Gå til innhold

Effektivitet av Johannesurt - hva er status?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Er ikke sikker på hva som menes med 'klinisk' depresjon, er det noe som er utløst ikke av ytre årsaker?

Selv så har jeg vært deprimert i mange år. Grunnen er store påkjenninger jeg har hatt, tap av flere pårørende bl.a.

Legene klaler det alt fra mild til moderat depresjon. Aldri har det vært tung depresjon iallefall.

Jeg har brukt to forskjellige 'lykkepiller'. Sluttet pga meget ubehagelige bivirkninger, selv om de hadde virkning.

Bruker nå Johannesurt. Den virker også, men ikke fullt så godt som lykkepillene. Men den gjør at jeg ikke blir 'for' deprimert. Jeg holder meg 'langt nok' oppe. Siden den ikke har noen bivirkninger, så er dette for meg en bedre løsning enn lykkepillen. Rent bortsett fra at jeg må betale den selv. Koster vel en 150-200 kr pr. mnd.

Johannesurt skal ikke brukes sammen med blodtrykkssenkende medisiner har jeg lest. Lurer på om den ikke kan påvirke andre medisiner også, men er ikke sikker, kanskje det var p-piller. Jeg bruker ikke andre medisiner, så for meg er det ingen fare.

Ved Johannesurtbruk skal en ta en pause av og til - som ved all annen bruk av urter som medisin. Jeg bruker Johannesurt i 2 måneder og tar så to ukers pause, og så samme syklusen igjen. En kan også velge tre måner på, tre uker av.

I Tyskland (bl.a.) er Johannesurt ofte et førstevalg hos legene ved lettere depresjoner. Johannesurt er ikke 'sterk' nok ved dype depresjoner. Da må du nok fortsatt bruke SSRI ol.

Verdt et forsøk for mange skulle jeg tro.

Gjest undertegnet

Jeg vet ikke hva johannesurt kalles på engelsk, men det er verd et søk på navnet på nettet om noen vet det. Jeg har ikke så mye tro på kjerringråd.

Heter St. John's Wort på engelsk, var det jeg søkte på. Poenget er at det fins flere delvis motstridende undersøkelser - noen som viser at den har effekt og en nyere amerikansk undersøkelse som viser at den ikke har det. Lurte derfor på om det var noen som hadde oversikt over dette og kunne si noe om hva undersøkelsene samle sett forteller.

Ulv I Faarikaal

Heter St. John's Wort på engelsk, var det jeg søkte på. Poenget er at det fins flere delvis motstridende undersøkelser - noen som viser at den har effekt og en nyere amerikansk undersøkelse som viser at den ikke har det. Lurte derfor på om det var noen som hadde oversikt over dette og kunne si noe om hva undersøkelsene samle sett forteller.

Jeg ser det slik: hvis det hadde hatt noen virkning, tror du ikke et farmasøytisk firma hadde syntetisert og/eller produsert virkestoffet ?

Urten har vært kjent i 100-vis av år.

Ingen har gjort det, bare naturmiddelfirmaer som selger ALT som folk kjøper enten det virker eller ei. Jeg tror 95% av det de selger er virkningsløst, til og med vitaminene er unødige og unyttige for friske folk.

Gjest undertegnet

Jeg ser det slik: hvis det hadde hatt noen virkning, tror du ikke et farmasøytisk firma hadde syntetisert og/eller produsert virkestoffet ?

Urten har vært kjent i 100-vis av år.

Ingen har gjort det, bare naturmiddelfirmaer som selger ALT som folk kjøper enten det virker eller ei. Jeg tror 95% av det de selger er virkningsløst, til og med vitaminene er unødige og unyttige for friske folk.

Jeg er enig i at det er grunn til å være skeptisk eller i hvert fall avventende til mye naturmedisin - men ikke avvisende. Når det gjelder hvorfor virkestoffet til Johannesurt ikke er syntetiser, kan jo dette skyldes at det er vanskelig eller dyrt. Pillen selger jo temmelig mye meg bekjent, så det fins jo allerede et betydelig økonomisk potensiale i den - men det beviser jo ingenting i seg selv.

Annonse

Ulv I Faarikaal

Jeg er enig i at det er grunn til å være skeptisk eller i hvert fall avventende til mye naturmedisin - men ikke avvisende. Når det gjelder hvorfor virkestoffet til Johannesurt ikke er syntetiser, kan jo dette skyldes at det er vanskelig eller dyrt. Pillen selger jo temmelig mye meg bekjent, så det fins jo allerede et betydelig økonomisk potensiale i den - men det beviser jo ingenting i seg selv.

Alt flyter på at stadig nye mennesker skal prøve ting. Å prøve betyr å kjøpe. Å prøve andre ting betyr å kjøpe mer.

Alt flyter på at stadig nye mennesker skal prøve ting. Å prøve betyr å kjøpe. Å prøve andre ting betyr å kjøpe mer.

Ja, nettopp!

Hvorfor tror du legemiddelindustrien er børsnotert da? Der er det millionoverskudd. De selger folks håp om bedre helse de også - på lik linje med helsekostindustrien.

Gjest ikke undertegnet

Sjuke folk er big bisniss overalt.

Ja, og legene behøver ikke rakke ned på helsekostbransjen. Legene tjener seg søkkrike på folks helseplager, innbilt eller ikke. Derfor er det en skam at en nesten ikke rekker å sette rumpa nedpå stolen inne på legekontoret før en er ute igjen. Med spørsmålene en hadde sittende fast i halsen. Neste værsågo'. Money, money!

Ulv I Faarikaal

Ja, og legene behøver ikke rakke ned på helsekostbransjen. Legene tjener seg søkkrike på folks helseplager, innbilt eller ikke. Derfor er det en skam at en nesten ikke rekker å sette rumpa nedpå stolen inne på legekontoret før en er ute igjen. Med spørsmålene en hadde sittende fast i halsen. Neste værsågo'. Money, money!

Helt enig, jeg har bytta lege tre ganger, udugelige og frekke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...