Gå til innhold

FU: Hva er du redd for?

Anbefalte innlegg

Jeg elsker høyder og har vært oppe i diverse mastetopper på diverse seilskip uten å henge fast i noe tilfelle jeg skulle dette ned.. utrolig kult!

Panisk fobi mot slanger, ormer, ål (særlig ål, begynte da jeg og broren min dro opp en snor fra en brygge i nærheten av hytta vår da vi var små. det var en åleteine og plutselig krydde det av ekle ål på brygga.... etter det har jeg aldri dratt i snorer som henger ned i vannet)

Fortsetter under...

Jeg elsker høyder og har vært oppe i diverse mastetopper på diverse seilskip uten å henge fast i noe tilfelle jeg skulle dette ned.. utrolig kult!

Panisk fobi mot slanger, ormer, ål (særlig ål, begynte da jeg og broren min dro opp en snor fra en brygge i nærheten av hytta vår da vi var små. det var en åleteine og plutselig krydde det av ekle ål på brygga.... etter det har jeg aldri dratt i snorer som henger ned i vannet)

...og spøkelser er heller ikke så morsomt...

Ulv I Faarikaal

Ikkeno annet enn risiko for brann, ikke så rart kanskje, da det ER farlig. Men er ikke redd for å slukke, hvis utstyret er der og ridikoen for skader er liten. Hus uten folk kan godt brenne ned for meg, brann i biler holder jeg meg langt unna, de kan flamme opp og steke deg svært fort.

Jeg har en varlser i hvert rom.

For å forsvare den egentlige frykten:

Halvparten av de som døde av røykfogiftning i fjor, døde mens de sov fordi batteriet i varsleren var flatt.

høydeskrekk, men ikkje så ille som det var. ein periode kunne eg knapt stå på ein stol uten å skjelve i knærne. eg blei oppmerksom på skrekken da eg skulle forsøke fjellklatringe...hehe. men eg har tenkt å forsøke klatring igjen snart, og forhåpentligvis bli litt bedre mht høydeskrekken :)

edderkopper, hvis dei er store. små driter eg i.

det finst ein fobi som eg ikkje heilt husker kva heiter, men det er angst for å gjere sprø ting, som f.eks å få kjempelyst til å velte seg over balkongrekkverket i 5.etg, og bli livredd for å faktisk komme til å gjere det. det er uten å være suicidal eller noko sånt altså. den eine gangen eg var på Prekestolen måtte eg liksom holde meg langt unna kanten fordi eg fikk så innmari lyst til å legge på sprang og hive meg utfor. ..eller eg kan få lyst til å hoppe opp på bordet og brøle "bæ bæ lille lam" i eit pent, digert selskap, og får da nokre sekunder der eg liksom må klamre meg til stolen for å være sikker på at eg ikkje gjer det. vel, dette er altså ein eller annan kjent fobi... og det er ikkje noko eg er plaga med ofte. ;)

Den der kjenner jeg me igjen i, fobi for å gjøre sprø ting som en absolutt ikke burde gjøre,hehe...

Jeg har ingen fobier (fobi er en redsel som gjør at du ikke kan fungere normalt i hverdagen, altså mer enn å bare mislike noe sterkt). Jeg der derimot ikke spesielt begeistret for edderkopper, veps og bier, offentlige toaletter, høyder og tannleger.

Annonse

Har smellfobi. Er livredd alt som smeller, især ballonger. Får totalt "hetta" hver gang jeg ser en ballong enten den er blåst opp eller ikke. Ellers er jeg redd fyrverkeri, smellbon-boner, sjampiskorker etc. etc. Kort sagt alt som smeller.

I tillegg har jeg høydeskrekk og angst for store, åpne plasser.

Du koser deg vel stort på 17. mai når de smeller med kanoner?

Du koser deg vel stort på 17. mai når de smeller med kanoner?

Vil vel ikke akkurat si det...

Heldigvis bor jeg et sted det ikke finnes kanoner, så jeg slipper det.

Nyttårsaften og 17.mai er de to dagene jeg definitivt _aldri_ går ut. Pluss selskapeligheter og sånt noe ellers også, da.

høydeskrekk, men ikkje så ille som det var. ein periode kunne eg knapt stå på ein stol uten å skjelve i knærne. eg blei oppmerksom på skrekken da eg skulle forsøke fjellklatringe...hehe. men eg har tenkt å forsøke klatring igjen snart, og forhåpentligvis bli litt bedre mht høydeskrekken :)

edderkopper, hvis dei er store. små driter eg i.

det finst ein fobi som eg ikkje heilt husker kva heiter, men det er angst for å gjere sprø ting, som f.eks å få kjempelyst til å velte seg over balkongrekkverket i 5.etg, og bli livredd for å faktisk komme til å gjere det. det er uten å være suicidal eller noko sånt altså. den eine gangen eg var på Prekestolen måtte eg liksom holde meg langt unna kanten fordi eg fikk så innmari lyst til å legge på sprang og hive meg utfor. ..eller eg kan få lyst til å hoppe opp på bordet og brøle "bæ bæ lille lam" i eit pent, digert selskap, og får da nokre sekunder der eg liksom må klamre meg til stolen for å være sikker på at eg ikkje gjer det. vel, dette er altså ein eller annan kjent fobi... og det er ikkje noko eg er plaga med ofte. ;)

Tvangstanker, ja.. Hva med å ikek tørre å gå bort til det åpne loftsvinduet med babyen i armene, i tilfelle jeg skulle få lyst til å kaste ham ut, f.eks.? Skrekk og gru.

Tror de aller fleste har slike merkelige tanker fra tid til annen - heldigvis har vi også sperre for å utføre dem..!

Annonse

Tvangstanker, ja.. Hva med å ikek tørre å gå bort til det åpne loftsvinduet med babyen i armene, i tilfelle jeg skulle få lyst til å kaste ham ut, f.eks.? Skrekk og gru.

Tror de aller fleste har slike merkelige tanker fra tid til annen - heldigvis har vi også sperre for å utføre dem..!

Ja, jeg mener - når til og med _jeg_ har sånne tanker... *himle*

hehe..ja, kanskje det kjem meir inn under tvangstanker enn fobier.

hvilket leder meg inn på mitt favorittsitat - fra "himmelfall": "det er veldig vanlig med tvangstanker, men noen får med utav det enn andre"

:)

Jeg liker ikke trange, lukkede rom - et snev av klaus.

Hakket verre når det gjelder høyder, jeg blir nesten uvel av å stå på kjøkkenstolen.

Dessuten blir jeg forferdelig dårlig av å se nattsvermere, sånne store kjøttfulle, grå 'sommerfugler' som opererer på kvelden og natta. Herregud.

Så langt har det kanskje ikke direkte handlet om _redsel_...

Derfor:

Jeg er redd for brann.

Jeg er redd for at krig, sult, uendelige miljøskader, uhelbredelige sykdommer skal ramme og berøre noen jeg er glad i (inklusive meg selv). Er veldig, veldig takknemlig og ydmyk for at jeg og mine har vært så heldige å bli født og fått vokse opp på en fredet plett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...