Gå til innhold

Vindugreier igjen...noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed om at "lekkasjen" bare var dårlig ventilasjon. Men pokker, jeg lufter jo hver dag! Har ingen avtrekksvifte på kjøkkenet, det er ikke noe slikt "hull i veggen" for det (hva heter det genetlig?).

Vindumannen (som ikke var noen kjekkas allikevel) foreslo å lufte mer, ha luftegreia på vinduene oppe, samt sette inn en kjøkkenvifte.

For det første har jeg ikke råd til å sette opp en vifte, må bore hull i veggen og styr da, regner ikke med at borettslaget betaler det?

For det andre orker jeg ikke lufte mer, da blir det iskaldt her inne! Lufter ca. en time hver morgen, samt når jeg lager mat. Jeg har dårlig råd, og vil helst ikke måtte ha alle ovner på full guffe pga. et vindu! Skal jeg liksom dampe vekk kondensen da?

Det er snakk om liter som renner ned på gulvet mitt...

Er det virkelig ikke noe jeg kan gjøre? *hyyyl*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85239-vindugreier-igjennoen-med-erfaring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har et kondens problem.

Du MÅ ha "luftegreia" på vinduet ditt åpent. Sjekk på andre vinduer også (at de er åpne), slik at du får god ventilasjon.

At leiligheten din er rå og fuktig skyldes at den er for tett. Et vanlig problem i de fleste nyere, norske hjem. Det skal normalt ikke være nødvendig med mekanisk (vifte) ventilasjon.

Det finnes luftavfuktere på markedet. Disse koster omlag 3000 kroner, og brukes mest i kjellere.

Du har et kondens problem.

Du MÅ ha "luftegreia" på vinduet ditt åpent. Sjekk på andre vinduer også (at de er åpne), slik at du får god ventilasjon.

At leiligheten din er rå og fuktig skyldes at den er for tett. Et vanlig problem i de fleste nyere, norske hjem. Det skal normalt ikke være nødvendig med mekanisk (vifte) ventilasjon.

Det finnes luftavfuktere på markedet. Disse koster omlag 3000 kroner, og brukes mest i kjellere.

Problemet er at det blir så svinkaldt, og jeg har ikke råd til å fyre mer...*hulk*

Annonse

Nei...ikke det jeg kan se. Men vinduet har "svella", så jeg får ikke åpna det...treverket er helt ødelagt...

aha. råttent? gammelt problem mao.

Leier du eller eier du?

Tipper du har et "Velux" takvindu. De råder til å lufte ut jevnlig, og ha en varmekilde under vinduet.

Du kan jo ringe/mailen de og få tilsendt "Kondensbrosjyren". (Tlf 22 51 06 00. mail: [email protected] )

http://www.velux.no

Bor du i et borettslag så ta kontakt med styret der. Det er de som har ansvaret for yttervegger

Borettslagsformannen var her, det var han som ringte til vindumannen. Skal jeg kanskje ringe formannen igjen? Eller?

Pinlig å mase sånn hvis det bare er kondens...

Annonse

aha. råttent? gammelt problem mao.

Leier du eller eier du?

Tipper du har et "Velux" takvindu. De råder til å lufte ut jevnlig, og ha en varmekilde under vinduet.

Du kan jo ringe/mailen de og få tilsendt "Kondensbrosjyren". (Tlf 22 51 06 00. mail: [email protected] )

http://www.velux.no

Ser ut som det er et sånt vindu ja...

Jeg eier, har bodd her i to måneder. Vinduet var like j***** da jeg flyttet inn, men jeg trodde det bare var stygg maling. Ikke lett å sjekke lekkasjer og sånt når det ikke regner på visning eller overtakelse...

Ligger ansvaret da på selger (som må ha visst om dette uten å si ifra), eller er det borettslaget som skal betale vinduet selv om det er forrige eier som har vært slem mot det?

Eller er det rett og slett meg? *grøss*

Borettslagsformannen var her, det var han som ringte til vindumannen. Skal jeg kanskje ringe formannen igjen? Eller?

Pinlig å mase sånn hvis det bare er kondens...

Jeg sunes du skal ta kontakt igjen.Det er de som skal passe på at det skal være i orden.

