Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, og tusen takk for svar på mitt forrige spørsmål om skjult astma! Siden sist har jeg tatt blodprøver og fått en positiv test på å ha hatt mykoplasmainfeksjon (for minst 4 mnd. siden).

Det jeg nå lurer på er om du vet noe om denne infeksjonen. Helt siden i juni har jeg vært forkjølet hver uke og veldig trøtt. Det er få ting som har fungert på trening (går aktivt langrenn) og jeg har ikke kunnet trene noen hard intervalltrening uten å få reaksjoner dagen etter (f.eks. at jeg må sove masse midt på dagen, forkjølt, vond hals osv.). Generelt har jeg vært mye slappere enn normalt. Jeg trodde lenge det var pollen som gjorde det, men da jeg kollapset i et terrengløpe og måtte kjøres ned fra fjellet i sykebil skjønte jeg at det var noe annet galt.

Jeg tok blodprøver hos en lungelege og fikk konstatert at jeg hadde hatt mykoplasmainfeksjon. Den samme diagnosen hadde ei skivenninne fått, og det var derfor jeg spurte om jeg kunne testes for dette (evt. smitte). Jeg fungerer fortsatt ikke normalt, og har fått råd om ingen hard trening før jul. Dette begrunnet legen min med at jeg hadde (kanskje pga. mykoplasmainfeksjonen) fått et ustabilt luftrør, og jeg fikk astmamedisin, Symbicort Turbuhaler. Luftrøret skulle få sjansen til å bygge seg opp til jul. Men legen kunne ikke forklare hvorfor jeg fortsatt er så trøtt og tåler så liten treningsbelastning. Hvilepulsen min har hele perioden ligget ca. 10 slag over normalt, og etter en dag med to økter på skisamling voknet jeg med litt over 80 i puls (mot 52 normalt). Venninna mi fikk derimot høre av sin lege at mykoplasmainfeksjon kan føre til hormonforandringer som gir symptomene jeg har beskrevet. Jeg kjenner også ei dame som har slitt med ettervirkninger i ett og et halvt år.

Siden min lege ikke kjenner til dette, lurte jeg på om du hadde hørt noe om mykoplasmainfeksjon før. Jeg vet ikke hvor mye jeg kan trene, hva jeg kan trene osv. Har fått beskjed om å høre på kroppen, men skulle gjerne visst mer om det. Har langt i fra gitt opp gode resultater i sesongen som kommer, men da må jeg snart få trent intensive økter igjen. Håper så gjerne å bli frisk nok til å gå skirenn snart.

Vennlig hilsen meg

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82550-mykoplasmainfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Mamba4.

Fint at du har kommet i gode hender og fått riktig diagnose. Mykoplasma-infeksjonene kan nettopp i etterkant være årsaken til en astmaliknende reaksjon. Symbicort en periode kan da være en bra ting. At du likevel føler at treningen ikke tåles så bra som tidligere, kan henge i en stund.Dette er en generell reaksjon i kroppen og kan vanligvis ikke finnes som hormonforstyrrelser eller annet. Sålenge kroppen reagerer med høyere hvilepuls og langsom restitusjon etter belastninger, må du bare være tålmodig. Legg inn noe mer hvile og tren med lavere intensitet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/82550-mykoplasmainfeksjon/#findComment-442952
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...