Gå til innhold

Problemer med ny HD. Mulig BIOS/Hovedkortet ikke støtter den.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kunne trengt litt hjelp. Har nettopp kjøpt en Western Digital Caviar HD på 80Gb. Har følgende Bios: Bios ID: 2A69KH2BC, Bios Date: 09/06/99, Bios Signon: 09/06/1999-i440ZX-ITE867-2A69KH2BC-00, Bios Type: Award Modular BIOS v4.51PGM, Super I/O: ITE 8671 rev 1 found at port 279h, Chipset: Intel 440BX/ZX rev 3, OEM Signon: (661ZN153) Intel i440ZX PCIset™. Får ikke den nye HD-en til å funke... Den finner den ikke. Noen som vet hva som er galt? Eventuelt hva jeg kan gjøre?

Bare ramset opp alt som stod om BIOS-en.

Må jeg oppgradere BIOS?

Er helt desperat her jeg sitter :(

Fortsetter under...

HD-en blir ikke funnet i oppstarten en gang... Har prøvd fdisk... Finner den ikke der heller

Har du satt riktige jumpere, da? Dersom dette skal være den eneste harddisken i maskinen må den stå som master på første kabel. Hvis den er en tilleggsharddisk setter du den på en hvilken som helst ledig kabelplass, og lar jumpersettingene tilsvare den plassen (master for plass nr. 1 på en kabel, slave for plass nr. 2). Dersom du har en cd-brenner i maskinen er det noen brennere som ikke liker å dele kabel, og vil stå alene på kabelen. En brenner bør uansett alltid være master på sin kabel, og man bør passe på å ikke sette brenneren på samme kabel som det lagringsmediet (disk eller cdrom) man oftest kommer til å kopisere fra. Det er selvsagt ikke alltid man får kabalen til å gå opp, men slik får man best ytelse i alle fall.

Bios Date: 09/06/99

Det er nok BIOSen som er for gammel. Støtte for harddisker over 32Gb ble ikke vanlig før andre halvår '99.

Autodetect av harddisker over 32Gb ble ikke vanlig før andre halvår '99.

Det er mulig du kan sette opp harddisken manuelt i BIOS.

Annonse

Har du satt riktige jumpere, da? Dersom dette skal være den eneste harddisken i maskinen må den stå som master på første kabel. Hvis den er en tilleggsharddisk setter du den på en hvilken som helst ledig kabelplass, og lar jumpersettingene tilsvare den plassen (master for plass nr. 1 på en kabel, slave for plass nr. 2). Dersom du har en cd-brenner i maskinen er det noen brennere som ikke liker å dele kabel, og vil stå alene på kabelen. En brenner bør uansett alltid være master på sin kabel, og man bør passe på å ikke sette brenneren på samme kabel som det lagringsmediet (disk eller cdrom) man oftest kommer til å kopisere fra. Det er selvsagt ikke alltid man får kabalen til å gå opp, men slik får man best ytelse i alle fall.

Jeg har satt riktig jumper og alt. Har omtrent prøvd det som prøves kan! Du kunne ikke være så snill å hjelpe meg å finne en oppdatering til DIOS-en, Citoyen? Er helt fortvilet her jeg sitter :(

Ellers tusen takk for svar!

Jeg har satt riktig jumper og alt. Har omtrent prøvd det som prøves kan! Du kunne ikke være så snill å hjelpe meg å finne en oppdatering til DIOS-en, Citoyen? Er helt fortvilet her jeg sitter :(

http://www.award.com/ - bare pass på å være 250% sikker på at du laster ned riktig BIOS til ditt hovedkort :)

Sjekk her først, for hvordan det gjøres: http://www.abios.com/index.html

http://www.award.com/ - bare pass på å være 250% sikker på at du laster ned riktig BIOS til ditt hovedkort :)

Jeg finner ikke ut av noe.Lastet ned en fil som heter Mail.cpl, men aner ikke hva jeg skal gjøre med den.

Her er litt informasjon om hovedkortet:

System Mainboard

Manufacturer : Shuttle Inc.

MP Support : No

Model : (HOT-661)Intel i440ZX

Version : 2A69KH2B

BIOS ID : 09/06/1999-i440ZX-ITE867-2A69KH2BC-00

Jeg finner ikke ut av noe.Lastet ned en fil som heter Mail.cpl, men aner ikke hva jeg skal gjøre med den.

Her er litt informasjon om hovedkortet:

System Mainboard

Manufacturer : Shuttle Inc.

MP Support : No

Model : (HOT-661)Intel i440ZX

Version : 2A69KH2B

BIOS ID : 09/06/1999-i440ZX-ITE867-2A69KH2BC-00

Hvordan står jumperne på disken da? Den hender at man må flytte jumpere på disse diskene når man oppgraderer bios ( Skjedde meg sist for en uke siden)

Hvordan står jumperne på disken da? Den hender at man må flytte jumpere på disse diskene når man oppgraderer bios ( Skjedde meg sist for en uke siden)

Den står som slave... Men er det noen der ute som vet hvor jeg kan få tak i oppgradering til BIOS? Har lett overalt, men finner ingenting. Håpløst! :(

Den står som slave... Men er det noen der ute som vet hvor jeg kan få tak i oppgradering til BIOS? Har lett overalt, men finner ingenting. Håpløst! :(

sjekk ut:

http://www.shuttle.com/new/support/download/download.htm

Der finner du HOT-661 under bios.

Annonse

Du velger stort sett altid den siste av de versjene som er testet og funnet i orden.

Det tror jeg kanskje ikke er så lurt, de versjonene det er snakk om er versjoner av hovedkortet.. Disse kan ofte trenge forskjellige bios-er,,

Enda mer mas:

Hvilken av versjonene? Det er jo fler...

Det må du selv sannsynligvis finne ut med å sjekke hva som står på hovedkortet.

http://www.spacewalker.com/english/support/faq/top10QA/mbinfo.htm

Sjekk punkt 4. Det kan være veldig viktig å få riktig hovedkort-versjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...