Gå til innhold

fløtegratinerte poteter, hjelp!!!

Anbefalte innlegg

Gjest aløkei

Jeg skal lage hjemmelagde fløtegratinerte poteter, og har hittils aldri lykkes med det. Har bare brukt skivede poteter, fløte og ost. Fløten skiller seg eller klumper seg og er like tynn som når jeg hellte den over.... og potetene er halvmyke..... Må legge til at jeg er en katastrofe på kjøkkenet, så nå trenger jeg sårt til hjelp fra noen her....

HJELP!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85010-fl%C3%B8tegratinerte-poteter-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får nok SDD oppskrift på dette her, så jeg burde vel ikke svare men...

La de stå lenger inne på sterkere varme kanskje? HVa slags ost bruker du siden den skiller seg? Cheddar og Jarlsberg er gode til ovnsretter evt. kjøp ferdig gratineringsost og du trenger ikke så mye ost, folk har en tendens til å overdrive.

Legg potetskivene i form hell over melk/fløte ha over aluminiumsfolie og inn i ovnen til potetene er nesten møre det er lov å kjenne etter med en kniv :o), ta av folien ha på litt ost og stek til den er gylden. Eller minimum til potetene er møre. La de stå å slappe av litt på benken noen minutter før servering.

Jeg smaksetter alltid med hvitløk, pepper og salt. evt. urter.

Slik lager jeg mine og det slår aldri feil. Jeg legger rå skivede poteter lagvis i en form med løkringer og hakket hvitløk. Så blander jeg kremfløte (det blir ikke like bra om du bruker matfløte eller melk) med salt, pepper og litt revet muskat og heller over slik at det dekker omtrent halveis i formen. Så drysser jeg over revet ost og steker på ca 200 grader i ca 1 time.

Sjekk kartongen til fløten en gang til. Har du tatt feil type fløte?? Det er fort gjort å ta feil "styrke" (altså fettprosent-innholdet) i hyllene. Dersom du har tatt en med for svak fettprosent, vil den oppføre seg slik du beskriver.

Ellers; prøv å ta mindre fløte i, og legg litt raspet ost innimellom lagene med potetskiver. Det "binder sammen" det hele litt mer.

PS! Det er veldig godt å strø litt hvitløkspepper innimellom lagene også!

Annonse

Kok først potetene i ca 10 minutter.

Skjær dem så opp, og legg dem i formen. Så heller du matfløte over potetene, slik at de akkurat blir dekket. Nå krydrer du. Mye. Jo mer jo bedre. Personlig bruker jeg basilikum, organo og et slags grillkrydder. Noen fed med hvitløk er også veldig relevant.

Nå rører du rundt, sånn at alt blander seg.

Dekk nå hele overflaten med gulost.

Sett formen inn i ovnen, på ca 200 grader.

Personlig lar jeg den stå i ovnen i ca 45 minutter. Da gjør jeg det som følger: Setter klokka på 25 minutter, når den ringer går jeg ut og setter på plata til biffene, så steiker jeg dem og champignoner (noe som tar ca 15-20 min, fra begynnelse til slutt), og da har potetene stått i ca 45 minutter.

Nå skal de være ganske perfekte.

Kast potetskivene og fløte nok til å dekke dem i en kasserolle, gi dem et oppkok, etterpå krydrer du med salt og pepper.

Haes i form, tilsett løk og hvitløk.

Sett i ovn, MINST 200 grader, gjerne litt over (aldri skru ned temperaturen).

Etter 30 minutter tilsettes revet ost på toppen, gjerne cheddar. Stek 20-30 minutter til. (stikk i potetskivene for å kjenne om de er møre).

Hvis dette svikter får du heller satse på de ferdige posene i butikken, enten de ferske eller de tørkede :-)

Kok først potetene i ca 10 minutter.

Skjær dem så opp, og legg dem i formen. Så heller du matfløte over potetene, slik at de akkurat blir dekket. Nå krydrer du. Mye. Jo mer jo bedre. Personlig bruker jeg basilikum, organo og et slags grillkrydder. Noen fed med hvitløk er også veldig relevant.

Nå rører du rundt, sånn at alt blander seg.

Dekk nå hele overflaten med gulost.

Sett formen inn i ovnen, på ca 200 grader.

Personlig lar jeg den stå i ovnen i ca 45 minutter. Da gjør jeg det som følger: Setter klokka på 25 minutter, når den ringer går jeg ut og setter på plata til biffene, så steiker jeg dem og champignoner (noe som tar ca 15-20 min, fra begynnelse til slutt), og da har potetene stått i ca 45 minutter.

Nå skal de være ganske perfekte.

Takk for oppskriften! Nå er den lagret, neste gang vi skal ha gratinerte poteter blir det himlaga.

:-)

Hørtes kjempegodt ut!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...