Gå til innhold

NHD - Er dette alvorlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Frue i tvil

Skrev litt tidligere et innlegg. Drister meg til å gjenta det (litt modifisert) etter som det er viktig for meg.

Har symptomer som følger:

• Hodepine • Kvalme • Svimmelhet • Muskelsmerter, diverse vonter • Anspenthet • Elendig konsentrasjon • Glemmer det utroligste • Blackouts, farlig i trafikken • Snakker noe usammenhengene, glemmer hva jeg holder på å si • Går heller dårlig på jobben

Trodde dette skyldtes jern- eller vitaminmangel, stoffskifte eller noe slikt, men alle blodprøver er OK. (Er midt i 30-årene.)

For noen år siden fikk jeg en fysisk skade. Ikke en alvorlig episode og ingen alvorlig skade, men meget smertefull. Ble ikke trodd i helsevesenet. Det utviklet seg til en 1½ år lang affære før jeg fant en lege som trodde meg og gjorde det nødvendige (nokså banale) kirurgiske inngrepet. Denne perioden var for å si det pent et helvete. Det var mange overtramp fysiske og psykiske og på min integritet. Fikk greit beskjed om at de smertene jeg kjente ikke eksisterte. Forvirrende!! Ble også presset til å gjennomgå en psykiatrisk utredning som nærmest opplevdes som et overgrep, etter prinsippet om at gjør-du-ikke-akkurat-som-vi-vil-gjør-vi-ingen-ting-for-deg. Det hele lot seg altså løse kirurgisk.

Har hele tiden etterpå bare ønsket å legge det hele bak meg, men jeg har mye mareritt, flashbacks, situasjoner jeg skyr som pesten - slår meg ut. Var en vanvittig overvinnelse å gå til en lege å få tatt blodprøver. Har ikke akkurat et tillitsfullt forhold til helsevesenet. Er egentlig ganske fornøyd med tilværelsen, om jeg bare klarte å fungere normalt.

Det jeg lurer på er:

Kan symptomene ha sammenheng med det jeg tidligere har opplevd?

Hvor alvorlig er det?

Vil det i så fall gå over av seg selv?

Er det noe jeg burde gjøre?

Hva kalles det i så fall?

Sitter nokså langt inne for meg å ta dette opp med min nye fastlege. Kjempet jo så lenge for å bli trodd på at de fysiske problemene ikke satt i hodet. Nå har jeg altså en lege som tror at det sitter i kroppen og ikke i hodet. Men jeg begynner å bli litt i tvil.

Vil det beste være å bare droppe flere legebesøk og vente på at det går over?

Takknemlig for svar.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84399-nhd-er-dette-alvorlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

For meg høres dette ut som en psykisk lidelse. Den kan god ha utspring i det du har opplevd. Hadde du hodeskade?

Jern eller vitaminmangel har jeg ingen tro på.

Mest sannsynlige diagnose er depresjon.

Du trenger behandling, og du kan sikkert bli helt bra. Jeg vil anbefale psykoterapi evt, med tillegg av antidepressiva.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84399-nhd-er-dette-alvorlig/#findComment-456521
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...