Gå til innhold

Anbefalte innlegg

MIN MOR LIDER AV ALTZHEIMERS, OG UTVIKLINGEN GÅR SKREMMENDE RASKT. JEG ØNSKER SELFØLGELIG Å GJØRE DET SOM ER MULIG FOR Å BEDRE HENNES SITUASJON. I FORBINDELSE MED EN VENNS BESØK PÅ ULLEVÅL SYKEHUS KOM HAN I SNAKK MED EN LEGE SOM HADDE ARBEIDET I ENGLAND. DENNE LEGEN FORTALTE HAN OM EN NY BEHANDLINGSMETODE SOM INNBEFATTET EN OPERASJON. BEHANDLINGEN HADDE VÆRT GJENNOMFØRT PÅ FLERE PASIENTER MED OPPSIKTSVEKKENDE RESULTAT. VENNEN MIN KUNNE IKKE HUSKE NAVNET PÅ LEGEN.

JEG ØNSKER Å VITE FØLGENDE:

-REFERANSER TIL ARTIKLER SOM ER PUBLISERT OM DETTE.

-NAVN PÅ PERSONER SOM HAR KJENNSKAP TIL METODEN.

- NAVN PÅ LEGEN SOM HADDE ARBEIDET MED DETTE I ENGLAND

- ALL ANNEN INFORMASJON SOM KAN HJELPE MEG Å FINNE NOE UT OM DENNE

METODEN.

SETTER STOR PRIS PÅ SNARLIG SVAR, DETTE HASTER.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84601-altzheimers/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut Laake, Overlege - spesialist i indremedisin og geriatri

Kjære geving, jeg har diskutert dette med lege ved Hukommelsesklinikken ved Ullevål sykehus, som er den enheten som driver mest med diagnostikk og behandling av Alzheimerpasienter i Norge. Verken de eller jeg har noen gang hørt om operasjon som et behandlingstilbud for pasienter med Alzheimers sykdom.

Dette kan dreie seg om en sammenblanding med operasjon for normaltrykkshydrocefalus som også kan gi demens, og hvor operasjon for å lette trykket inne i hjernen er et veletablert tilbud, eller om nye forsøk på behandling av pasienter med Parkinsons sykdom og demens hvor man forsøker å sette inn celler i hjernen for å reparere skaden ved Parkinsons sykdom. Demens som ledd i Parkinsons sykdom er forøvrig en forholdsvis sjelden tilstand.

Det etablerte behandlingstilbudet ved Alzheimers sykdom av mild til moderat grad i Norge er legemidlene Aricept / Exelon / Reminyl som hos noen kan gi ganske god effekt. Videre er det kommet et nytt midddel i disse dager, Ebixa, til bruk ved moderat til alvorlig Alzheimers sykdom, men heller for ikke for dette midlet er effekten spesielt sterk.

Jeg beklager at jeg ikke kan gi deg noen informasjon om operasjon for Alzheimers sykdom. Lykke til uansett!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84601-altzheimers/#findComment-460212
Del på andre sider

Hei. Er selv helsearbeider og mitt råd må være å støtte henne hele veien. Det blir ikke lett hverken for deg eller familien. Graden av A. varier jo etter hvor langt fremskreden den er. Det følger jo en god del frustrasjon med for vedkommende som er rammet. Vær der og støtt henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84601-altzheimers/#findComment-462469
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...