Gå til innhold

hva gjør jeg når mannen ikke gjør en dritt i huset?

Anbefalte innlegg

Gjest drittlei

greit nok, han har hatt mye å gjøre på jobben i det siste, men å orke å ta ut av oppvaskmakinen en dag i uka, må han da klare. da jeg spurte om han kunne vaske badet til visningen dagen etter, da jeg skulle noe på kvelden og ikke ville få tid til alt, klarte han å bare STØVSUGE det.

jeg er dritt lei.

er det lurt å streike? han har ansvaret for oppvaskmaskinen. skal jeg bare la det stå til det blir tomt av rent i skapet?

jeg vasker tøy for heimen, skal jeg kanskje bare drite i å vaske hans? en periode? for han gjør jo ikke en dritt for meg, unntatt å jobbe seg i hjel til 480 000 kr lønna si. Men selv om han jobber masse, må han da gjøre litt! det eneste er å levere sønnen vår thomas på morgenen. jeg henter ham, lager middag vasker og alt.

jeg er dritt lei!!!!!

hva funker?

jeg har så lite lyst å være gneldre kjerring også...

jeg jobber 9-16

han 8-og utover, kommer til middag og jobber litt på kvelden hjemme..og søndager av og til..

dette bare i perioder med masse å gjøre...

JEG ER DESPERAT!

Fortsetter under...

Gjest Husmor no more!:-)

Om det ikke funker og prate med han om det, så gå til streik. La det bli så rotete og jævlig som du klarer og leve med, bare for og se om han i det hele tatt ser det...

Det og la det bli tomt for rene kopper i skapet funka også, selv om det tok noen dager...

Funket for oss, da han en dag kom hjem og sa "fy fan hvordan det ser ut her" også begynte han og rydde og styre i vei. Nå tar han mye mer av husarbeidet, for ha har faktisk innsett hvor mye tid og krefter det tar.

Å streike er ingen god idè, å kutte ut nærhet og sex en enda verre idè. Det skaper bare mer konflikt og gjør det vanskeligere å få til en ordning.

Poenget må jo være at dere totalt sett gjør like på jobb og hjemme til sammen. Jobber han mer ute, jobber du mer hjemme. Men det betyr slett ikke at du skal gjøre alt. Han må også bidra. Er han for sliten til det må han redusere antall timer på jobb, evt få en ny jobb (eller evt få en ny samboer....).

Fortell ham at dere må dele på ting og at dette ikke går. Del oppgavene mellom dere. Ikke la det være sånn at en gjør det som trengs der og da, for der er menn og kvinner altfor forskjellige til at det fungerer. Ha faste rutiner.

Fungerer ikke det, kan du vurdere å kun vaske dine klær, kun vaske en tallerken til deg osv. Men det er siste utvei.

Men ikke bit det i deg og godta situasjonen som den er. Den blir ikke bedre av seg selv.

Gjest drittlei

Å streike er ingen god idè, å kutte ut nærhet og sex en enda verre idè. Det skaper bare mer konflikt og gjør det vanskeligere å få til en ordning.

Poenget må jo være at dere totalt sett gjør like på jobb og hjemme til sammen. Jobber han mer ute, jobber du mer hjemme. Men det betyr slett ikke at du skal gjøre alt. Han må også bidra. Er han for sliten til det må han redusere antall timer på jobb, evt få en ny jobb (eller evt få en ny samboer....).

Fortell ham at dere må dele på ting og at dette ikke går. Del oppgavene mellom dere. Ikke la det være sånn at en gjør det som trengs der og da, for der er menn og kvinner altfor forskjellige til at det fungerer. Ha faste rutiner.

Fungerer ikke det, kan du vurdere å kun vaske dine klær, kun vaske en tallerken til deg osv. Men det er siste utvei.

Men ikke bit det i deg og godta situasjonen som den er. Den blir ikke bedre av seg selv.

tusen takk for konstruktivt svar. enig at man på en måte må jobbe likemye hjemm og på jobb tilsammen uten at jeg gjør alt. vi må prate sammen. men merker jeg er så utrlig fed up.

vi er forskjellige helt klart, og jeg tror faktisk ikke han tenker på at man skal sette inn tallerken og glass på kjøkkenet etter seg. det blir mg som tar det. bør jeg bare la det stå?

jeg vurdere og gi han ansvar for inng uttaking av oppvaskmaskin. men det sklir så ut...

men jeg må jo bare ka være å gjøre alt for da trenger han jo ikke gjøre noe!

Annonse

Gjest kvinnosaurusen

Slutt å vaske hans klær, ikke lag mat til han. Ikke kjøp inn mat som er spesielt til han etc

Noen går til og med s langt som å nekte han sex....

