Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg spør fordi jeg mener at der det serveres alkohol har en 15 åring ingenting å gjøre. Noen mener at de absolutt må få prøve seg på å bli selvstendig, ellers kan de bli mye verre når de får lov.

Syns jo at det ikke bare er alkohol lenger som blir brukt på fester, det er jo både det ene og det andre av stoffer. Synes det er skummelt for unge å vokse opp. Og en vet jo aldri hva de kan komme ut for.

Synspunkter?

Fortsetter under...

Jeg tror nok at det er bedre å forklare 15 åringen faren med alkohol, men på en objektiv måte. Skremmselspropaganda funker nok dårlig. Lær han/henne å få et naturlig forhold til alkohol.

Det skal vel godt gjøres å nekte en 15 åring å gå på fest, og på fester hvor 15 åringer ferdes så er det som du sier også alkohol.

Jeg gikk en del på fester sjøl, da jeg var 15. Det var mange som drakk, men jeg sa nei takk da jeg ble tilbudt alkohol.

Jeg begynte derimot å drikke da jeg var 16. Mamma visste om det, men sa ikke noe så lenge hun visste hvor jeg var, og jeg ikke var dritas da jeg kom hjem.

Jeg holdt ikke skult noe for mamma, og hun fikk alltid se bildene jeg hadde tatt da jeg var på fest.

Tror nok det beste er å ha et åpent forhold til ungene sine, og ikke kjefte dem huden full, om de gjør noe man ikke liker. Jeg hadde ingen grunn til å holde noe skult for henne, så lenge hun godtok hva jeg holdt på med. De som hadde strengere foreldre festet og drakk like mye, men måtte lyge for foreldrene sine for at de ikke skulle skjønne noe.

Hvis du skal nekte en 15 åring i å gå på fest til h*n er 18 år, kan det fort gå galt.

15 åringer har gått på fest i "alle" tider og drukket alkohol. Forklar(uten å være formanende) heller at alkohol kan være skadelig i store mengder.

Sant nok at man ikke vet hva som kan skje, men å nekte avkommet å gå på fest, tror jeg du gjør dumt i.

Men jeg skjønner bekymringen din.

Annonse

Angela1365380318

Kommer an på 15 åringen vel.

Eg gikk på fest da eg var 15 der ALLe andre drakk og eg sa nei takk, det var to på 17, noen på 19 og resten i 20-40 årene.

Moren min kom å hentet meg tidligere en de andre gikk (hun vil gjerne vite at eg kommer meg hel og trygt hjem) og det reagerte de på for de synest er var altfor voksen for slikt (les:moden) men de fleste trodde nok at eg var eldre..

da eg kom hjem spiste eg riskrem midt på natten noe tanten min mente hennes barn aldri hadde gjort (blir lett fyllasjuk) men eg drakk jo ikke.

gikk også på byn på 18-20 års grense da eg var litt eldre uten å være gammel nok eller drikke, kom hjem fra 03-11 om dagen. men min mor sier at det var fordi eg er meg og hun visste at eg var ansvarlig og moden, mine to yngre søsken hadde aldri fått lov til det samme!

har tatt den 16 år gamle søsteren min med på fest, da drakk hun ikke og eg passet på henne, men hun bør ikke dra på slikt alene. se det an, kan du stole på sønnen din? hvet han hva han må gjøre dersom noe går galt?

selv sa min mor at det var ok at eg ringte til henne uansett når og hvorfor. :-)

Jeg gikk på fest fra jeg var 15 år, og fikk lov til det av de hjemme, men jeg drakk ikke før jeg ble 16 og begynte ikke å drikke regelmessig før jeg ble nærmere 18 år. Jeg tror nok jeg ville gått på fest selv om jeg ikke hadde fått lov, og begynt å drikke tidligere hvis jeg ikke hadde fått lov bare for å provosere.

Hvis din 15-åring er en ordentlig 15-åring vanligvis, har du ingenting å bekymre deg for.

Det er vel opp til de enkeltes foreldre, men selv mener jeg ja, mine barn fikk gå på offentlig fest da de var 15, og mine eventuelle kommende 15-åringer vil sikkert også få lov.

Vi har aldri hatt drikkeproblemer med ungdommene her i huset, og det håper jeg fortsetter sånn.Jevnaldrende venner av dem drikker derimot en del, så det er veldig tøfft gjort og stå imot, det er stort at de klarer.

Opplysning og åpenhet tror jeg er det som skal til for at ungdommen får et sunnt forhold til alkohol, det hjelper ikke og stenge dem inn.At foreldrene drikker med måte er også et viktig forebyggende moment.

Gjest Novembermom

Jeg hadde nok latt min 15 åring fått gått på festen. Vel, nå er det jo 12 år til jeg får min første 15 åring i huset.

Men selv om vi nekter dem å gå fordi det blir servert alkohol eller vil bli servert alkohol, så får de tak i det på andre måter.

Sambo ble sendt avgårde på fest med en 6 pack med øl som 16 åring han.

Svigermor har ikke noe problem med det der i gården.

Nå vet jeg ærlig talt ikke hva jeg ville gjort, men hadde det vært snakk om 16-17 år så hadde de fått lov.

Jeg kan banne på at de begynner å drikke tidlig i tenårene hvis de havner i en sånn typisk gjeng og da er det ingenting vi kan gjøre.

Vel, vi kan jo forklare de farene ved alkohol osv, men om det stopper dem får tiden vise.

Jeg bare håper at ungdommen er bedre opplyst om ting når mine barn kommer i den alderen......

Kan ikke si jeg gleder meg noe særlig nei......

Gjest Novembermom

Jeg hadde nok latt min 15 åring fått gått på festen. Vel, nå er det jo 12 år til jeg får min første 15 åring i huset.

Men selv om vi nekter dem å gå fordi det blir servert alkohol eller vil bli servert alkohol, så får de tak i det på andre måter.

Sambo ble sendt avgårde på fest med en 6 pack med øl som 16 åring han.

Svigermor har ikke noe problem med det der i gården.

Nå vet jeg ærlig talt ikke hva jeg ville gjort, men hadde det vært snakk om 16-17 år så hadde de fått lov.

Jeg kan banne på at de begynner å drikke tidlig i tenårene hvis de havner i en sånn typisk gjeng og da er det ingenting vi kan gjøre.

Vel, vi kan jo forklare de farene ved alkohol osv, men om det stopper dem får tiden vise.

Jeg bare håper at ungdommen er bedre opplyst om ting når mine barn kommer i den alderen......

Kan ikke si jeg gleder meg noe særlig nei......

Også tror jeg åpenhet og forståelse er en del av bildet.

Men man kommer ingen vei ved å nekte ungdommen å gå på fest.

Og som de andre sier, det kommer an på 15 åringen det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...