Gå til innhold

Spille inn fra videokasett til PC

Anbefalte innlegg

Hei, har grafikk-kort med TV-out og har en kabel herfra og bort til videospilleren og kan få skjermbildet frem på TV'en også (fikk hjelp til å ordne dette her tidligere.. takk-takk).

Vell, ser jeg har et program som heter windows movie-maker.

I følge program-hjelpen er det visst ikke noe problem å spille inn fra analoge video-kasetter.

Men når jeg skal spille inn så står det i programmet:

Videoenhet:

Og det er ikke mulig å spille inn annet enn lyd.

Spørsmål:

Er det mulig å spille inn fra TV'en med den kabelen jeg har mellom TV-out på PC'en og til videospilleren?

Den scart-kontakten som går inn i videospilleren er det en bryter hvor man kan veksle på in/out... og det har jeg selvsagt forsøkt å bytte på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84634-spille-inn-fra-videokasett-til-pc/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Skal du spille inn på PC'en (harddisken) fra en analog ekstern enhet (f.eks en "vanlig" videospiller), så må du ha et grafikkkort som har analog video inngang.

TV-out (som du bruker nå fra PC'n til TV'n) antar jeg at er det samme analoge TV-signalet som du får på antenne kontakten din - det vil si et PAL signal. I så fall er det et signal du mater inn på antenne inngangen på TV'n din.

Et video signal (i motsetning til TV-signal) kan være av flere typer. Det "vanligste" video signalet blir overført på en enkelt kabel (med to interne tråder). Kontakten er vanligvis en enkel phono kontakt - skjerm + en senterkontakt type hann eller hun. (Dette er en annerledes kabel enn antennekabelen for TV signaler - koax kabel).

Lyden må da overføres på tilsvarende kabel - og to stykk hvis du skal overføre stereo lyd. (I TV-signalet overføres bildet og lyden i en og samme koax kabel)

Disse signalene finner du også på scart kontakten - og du må da ha en type kabel med scart kontakt i ene enden av kabelen (mot videoen) og phono kontakter i andre enden (mot grafikkortet).

Men "problemet" ditt er først og fremst at TV-out kontakten din på grafikkortet ikke kan motta noe signal - uansett format. Du må ha et grafikkort som også kan motta analoge signaler - og helst et "vanlig" video signal.

I prinsipp fungerer signalkonverteringen slik: TV signalet sendes gjennom luften (eller fra ditt kabelselskap) som et PAL signal til din antenne (eller kabelanlegg) og mates inn på antenneinngangen i din TV.

I TV'n konverteres og dekodes PAL signalet til et separat videosignal og 2 lydsignaler (stereo).

Hvis du kobler video utgangen på en videospiller eller et videokamera til video inngangen på TV'n (enten i en separat video inngang på TV'n eller med scart kontakten), så kobler du deg egentlig bare forbi PAL dekoderen i TV'n.

Bruker du i stedet TV utgangen på videospilleren til TV (antenne) inngangen på TV'n, så får du mye dårligere kvalitet på bildet. For da må video signalet i videospilleren først kodes til et PAL signal, og så dekodes i TV'n til et video signal - før det "presenteres" på skjermen.

Derfor er det mye bedre å bruke videosignalet ved overføringer mellom ulike enheter hvis mulig.

Det beste er selvfølgelig digital overføring, men det er ikke tilgjengelig som utgang fra videospilleren (DVD spillere derimot, eller DV kamera.....).

Det ble litt rotete det her, men bare spør hvis du nå sitter med flere spørsmål enn svar:-)

Mvh

Jeg tillater meg å oppsummere svaret fra Goliath :) Kortversjonen:

Nei, skjermkort med TV-ut holder ikke, du må ha et digitaliseringskort (eller skjermkort med digitaliseringsmuligheter).

Takk!

Tenkte bare jeg skulle forsøke å forklare hvorfor også - men resultatet ble ikke så "pedagogisk":-)

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...