Gå til innhold

overvektige barn

Gjest rakel

Anbefalte innlegg

Hei,jeg har en datter på 7 år som i de to siste årene har blitt overvektig.Dette gikk veldig fort og plutselig gikk hun fra å være en normal vektig jente til å bli ertet for sin overvekt.Vi har alltid hatt et sunnt forhold til mat hjemme og jeg har aldri hatt problemer med vekten,derfor syns jeg det er rart at min datter har blitt overvektig.For et halvt års tid siden begynnte vi å ta dette på alvor.Jeg leste en del om DR.Lindbergs metoder og fikk kostveiledning igjennom treningssenteret jeg går på.Vi har altså jobbet aktivt med problemet i ca et halvt år.

Ingenting har skjedd,jenta mi er fortsatt overvektig og har ikke gått ned et kilo.Jeg ser at hun sluker maten og sjeldent får nok mat,virker som hun ikke har noen" stopper".Hun er med på flere fysiske aktiviteter i uken og er ei veldig aktiv jente.

Jeg kjenner at jeg begynner å gå tom for ideer for hva jeg kan gjøre og jeg er liv redd for at den vakre lille jenta mi skal ende opp med spiseforstyrrelser.Er det noen som har tips til meg?

Vennlig hilsen Rakel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angela1365380318

Tror ikke du skal prøve å slanke et barn på den måten at hun går ned i kilo, prøv heller å hold vvekten stabil slik at hun kan "vokse av seg problemet" delvis bli høyere og få mer å fordele det ut på

:-)

du kan jo snakke med henne om hun blir mobbet, hva hun føler om det og hvor gale det er. Mener du at de andre er slemme eller påtar hun seg skylden selv osv.

Flott at du bryr deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest been there

Du bør gi det hele mer tid, la henne vokse overvekten av seg ved at hun holder vekten mens hun vokser i høyden, altså uten at hun faktisk går så mye ned i vekt (med mindre at hun er så overvektig at hun må ned i vekt raskere, da bør dette være i regi av legen).

Gå til fastlegen (evt bytt til en ny fastlege hvis det er nødvendig) som følger henne opp med jevne mellomrom, og som er deres link til evt andre fagfolk. La legen kvalitetssikre de ulike fagfolkenen dere benytter, og sikre at ikke det dere forsøker er farlig eller uheldig.

Dr. Lindbegs dietter hjelper for de mange med insulinresistens, men det gjelder jo ikke nødvendigvis din datter.

La henne fortsette å være i mye aktivitet, begrens tilgangen hennes til mat som ikke dere foreldrene har servert hene (altså snacks, mellommåltider, godterier) og hjelp henne å bruke lommepenger og andre penger hun har til å spare til noe, slik at det ikke brukse på snop.

Bruk tid på å introdusere nye tradisjoner og vaner hjemme, med at familien koser seg uten at man må spise noe godt, når dere spiller spill, ser på tv osv.

La grønnsaker være en stor del av måltidene, og ha tilmålte posjoner av resten av maten og at det man kan forsyne seg så mye og lenge man vil av er grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...