har fått MR der ennå.

En MR-underøkelse er sjelden den første undersøkelsen som blir valgt, mulig du må nøye deg med et vanlig røntgenbilde til å begynne med.

En MR-undersøkelse er svært dyr, og pasienter med alvorligere diagnoser prioriteres som regel først.

Hvis du kommer til MR, får du beskjed om å fjerne alt metall fra kroppen og klærne. Så legges du inn i maskinen og kneet ditt legges inn i en spole. Du må ligge helt stille i kanskje opptil 20-30 minutter. Maskinen bråker fryktelig under billedtagningen, så du vil få tilbud om å høre på musikk/radio eller ha ørepropper. Undersøkelsen er smertefri og gir ingen stråling.

Bildet blir dannet av magnetisme og spolen som blir lagt rundt kneet er for å forsterke signalene. MR-fysikken er altfor vanskelig

og tung til å utdype videre her.

På avdelingen vil du bli tatt hånd om av radiografer som har en treårig utdannelse på høgskolenivå og som i tillegg har videreutdanning i MR.

Ha en god dag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Gå til en allmenn lege og fortell om knesmertene dine, og si at din fysioterapeut tror den kan dreie seg om korsbånd eller menisk skade. Allmenn leger er ikke så dyktige på kneskader så da stoler han mer på fysioterapeuten og skriver deg en henvisning. Det gjorde jeg!

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fotballspilleren

Vel, i Bergen kan du få tatt MR-bilde iallefall på Haukeland Sykehus, de har to MR-maskiner tror jeg. Mulig du også kan får tatt MR-bilde på Bergen Røntgeninstitutt i sntrum, men jeg er ikke sikker på om de har fått MR der ennå.

En MR-underøkelse er sjelden den første undersøkelsen som blir valgt, mulig du må nøye deg med et vanlig røntgenbilde til å begynne med.

En MR-undersøkelse er svært dyr, og pasienter med alvorligere diagnoser prioriteres som regel først.

Hvis du kommer til MR, får du beskjed om å fjerne alt metall fra kroppen og klærne. Så legges du inn i maskinen og kneet ditt legges inn i en spole. Du må ligge helt stille i kanskje opptil 20-30 minutter. Maskinen bråker fryktelig under billedtagningen, så du vil få tilbud om å høre på musikk/radio eller ha ørepropper. Undersøkelsen er smertefri og gir ingen stråling.

Bildet blir dannet av magnetisme og spolen som blir lagt rundt kneet er for å forsterke signalene. MR-fysikken er altfor vanskelig

og tung til å utdype videre her.

På avdelingen vil du bli tatt hånd om av radiografer som har en treårig utdannelse på høgskolenivå og som i tillegg har videreutdanning i MR.

Ha en god dag:)

Tusen takk for svarene!

Men når du sier at en MR koster masse penger, mener du for meg eller for dem som utfører undersøkelsen?

Jeg har bestilt legetime.. og håper på at det vil ordne seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...