Gå til innhold

Bærbar eller stasjonær ?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Har planer om å kjøpe meg ny datamaskin.Har vært innom multicom.no sine sider der det synes som de om har gunstige priser både på bærbare og stasjonære maskiner.

Valget står mellom 2,4 gh bærbær eller en pakkeløsning på stasjonær 2,4 gh med mye ekstrautstyr.

Jeg har ingen store behov for å ta maskinen med meg , men jeg har i grunn mest lyst på en bærbar da den tar mindre plass. Jeg lurer på følgende ?

*Er det mange bakdeler med en bærbar fremfor en stasjonær ? er det mere tull med de bærbare ? er det bra kvalitet på elitegroup sine produkter.? Er det slitsomt å skrive på et Bærbar-tastatur? (da det er mindre)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84618-b%C3%A6rbar-eller-stasjon%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ChiengMai

Nå skal ikke jeg komme masende med mine erfaringer angående datamaskin fra Multicom, men du skal i alle fall ikke ta for gitt at de tester maskinene de selger særlig godt før levering. Min maskin måtte returneres 3 (TRE!) ganger før jeg fikk en som fungerte, og dette er visstnok _ikke_ uvanlig. Jeg la ut 570,- kroner i porto på maskinen til sammen, penger kastet rett ut av vinduet fordi Multicoms ansatte er slepphendte med testinga si!

Nuh vel...

* Er det mange bakdeler med en bærbar fremfor en stasjonær?

Har du ikke behov for å ta med deg maskinen, så blir bærbar uforholdsmessig mye dyrere enn en stasjoner PC. Hvis du er villig til å betale mye mer for en maskin fordi den tar mindre plass, så er jo det i og for seg et valg du gjør. Disse pengene kan tross alt brukes til en del ekstra snacks på en stasjonær PC.

Utbyggingsmulighetene er minimale, og mer minne er f.eks mye dyrere til en bærbar enn til en stasjonær.

* er det mere tull med de bærbare ?

Nei, det tror jeg ikke.

* er det bra kvalitet på elitegroup sine produkter.?

Aner ikke. Det er i alle fall viktig at tastaturet og touchpaden er bra.

* Er det slitsomt å skrive på et Bærbar-tastatur? (da det er mindre)

Ja, men du kan satse på å ha vanlig tastatur og mus som du kobler til via USB. Min erfaring med denne løsningen er noe negativ, på min maskin førte det rett og slett til systemkrasj.

Ellers er det slitsomt å bruke et sånt tastatur hele tiden, og touchpad-mus er ofte både dårlig og vanskelige å bruke.

I tillegg til det ChiengMai skriver, som jeg henger meg på, legg merke til at den bærbare PCen MultiCom har på tilbud ikke har operativsystem installert. Det vil si at du må kjøpe og installere operativystemet selv, og dermed ikke bare får en ekstrakostnad, men også ikke får noen garanti eller kjøpslovsrettigheter på kombinasjonen PC/OS. Dersom PCen ikke fungerer som forventet kan du fort ende opp med at leverandøren skylder på programvaren og ikke vil gjøre noe.

Bærbare PCer er ikke så fryktelig dyre lenger, men jeg ville satset på en produsent med lang erfaring (elitegroup er en hovedkortprodusent, denne bærbare pcen er mer eller mindre et eksperimentprodukt har jeg inntrykk av) og komplett support. Jeg kan anbefale Dell, som har godt rykte for kvalitet og support.

Gjest ikke undertegnet

Nå skal ikke jeg komme masende med mine erfaringer angående datamaskin fra Multicom, men du skal i alle fall ikke ta for gitt at de tester maskinene de selger særlig godt før levering. Min maskin måtte returneres 3 (TRE!) ganger før jeg fikk en som fungerte, og dette er visstnok _ikke_ uvanlig. Jeg la ut 570,- kroner i porto på maskinen til sammen, penger kastet rett ut av vinduet fordi Multicoms ansatte er slepphendte med testinga si!

Nuh vel...

* Er det mange bakdeler med en bærbar fremfor en stasjonær?

Har du ikke behov for å ta med deg maskinen, så blir bærbar uforholdsmessig mye dyrere enn en stasjoner PC. Hvis du er villig til å betale mye mer for en maskin fordi den tar mindre plass, så er jo det i og for seg et valg du gjør. Disse pengene kan tross alt brukes til en del ekstra snacks på en stasjonær PC.

Utbyggingsmulighetene er minimale, og mer minne er f.eks mye dyrere til en bærbar enn til en stasjonær.

* er det mere tull med de bærbare ?

Nei, det tror jeg ikke.

* er det bra kvalitet på elitegroup sine produkter.?

Aner ikke. Det er i alle fall viktig at tastaturet og touchpaden er bra.

* Er det slitsomt å skrive på et Bærbar-tastatur? (da det er mindre)

Ja, men du kan satse på å ha vanlig tastatur og mus som du kobler til via USB. Min erfaring med denne løsningen er noe negativ, på min maskin førte det rett og slett til systemkrasj.

Ellers er det slitsomt å bruke et sånt tastatur hele tiden, og touchpad-mus er ofte både dårlig og vanskelige å bruke.

Tusen takk for utfyllende svar.

Har sjekket priser hos Dell og finner ut at en effektmessig lik maskin som multicoms blir ihvertfall 10 000 dyrere.Det tillater ikke min økonomi.Mulig jeg går for den stasjonære "prisbomba",som de kaller den..

(Bruker det foresten å være prisfall på maskiner etter jul )

Selv anbefaler jeg http://www.mamoz.com for å shoppe datamaskiner. Generelt lave priser, ufattelig bra service, rask levering. Nr 1 på lista på hardware.no.

Sånn utenom det; hva med å kjøpe en 17" lcd-skjerm til pc'en, og et mini-kabinett? Da tar det ikke stor plass.

Bærbare er fryktelig dyre å oppgradere, lite oppgraderingsvennlige, og litt mer plunder med (i min oppfatning) enn stasjonære. Ergonomisk uvennlig. Og dyre :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...