Gå til innhold

Omega 3 fettsyrer, fisk er billigere

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Hmm, jeg har vært med på å gjennomføre tester knyttet til dette. Vi presenterte både villaks og oppdrettslaks overfor både fagfolk og lekfolk. I den grad vi overhodet kan si at den ene ble vurdert som bedre enn den andre, var det nok oppdrettslaksen som kom best ut. OBS! Forskjellene var små. Årsaken til dette er nok at fettet i oppdrettslaksen er bedre marmorert enn i villaksen.

Det er ikke meningen å trekke dine evner i tvil, Ulv, men jeg tviler på at du hadde kjent forskjell.

Jeg tror nok tilberedning er nøkkelen, da jeg bare har spist små villaks fersk i folie fra ovn og grill. Oppdrettslaks er ofte ikke fersk nok.

Fisk taper seg lynfort i smak, og jeg har fått dårlig fisk både i Norge og utlandet på fine restauranter. En i Setubal utga fisken for å være nytrukket, men det var den ikke. Kokken gikk da personlig ned på fiskemarkedet og fikk fisk fra en båt som akkurat kom inn, DET var fersk fisk.

Jeg tror han ble lurt av fiskeren som sa den første var fersk, så blid var han ikke :-)

Fortsetter under...

Jeg tror nok tilberedning er nøkkelen, da jeg bare har spist små villaks fersk i folie fra ovn og grill. Oppdrettslaks er ofte ikke fersk nok.

Fisk taper seg lynfort i smak, og jeg har fått dårlig fisk både i Norge og utlandet på fine restauranter. En i Setubal utga fisken for å være nytrukket, men det var den ikke. Kokken gikk da personlig ned på fiskemarkedet og fikk fisk fra en båt som akkurat kom inn, DET var fersk fisk.

Jeg tror han ble lurt av fiskeren som sa den første var fersk, så blid var han ikke :-)

Problemstillingen med ferskhet er et tema som diskuteres kontinuerlig i bransjen. Det finnes ingen offisiell definisjon på hva som kan kalles fersk. I dag kaller de faktisk opptinte varer for ferske.

Er fisken fersk etter 6 dager på is? Hvor går grensen for når et næringsmiddel ikke lengre er fersk? Slike problemstillinger er man meget opptatt av.

Personlig, hvis vi snakker om fisk, mener jeg at fersk fisk er tatt samme dag. Jeg kommer fra Nord-Norge, så dette har kommet inn med morsmelka.

Ulv I Faarikaal

Problemstillingen med ferskhet er et tema som diskuteres kontinuerlig i bransjen. Det finnes ingen offisiell definisjon på hva som kan kalles fersk. I dag kaller de faktisk opptinte varer for ferske.

Er fisken fersk etter 6 dager på is? Hvor går grensen for når et næringsmiddel ikke lengre er fersk? Slike problemstillinger er man meget opptatt av.

Personlig, hvis vi snakker om fisk, mener jeg at fersk fisk er tatt samme dag. Jeg kommer fra Nord-Norge, så dette har kommet inn med morsmelka.

En nytrukket harr, to timer fra elva, pakket i folie og grillet med "Skjærgårdskrydder" og smør er ikke å forakte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...