Gå til innhold

Strømpriser, fastpris, konkurs, skatt

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Har du avtalt fastpris med din strømleverandør, kan det plutselig bli annullert når leverandøren går konkurs. Mange vil gå på dunken i vinter, spesielt gjelder det de som har mange lavpriskunder med fastavtale.

Mesteparten av strømprisen er skatt, og en gjennomsnittlig husstand betaler 4000 kr i strømskatt. I vinter betaler du trolig 5-6000, da halvparten av økningen i prisene går rett i statskassa. Staten vil trolig ta inn 10 mrd på strømskatt i år. Til sammeligning tjener staten 40 mrd på alle bilavgiftene og 10 mrd av dette går ut igjen til veier og veirelaterte utgifter.

Blir ikke dette mye skatt ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/84900-str%C3%B8mpriser-fastpris-konkurs-skatt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Ulv I Faarikaal

Og i tillegg: Hvem er eierne av nettselskapene og kraftselskapene ?

Stort sett alt er offentlig eid; enten stat, fylker eller kommuner.

Utbytte går rett i kassa dems, og de betaler også skatt ....

Det blir mye skatt.

Ulv I Faarikaal

Ikke noe særlig å være en ærlig utleier med en akseptabel husleie å bli utsatt for leieboere som fyrer for kråka.

Husleia kan heldigvis reguleres i takt med prisstigningen.

Husleia kan ikke heves mer enn konsumprisindeksen, og strømprisen kan ikke heve husleia heller hvis det ikke står noe annet i kontrakten. Bisniss er bisniss.

Husleia kan ikke heves mer enn konsumprisindeksen, og strømprisen kan ikke heve husleia heller hvis det ikke står noe annet i kontrakten. Bisniss er bisniss.

Nei, det kan nok hende. Men en ting er sikkert, hvis mine leieboere ikke var så ivrig etter å lufte hele dagen, så ville jeg ikke satt opp husleia. Jeg forsøker å holde et lavt nok nivå på husleia til at folk kan bo der en stund og ikke stadig være på jakt etter noe billigere. Men vil jeg ha leieboere som lufter hele dagen og gir blaffen siden jeg betaler strømmen?

Som du sier, bisniss is bisniss, det kan slå begge veier.

Når strømrasjoneringa kommer er det vel ingen som slipper unna likevel.

Ulv I Faarikaal

Nei, det kan nok hende. Men en ting er sikkert, hvis mine leieboere ikke var så ivrig etter å lufte hele dagen, så ville jeg ikke satt opp husleia. Jeg forsøker å holde et lavt nok nivå på husleia til at folk kan bo der en stund og ikke stadig være på jakt etter noe billigere. Men vil jeg ha leieboere som lufter hele dagen og gir blaffen siden jeg betaler strømmen?

Som du sier, bisniss is bisniss, det kan slå begge veier.

Når strømrasjoneringa kommer er det vel ingen som slipper unna likevel.

Alt har en konsekvens, en kompis leier ut og betaler ikke strømmen. Han har lovet dem nedgang i husleia hvis de oppfører seg ordentlig tar vare på inventaret og bor der lenge.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...