Vi fikk satt inn nye vinduer for noen år siden. Det har kommet kondens på vinduene slik at treverket har sprekt.

Vi skal nå få byttet ut disse en gang til.

Det morsomste var at produsenten av vinduene mente at vi ikke hadde vasket vinduene skikkelig :)

Ser ut som det er et sånt vindu ja...

Jeg eier, har bodd her i to måneder. Vinduet var like j***** da jeg flyttet inn, men jeg trodde det bare var stygg maling. Ikke lett å sjekke lekkasjer og sånt når det ikke regner på visning eller overtakelse...

Ligger ansvaret da på selger (som må ha visst om dette uten å si ifra), eller er det borettslaget som skal betale vinduet selv om det er forrige eier som har vært slem mot det?

Eller er det rett og slett meg? *grøss*

Det er tvilsomt om det er en lakkasje. Det er nok et kondensproblem. Dette er nok et gammelt problem selger skulle ha opplyst om. Sjekk evnt. takst (om det er opplyst om manglende ventilasjon (ikke godkjent/forskriftsmessig og ligende uttrykk)

Hvis selgeren har eierskifteforsikring har du et jævla problem. Hvis ikke, er det litt enklere å nå fram.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en advokat som har boligrett som fagområde. De fleste gir deg inntil en halvtime gratis konsultasjon.

Du kan evnt. sjekke http://www.jusstorget.no

Det er tvilsomt om det er en lakkasje. Det er nok et kondensproblem. Dette er nok et gammelt problem selger skulle ha opplyst om. Sjekk evnt. takst (om det er opplyst om manglende ventilasjon (ikke godkjent/forskriftsmessig og ligende uttrykk)

Hvis selgeren har eierskifteforsikring har du et jævla problem. Hvis ikke, er det litt enklere å nå fram.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en advokat som har boligrett som fagområde. De fleste gir deg inntil en halvtime gratis konsultasjon.

Du kan evnt. sjekke http://www.jusstorget.no

Selger hadde ikke eierskifteforsikring, men et skjema "selgers opplysninger". Der sto det at alt var i orden med vinduene...

Har man rett til fri rettshjelp når man er student? Er nemlig maaange ting jeg har klagd på på denne leiligheten, men jeg når ikke fram. Megler bare fnyser og sier jeg ikke har noen rettigheter...

Selger hadde ikke eierskifteforsikring, men et skjema "selgers opplysninger". Der sto det at alt var i orden med vinduene...

Har man rett til fri rettshjelp når man er student? Er nemlig maaange ting jeg har klagd på på denne leiligheten, men jeg når ikke fram. Megler bare fnyser og sier jeg ikke har noen rettigheter...

Mekler står selvsagt på tidligre eiers-side. Han er en part en saken, og du skal ikke kontakte mekler.

Du får trolig dekket rettshjelp på innboforsikringen din.

Mekler står selvsagt på tidligre eiers-side. Han er en part en saken, og du skal ikke kontakte mekler.

Du får trolig dekket rettshjelp på innboforsikringen din.

Hvem skal jeg kontakte da?

Advokat har jeg ikke råd til med mindre jeg har rett på fri rettshjelp. Og hvordan finner jeg ut av det? Hvem kontakter jeg isåfall?

Heh, godt du sa det der med at megler er på selgers side, da skjønner jeg hvorfor jeg bare blir avfeid...

Du er snill du Vincent :-)

*klemme*

Hvem skal jeg kontakte da?

Advokat har jeg ikke råd til med mindre jeg har rett på fri rettshjelp. Og hvordan finner jeg ut av det? Hvem kontakter jeg isåfall?

Heh, godt du sa det der med at megler er på selgers side, da skjønner jeg hvorfor jeg bare blir avfeid...

Du er snill du Vincent :-)

*klemme*

Du bør kontakte forsikringsselskapet du har innbo-forsikring i, og legge fram problemet.

En avdokat med fagområde "boligrett" i ditt nærområde finner du på http://www.jusstorget.no

Info om fri rettshjelp finner du på: http://www.fjordinfo.no/fmsf/org/Kommunal/Justis/fri_rettshjelp.htm

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...