Gå til innhold

karbohydrater og graviditet

hmmm1365380365

Anbefalte innlegg

hmmm1365380365

Hei!

Har for noen uker siden begynt på lav-karbohydrat diett (dr Atkins) og er fornøyd med redusering av vekt og med maten man kan spise. Det jeg lurer på er om jeg kan fortsette på dr Atkins eller dr Lindbergs dietter hvis jeg blir gravid. Jeg spiser multivitamin i tillegg. Har lest mye motstridende om å bruke kosttilskudd når man går gravid(annet enn folat som aller er enig om at man skal bruke). Vet at man ikke skal slanke seg når man går gravid, men jeg ønsker å legge på meg minst mulig. Er det noen som har erfaring/formening om dette?? På forhånd tusen takk for svar! mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jubalong 70

Du kan nok holde deg på en moderat karbohydratfattig diett når du er gravid. Men det er ekstra viktig at du passer på å spise godt og variert. Unngå for all del ketose! Oppsøk gjerne Dr. Lindberg for råd.

Multivitaminer er det bare bra å ta når du er gravid, og ellers også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm1365380365

Du kan nok holde deg på en moderat karbohydratfattig diett når du er gravid. Men det er ekstra viktig at du passer på å spise godt og variert. Unngå for all del ketose! Oppsøk gjerne Dr. Lindberg for råd.

Multivitaminer er det bare bra å ta når du er gravid, og ellers også.

Takk for svar! Vet du hvorfor man skal unngå ketose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jubalong 70

Ikke egentlig, men det er vel ingen god tilstand å være i. Og når man er gravid bør man jo være i en "god tilstand" så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Ketose kan faktisk forårsake hjerneskader og andre misdannelser hos fosteret. Pass på at du får i deg omtrent 100 gram karbohydrater om dagen hvis du blir gravid, fortrinnsvis i form av linser/bønner, litt frukt og nøtter/mandler. De raske karbohydratene kan du med fordel kutte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...