Gå til innhold

Hva i alle dager er TSH?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei,

TSH er hormonet som forteller tyroiden (den som sitter foran på halsen) at den skal produsere mer tyroksin. Hvis TSH er for høy, betyr det altså at stoffskiftet ditt er for lavt. (Søk på DOL om hypotyrodisme.)

Vanligvis må du ta ta tyroksin tabletter.

Med vennlig hilsen

Hei,

TSH er hormonet som forteller tyroiden (den som sitter foran på halsen) at den skal produsere mer tyroksin. Hvis TSH er for høy, betyr det altså at stoffskiftet ditt er for lavt. (Søk på DOL om hypotyrodisme.)

Med vennlig hilsen

Takk Sør! :o)

TSH er det hormonet som styrer produksjonen av 2 andre stoffskiftehormoner som blir produsert i skjoldbrukskjertelen. Når du da har forhøyet TSH, betyr det at kroppen din produserer for lite thyroxin og hypofysen produserer derfor mer TSH, for å øke aktiviteten i skjoldbrukskjertelen.

Med andre ord, kan det bety at du er i ferd med å utvikle eller har fått lavt stoffskifte, men det trenger en også målinger av T3 og fritt T4 for å si noe mer om. Jeg ville i alle fall ha tatt oppfølgningsprøver ca hver 3. måned i tilfelle du utvikler lavt stoffskifte.

Hei!

Ser at du har fått mange gode svar. Legger ved en link slik at du kan lese litt om lavt stoffskifte. Nå vet jeg ikke hvor høy TSH prøve du hadde, eller om du har tatt flere stoffskifteprøver (T4, T3 anti TPO osv.). Jeg har hatt sykdommen i 6 år nå og bruker max dose på thyroxin (0,3 mg) pr dag. Jeg fungerer fint med sykdommen og jobber full stilling.

http://www.stoffskifte.org/

Mvh

Hei,

Med vennlig hilsen

En liten korreksjon Sør:

hypothyreose (lavt stoffskifte) eller hyperthyreose (høyt stoffskifte). Hypotyrodisme er en betegnelse jeg ikke har hørt om før.

Hypothyroidism eller thyroid er betegnelser man bruker mer internasjonalt.

Spirito:

Jeg tillater meg å legge inn link til hjemmesiden min:

http://home.online.no/~smidtlie

Der finner du en del linker til sider med god informasjon om stoffskiftesykdommer.

Annonse

Hei!

Ser at du har fått mange gode svar. Legger ved en link slik at du kan lese litt om lavt stoffskifte. Nå vet jeg ikke hvor høy TSH prøve du hadde, eller om du har tatt flere stoffskifteprøver (T4, T3 anti TPO osv.). Jeg har hatt sykdommen i 6 år nå og bruker max dose på thyroxin (0,3 mg) pr dag. Jeg fungerer fint med sykdommen og jobber full stilling.

http://www.stoffskifte.org/

Mvh

Jøss, er det en sykdom? Jeg hadde 8,1 mU/L, uten at jeg aner hva det betyr...

En liten korreksjon Sør:

hypothyreose (lavt stoffskifte) eller hyperthyreose (høyt stoffskifte). Hypotyrodisme er en betegnelse jeg ikke har hørt om før.

Hypothyroidism eller thyroid er betegnelser man bruker mer internasjonalt.

Spirito:

Jeg tillater meg å legge inn link til hjemmesiden min:

http://home.online.no/~smidtlie

Der finner du en del linker til sider med god informasjon om stoffskiftesykdommer.

*ler*

Det er nok en blandings-ord, mellom engelsk, norsk og portugisisk som gikk galt..

Hvordan går det med deg?

*klem*

*ler*

Det er nok en blandings-ord, mellom engelsk, norsk og portugisisk som gikk galt..

Hvordan går det med deg?

*klem*

Ja, jeg skjønte det var noe blanda drops der, ja :-)

Joda, går da bra med meg. Føler meg friskere enn på lenge, hva nå det enn er å føle seg frisk...

At jeg til slutt fikk overlegen på sykehuset her til å skriftlig innrømme ansvar for alle feilene og rotet de har utsatt meg for de siste tre årene, har vært en _enorm_ lettelse! Jeg har rett og slett ikke vært klar over hvor mye den saken har tynget meg denne tiden. Nå er jeg "rak i ryggen" og har fått igjen livslysten!

Jeg har tatt tenkepause vedr. videre behandling, spørsmålet er om jeg føler jeg trenger det og svaret er foreløpig nei. Har senkning som fremdeles er for høy, men det har den vært ved hver måling de siste ti årene og ettersom jeg lever bra med den, gjør det ikke meg noe. Har begynt med dr. Lindbergs kostholdsopplegg fordi jeg har insulinresistens også, og føler meg mye bedre med det. Kanskje også vekta da vil peke rett vei etterhvert?

Nei, får kutte av her, ønsker ikke å misbruke spiritos tråd.

Jøss, er det en sykdom? Jeg hadde 8,1 mU/L, uten at jeg aner hva det betyr...

Det er litt for høyt. Mener TSH skal ligge under 2-3 ca (husker ikke helt). Hadde selv en TSH på 47 for et par mnd siden og det er VELDIG høyt. Nå har den heldigvis gått ned igjen da.

Har du ikke fått beskjed om å komme tilbake til legen?

Mvh

Det er litt for høyt. Mener TSH skal ligge under 2-3 ca (husker ikke helt). Hadde selv en TSH på 47 for et par mnd siden og det er VELDIG høyt. Nå har den heldigvis gått ned igjen da.

Har du ikke fått beskjed om å komme tilbake til legen?

Mvh

Mmmh, fikk beskjed om å ta kontakt med fastlegen (jeg var hos spesialist først).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...