Gjest Snadie Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Hva gjør den egentlig? Hvorfor har vi den?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85306-hvilken-funksjon-har-milten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
molli Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Den har med immunforsvaret å gjøre, slik jeg har forstått det. Et raskt søk på ordet "milt" her på DOL, ga en rekke innlegg. Blant annet dette (klippet og limt) som gjelder et spedbarn født uten milt: Innlegget skrevet av gunnar Oftedal, barnelege i Barnemedisin 25/8-2000 klokken 13:12 ------------------------------------------ "Ivemark syndrom Ivemarks syndrom er en sjelden tilstand som skyldes en spesiell feilutvikling tidlig i fosterlivet. Istedet for at fosteret utvikler en høyre og en venstre side, blir ve. side ikke utviklet på vanlig måte. Dette kompenserer kroppen for ved at høyre sides organer også blir utviklet på ve. side. Dette betyr f.eks. at barnet er født uten milt, at ve. lunge har tre lapper, mot normalt to, og at det kan være hjertefeil. Den praktiske konsekvensen dette har er den manglende milten. Det fører til at immunforsvaret ikke er fullgodt, og at sjansen for at en bakteriell infeksjon skal spre seg til hele kroppen er større enn hos andre barn de første leveårene. Derfor er det vanlig å gi penicillin forebyggende de første par årene, og å gi vaksiner mot spesielle bakterielle sykdommer. Dere får sikkert mer detaljerte opplysninger på sykehuset". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85306-hvilken-funksjon-har-milten/#findComment-463400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Den har med immunforsvaret å gjøre, slik jeg har forstått det. Et raskt søk på ordet "milt" her på DOL, ga en rekke innlegg. Blant annet dette (klippet og limt) som gjelder et spedbarn født uten milt: Innlegget skrevet av gunnar Oftedal, barnelege i Barnemedisin 25/8-2000 klokken 13:12 ------------------------------------------ "Ivemark syndrom Ivemarks syndrom er en sjelden tilstand som skyldes en spesiell feilutvikling tidlig i fosterlivet. Istedet for at fosteret utvikler en høyre og en venstre side, blir ve. side ikke utviklet på vanlig måte. Dette kompenserer kroppen for ved at høyre sides organer også blir utviklet på ve. side. Dette betyr f.eks. at barnet er født uten milt, at ve. lunge har tre lapper, mot normalt to, og at det kan være hjertefeil. Den praktiske konsekvensen dette har er den manglende milten. Det fører til at immunforsvaret ikke er fullgodt, og at sjansen for at en bakteriell infeksjon skal spre seg til hele kroppen er større enn hos andre barn de første leveårene. Derfor er det vanlig å gi penicillin forebyggende de første par årene, og å gi vaksiner mot spesielle bakterielle sykdommer. Dere får sikkert mer detaljerte opplysninger på sykehuset". Vet du noe mer om milten? Jeg lurer litt selv. Har sjekket en del på nettet de siste dagene, men finner fint lite om den. Jeg har kyssesyke og da er det visst fare for at milten vil eksplodere, og jeg lurer litt på symptomer og sånn. Jeg finner lissom ikke noe fornuftig om milten. Får høre med legen til torsdag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85306-hvilken-funksjon-har-milten/#findComment-463544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
molli Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Vet du noe mer om milten? Jeg lurer litt selv. Har sjekket en del på nettet de siste dagene, men finner fint lite om den. Jeg har kyssesyke og da er det visst fare for at milten vil eksplodere, og jeg lurer litt på symptomer og sånn. Jeg finner lissom ikke noe fornuftig om milten. Får høre med legen til torsdag. Jeg vet ikke mye, annet enn at jeg har hørt mange ganger at man fint kan leve uten milt. En kamerat av en eks-kjæreste kjørte rett i en stolpe under slalom en gang, og da sprakk milten hans. Dette var imidlertid ikke noe problem, siden man kan operere vekk milten og fint leve videre uten, fikk man beskjed om. Ellers ga et lite søk på ordet milt flere oppslag her på DOL, blant annet dette (skrevet av Anker): "Milten er et ovalt, knyttnevestort organ med dyprød overflate og ligger like øverst til venstre i magen. I fosterlivet er milten viktig for utviklingen av hvite og røde blodlegemer. Etter hvert avtar miltens betydning og hos voksne er dens oppgave begrenset til å fjerne utslitte og skadete røde blodlegemer fra blodårene. Denne funksjonen deler milten med leveren og blodmargen, og man kan derfor fjerne milten uten at det har noen store konsekvenser for helsen. Infeksjoner forårsaket av bakterien pneumokokker er imidlertid et viktig unntak. Blir man rammet av denne relativt alminnelig bakterien, kan infeksjonen få et alvorlig forløp. Det er derfor viktig at personer som har fjernet milten blir vaksinert mot pneumokokker. I tillegg bør man være snar med å kontakte lege dersom man får feber slik at man kan få avklaret hvorvidt man trenger antibiotika. Hvis det er lang vei til lege, kan det være klokt å ha antibiotika i huset og kontakte lege pr telefon med spørsmål om man bør igangsette en kur." