Gå til innhold

Ideell trening

Athlon

Anbefalte innlegg

Jeg er en attenåring som veier 74 kg, ca. 1.80 høy. Jeg trener regelmessig, joggeturer og litt muskeltrening. Jeg kikka i et leksikon en dag under 'fedme' og fant ut at menn bla. legger på seg på sidene av magen og på "brystene". Jeg fant ut at jeg ser jo sånn ut!

Det jeg lurer på er hva man skal spise og hvordan man skal trene for å fjerne disse fedme-antydningene. Jeg vil stramme opp magen sånn at man ser litt muskler også, men det hjelper liksom ikke bare med situps.

Hva skal jeg gjøre og spise for å bli kvitt "puppene" og magen? Jeg tenker på eventuelle proteintilskudd, kornblandinger, spesielt ja/nei-mat, og hvor ofte/mye jeg skal spise. Og åssen trening skal jeg utføre for å bli kvitt "fedmen" min? Jeg har tilgang på frivekter og treningsapparat, men trenger litt hjelp til å komme i gang med riktige øvelser.

Til slutt; jeg har en kamerat som sier man ikke skal trene forskjellige muskelgrupper samtidig. Ikke feks. armer og kondisjon samtidig. Jeg syntes det var rart, men er det noe i det?

På forhånd takk, jeg ser fram til mitt nye liv etter svaret ditt : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

-Athlon.

Det er ikke uvanlig at spreke attenåringer fremdeles kan ha litt "hvalpe-fett" fordelt på kroppen slik du beskriver. Tildels vil dette endre seg etter en tid, men du kan raske litt på dette selv også. Jeg tror du skal legge inn ett par dgr. i uken med skikkelig kondisjonstrening, det være seg skiturer, jogging, svømming, sykkel eller annet. Dessuten bør du både før etter styrketreningen sykle eller løpe 15-20 minutter. Ved riktig utført styrketrening vil du få stor fremgang på denne måten.

Så til spisingen. Ligg unna mesteparten av det som minner om sukker og søtsaker. Drikk vann på treningen. Det er bedre å spise 5 ganger i døgnet enn å fordele samme matmengden over 3 måltider. Husk at ca. 20% av matinntaket bør være protein og ca. 30 % av kaloriene bør være fett (fortinnsvis fra fisk og planter). Dette vil sikre at du føler deg rimelig mett på mindre mat.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...