Gå til innhold

Liten tenårinsjente

Gjest SMÅ barn

Anbefalte innlegg

Gjest SMÅ barn

Min kjæreste sine barn er små og tynne. Jenta er snart 13 år og har blitt målt på skolen nå. Hun er 146 cm. Jeg er bekymret for at hun skal bli veldig liten. Jeg har fått se vekstskjemaet hennes. Hun var normalt stor som liten. 51 cm og 4000 g ved fødselen. 4 år gammel lå hun akkurat på 50-persentilen. Jentas mor er 175 cm og faren 182, så de har jo normal/god høyde. Frem til i dag er det ikke gjort så mange høydemålinger men det ser ut som hun har gått gradvis ned i forhold til skjemaet.

Hun er frisk på alle måter. Trener mye, turn to ganger i uken. Også mye annen idrett. Turntreneren har sagt at jentene ikke må spise for mye! (vet ikke om han mener før trening eller generelt).

Jeg synes hun spiser lite, særlig i forhold til aktivitetsnivået. Ingen i familien bruker smør på brødskiva. Foreldrene mener at "melk er for kuer" så det er lite meieriprodukter. Jenta sier at "sukker er gift". Så hun har kanskje fått for mange signaler om å "være forsiktig" med mat?

Bør barn som vokser lite spise meieriprodukter? Gutten drikker litt melk, mens jenta bare bruker juice, saft og brus. Blir det for lite protein i kosten? Og for lite fett?

Synes du jenta bør redusere trening litt for å vokse mer? Hun har ikke fått menstruasjon og har vel litt tid på seg før lengdeveksten stopper opp.

Jeg vet ikke hva hun veier. Hun er veldig tynn.

Det er vanskelig å komme inn i en familie og sette spørsmål ved kostholdet uten å virke taktløs.

Det blir litt vanskelig også fordi jeg jobber i helsevesenet, mens barnas mor har en utdannelse innenfor "alternativ terapi". Så vi har litt ulike oppfatninger om helse/medisin/kosthold.

Jeg tror ikke foreldrene har reagert på jentas høyde men regner med at hun strekker seg etter hvert.

Helsesøster har heller ikke sagt noe.

Det er det samme problemet med gutten. Han er seks år, veldig liten og spiser lite.

Bekymret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jubalong 70

Ingen trenger melk, men alle trenger proteiner og fett. Disse kan komme fra kjøtt, egg, linser, fisk, gode oljer, nøtter osv.

Sukker behøver hun absolutt ikke, men frukt og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei bekymret,

Det er veldig lite informasjon jeg har å gå etter her. 146 cm som 13-åring virker noe lavt – det ligger ca på 5. percentile for hennes alder. Med såpass høye foreldre, ville jeg nok likt å se at hun var litt høyere. Men hun vil ha flere år til å vokse på, så det er mulig hun bare er litt sen til å strekke seg i høyden. Samtidig kan det være bekymringsverdig når barn synker såpass drastisk i percentilene. Hun startet opp på ca 90. percentile som nyfødt, 50. som 4-åring, og nå helt ned på 5. Dersom du får vite vekten kan du regne ut hennes BMI (BMI = kg/(meter i kvadrat)). En BMI under 16 indikerer undervekt for hennes alder. For gutten på 6 år, vil en BMI under 14 tilsi undervekt.

Jeg ville fokusert mest på hennes matinntak her. Det kan høres ut som hun har fått mange signaler om å være forsiktig med mat, og dette kan by på problemer. Jeg vil ikke si det så sterkt at sukker er gift, men vi vet jo at det er sunt å moderere seg. Samtidig kan det bli litt for mye fokus på hva hun ikke må spise. At hun trener en del skulle ikke skade, men det er ofte dessverre slik at som turner er det mye fokus på å holde seg liten og lett. Man bør være på utkikk etter tegn på utvikling av spisevegring.

Jeg er bekymret over at det brukes lite meieriprodukter. Det går bra an å leve uten dette, men da skal man samtidig være nøye med å få næringsstoffer som f.eks kalsium gjennom annen mat. Dette inkluderer f.eks mørkegrønne grønnsaker, belgfrukter, nøtter og frø, tofu og helst en soya- eller rismelk beriket med kalsium. Dersom hun er småspist, er det sannsynlig å regne med at hun får for lite av både kalsium og andre næringsstoffer. Hun er i en veldig viktig periode med vekst og utvikling. Grunnlaget for benhelsen legges gjerne nå i tenårene. Hun ville selv ha mye bedre nytte av å drikke et par glass melk om dagen og heller kutte ned på bruken av juice, saft og brus. Det er flott at gutten drikker litt melk. Det brukes vel også noe ost til pålegg og melk i matlaging?

Det er umulig for meg å si om barna får for lite protein og fett når jeg ikke vet hva de spiser. Å ikke bruke smør på brødskiva trenger ikke by på problemer. Men de bør få andre gode kilder til (sunnere!) fett. Nøtter, frø og planteoljer, samt fet fisk er gode valg av fett. Kanskje de også tar tran? De bør også få i seg gode proteinkilder daglig. Dette inkluderer 2-3 gode kilder daglig (f.eks kjøtt, fjærkre, fisk, egg, belgfrukter og/eller nøtter).

Det er flott at du er oppmerksom på hvordan det går med barna. Kanskje du kan prøve å gi litt andre signaler enn det som ser ut til å ha sunket inn hos dem nå. Samtidig må du trå forsiktig for ikke å forvirre dem mht mat.

Jeg synes også det hadde vært en god ide å gi barna en multivitamin/mineral for barn når de er småspiste.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...