Gå til innhold

FU: Hvor langt tilbake kjenner du slekta di?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

En slektsgransker har sporet den ene delen av slekten min tilbake til 1100-tallet. Men nå har jeg ikke tilgang til slektsboka, så jeg får ikke sett etter navnet. Dessverre var det ingen "kjendiser" i den delen av slektstreet så langt jeg husker fra boka.

Mitt etternavn (på farssiden) har blitt sporet helt tilbake til opprinnelsen. Det var til trøndelag på 1500-tallet.

Personen som gransket det laget et hefte med oversikt over alle etterfølgere. Dermed vet jeg om alle med samme navn.

Morsomt:-)

Har forfedrene på alle sider tilbake til 15-1600 tallet. I hodet har jeg vel bare forfedrene hjemme på garden hvor jeg vokste opp. Min tipp-tipp-tipp-tippoldefar kjøpte den i sin tid, og garden har siden gått nedover i rett linje. Har kommet tilbake til Harald Hårfagre og de andre gamle kongene, så da kan man vel komme hvor langt man vil, selv om kildene er usikre.

Annonse

Kjenner slekta tilbake til 1500- eller 1600-tallet på morssiden... og i et visst tilfelle enda lenger bak. på farssiden vet jeg knapt hva besteforeldrene mine heter...

Jeg skal visstnok ha adelig blod i kroppen og to søsken av en av mine forfedre skal ha fått barn sammen og blitt dømt til døden. Han råtnet i fengsel etter to år, hun ble benådet og levde sammen med sønn hun hadde fått med broren sin resten av livet. Dessuten nedstamme fra Fru Inger Til Austrått. Var visst en av mine forfedre som skrøt av å ha henne som formor på begynnelsen av 1600-tallet.

Er visstnok også i fjern slekt med Synnøve Finden- hun ostedama.

Hehe. Hold dere fast nå. Jeg er så "heldig" at begge foreldrene mine er fra samme, lille bygd. Ikke bare det, alle fire besteforeldrene, alle åtte tippoldeforeldrene og alle seksten(!) tippoldeforeldrene mine er fra denne bygda, eller i alle fall kommunen.

Jeg har en flott ættebok i to bind der jeg finner alt jeg måtte ønske.

Og der har jeg bl.a. funnet ut at jeg er femmenning med min egen far - det skulle vel bare mangle, stønn! (Men sånn ellers har jeg det bra!)

Hehe. Hold dere fast nå. Jeg er så "heldig" at begge foreldrene mine er fra samme, lille bygd. Ikke bare det, alle fire besteforeldrene, alle åtte tippoldeforeldrene og alle seksten(!) tippoldeforeldrene mine er fra denne bygda, eller i alle fall kommunen.

Og der har jeg bl.a. funnet ut at jeg er femmenning med min egen far - det skulle vel bare mangle, stønn! (Men sånn ellers har jeg det bra!)

Ikke verst.. hehe..

Forklar meg hvordan du er femmenning med din egen far....

Jeg trur at den slekta mi har hatt for vane å plukke hverandre opp fra diverse grøftekanter, drikkebuler og jordhuler på vidda.

Så å finne noe system i det sammensuriumet av bastarder og ukristelige barbarer overlater jeg til noen med mer tolmodighet enn meg... ;0)

Annonse

Tror ikke jeg vet om noen lengre bak enn rundt 1650 en gang. Litt lenge siden jeg har "forsket" på dette nå.

Mannen min derimot vet om en kar i si slekt så langt tilbake som 850. Slå den! ;-) Hvor mange "tipper" det var husker jeg ikke. :-)

Jeg har også nesten alle forfedrene fra en liten bygd, noe som fører til at alle er i slekt. Jeg er femmenning eller mer til alle. Fant ut at jeg er femmenning både til en mann og til hans barnebarn.

Jeg har besteforeldre som er med i det lokale historielaget, og i tillegg driver med slektsforskning. De har laget ett slektstre som går tilbake til 1600-tallet, og en av de eldste heter akkurat det samme som meg =)

Bestefaren min kan i tillegg alle mulige fantastiske historier om slekta. Artig!

Jeg har også nesten alle forfedrene fra en liten bygd, noe som fører til at alle er i slekt. Jeg er femmenning eller mer til alle. Fant ut at jeg er femmenning både til en mann og til hans barnebarn.

Hehe! Så fint, da!

Da kan det jo gå greit med slektsstevner da - ikke så uoversiktlig mange til stede, liksom...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...