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85306-hvilken-funksjon-har-milten/#findComment-463632 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 9. desember 2002 Del Skrevet 9. desember 2002 Jeg vet ikke mye, annet enn at jeg har hørt mange ganger at man fint kan leve uten milt. En kamerat av en eks-kjæreste kjørte rett i en stolpe under slalom en gang, og da sprakk milten hans. Dette var imidlertid ikke noe problem, siden man kan operere vekk milten og fint leve videre uten, fikk man beskjed om. Ellers ga et lite søk på ordet milt flere oppslag her på DOL, blant annet dette (skrevet av Anker): "Milten er et ovalt, knyttnevestort organ med dyprød overflate og ligger like øverst til venstre i magen. I fosterlivet er milten viktig for utviklingen av hvite og røde blodlegemer. Etter hvert avtar miltens betydning og hos voksne er dens oppgave begrenset til å fjerne utslitte og skadete røde blodlegemer fra blodårene. Denne funksjonen deler milten med leveren og blodmargen, og man kan derfor fjerne milten uten at det har noen store konsekvenser for helsen. Infeksjoner forårsaket av bakterien pneumokokker er imidlertid et viktig unntak. Blir man rammet av denne relativt alminnelig bakterien, kan infeksjonen få et alvorlig forløp. Det er derfor viktig at personer som har fjernet milten blir vaksinert mot pneumokokker. I tillegg bør man være snar med å kontakte lege dersom man får feber slik at man kan få avklaret hvorvidt man trenger antibiotika. Hvis det er lang vei til lege, kan det være klokt å ha antibiotika i huset og kontakte lege pr telefon med spørsmål om man bør igangsette en kur." Takk takk... Har lest at den blir "hoven" og "sprø" når man har kyssesyke, og derfor sprekker lett. Er visst derfor jeg skal holde meg unna fysisk aktivitet. Men godt å høre at den ikke er livsviktig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85306-hvilken-funksjon-har-milten/#findComment-463637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Takk takk... Har lest at den blir "hoven" og "sprø" når man har kyssesyke, og derfor sprekker lett. Er visst derfor jeg skal holde meg unna fysisk aktivitet. Men godt å høre at den ikke er livsviktig Høres fornuftig ut å holde seg unna fysisk aktivitet hvis et organ er i ferd med å sprekke ja... Selv om den ikke er livsviktig er det vel ikke morsomt om en organ sprekker... akkurat som blindtarmbetennelse mener jeg! God bedring, SDD!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85306-hvilken-funksjon-har-milten/#findComment-463915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Takk takk... Har lest at den blir "hoven" og "sprø" når man har kyssesyke, og derfor sprekker lett. Er visst derfor jeg skal holde meg unna fysisk aktivitet. Men godt å høre at den ikke er livsviktig Høres pesete ut. Må løpe til lege øyeblikkelig hvis du får feber, "just in case". Masse pes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85306-hvilken-funksjon-har-milten/#findComment-464854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Høres pesete ut. Må løpe til lege øyeblikkelig hvis du får feber, "just in case". Masse pes. Har kyssesyken, så febern kommer og går. Kan ikke løpe til legen hver gang jeg ser den Men skal høre med legen til torsdag. Har faktisk litt vondt i den siden av magen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85306-hvilken-funksjon-har-milten/#findComment-464861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 10. desember 2002 Del Skrevet 10. desember 2002 Har kyssesyken, så febern kommer og går. Kan ikke løpe til legen hver gang jeg ser den Men skal høre med legen til torsdag. Har faktisk litt vondt i den siden av magen. Nei, jeg tenkte; hvis milten må fjernes. Da blir det slik. hihi, de hadde hatt det travelt om alle med kyssesyke måtte løpt innom hver gang de fikk feber. Jeg hadde feber i 3 uker ca. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/85306-hvilken-funksjon-har-milten/#findComment-464894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.