Vet hva dette dreier seg om, og jeg forsikrer at det å "nekte" mannen sex ikke er poenget. Man blir bare så lei og sliten av å gjøre alt selv, og man blir irritert på mannen som ikke gidder å hjelpe til å dra lasset. Irritasjon skaper dårlig tenning hos meg i hvertfall, så derav mindre sex. Ikke som straff, men jeg har ikke lyst. Skal man barmhjertighetsknulle mannen, er det det dere vil?

Gjest drittlei

Vet hva dette dreier seg om, og jeg forsikrer at det å "nekte" mannen sex ikke er poenget. Man blir bare så lei og sliten av å gjøre alt selv, og man blir irritert på mannen som ikke gidder å hjelpe til å dra lasset. Irritasjon skaper dårlig tenning hos meg i hvertfall, så derav mindre sex. Ikke som straff, men jeg har ikke lyst. Skal man barmhjertighetsknulle mannen, er det det dere vil?

jeg finner ingen latsabb sexy overhodet.

man har ikke lyst på en man irriterer seg over.

tusen takk for konstruktivt svar. enig at man på en måte må jobbe likemye hjemm og på jobb tilsammen uten at jeg gjør alt. vi må prate sammen. men merker jeg er så utrlig fed up.

vi er forskjellige helt klart, og jeg tror faktisk ikke han tenker på at man skal sette inn tallerken og glass på kjøkkenet etter seg. det blir mg som tar det. bør jeg bare la det stå?

jeg vurdere og gi han ansvar for inng uttaking av oppvaskmaskin. men det sklir så ut...

men jeg må jo bare ka være å gjøre alt for da trenger han jo ikke gjøre noe!

Mange kvinner som flytter sammen med en mann tenker mye av det samme som du gjør. Dere tror vi ikke er i stand til å ta ut av oppvaskmaskinen, vaske hus og klær, se at det trengs å tørkes støv, ryddes osv. Dette er helt feil. Klart vi vet og kan, de fleste menn har bodd alene i sitt liv og klart unna alt selv. Det er ikke evnen dette går på. Det er at vi helst ikke vil gjøre det og ser at dere tar det før vi synes det er ulevelig.

Det er du som tillater mannen din å være slik. Han blir vant til å slippe husarbeid og er sikkert fornøyd med det.

Du kan jo også prøve å fortelle at så lenge det er slik er du lite kåt og hjelper han til mer hjemme får du mer lyst på han. Hjelper ikke det vet ikke jeg.

Mange kvinner som flytter sammen med en mann tenker mye av det samme som du gjør. Dere tror vi ikke er i stand til å ta ut av oppvaskmaskinen, vaske hus og klær, se at det trengs å tørkes støv, ryddes osv. Dette er helt feil. Klart vi vet og kan, de fleste menn har bodd alene i sitt liv og klart unna alt selv. Det er ikke evnen dette går på. Det er at vi helst ikke vil gjøre det og ser at dere tar det før vi synes det er ulevelig.

Det er du som tillater mannen din å være slik. Han blir vant til å slippe husarbeid og er sikkert fornøyd med det.

Du kan jo også prøve å fortelle at så lenge det er slik er du lite kåt og hjelper han til mer hjemme får du mer lyst på han. Hjelper ikke det vet ikke jeg.

Det er sant det at jenter ofte ikke tror at dere klarer dere selv og at vi er sjefer i heimen.. Men det der må man ta fra børjan av.. ikke gjøre seg selv bjørnetjenesten ved å leke (hus-)mor overfor mannen.

Jeg gjorde akkurat det en gang; strøk skjorter så det suste, vasket og laget mat for å være snill og omsorgsfull. Etterhvert ble jeg sur og grinete når det ikke var morsomt lenger og "forlangte" at det skulle være innlysende for han at nå var det "likestilling".

Vi har nok ofte også en idé om at når VI ønsker at ting skal bli gjort -ja, da skal mannen gjøre det med én gang..og ikke når det passer han..*skjevt smil*

Jeg oppdaget jo etterhvert da at han klarte å stryke skjortene selv, selv om han gjorde det fem min før han dro på jobb -og ikke strøk alle på én gang en gang i uka slik som jeg ville ha gjort det...

Men man lærer av sine feil..

Hovedsaken er at begge er fornøyd med arbeidsfordelingen og at man aksepterer at begge ikke nødvendigvis gjør ting på samme måte:-)

Det er sant det at jenter ofte ikke tror at dere klarer dere selv og at vi er sjefer i heimen.. Men det der må man ta fra børjan av.. ikke gjøre seg selv bjørnetjenesten ved å leke (hus-)mor overfor mannen.

Jeg gjorde akkurat det en gang; strøk skjorter så det suste, vasket og laget mat for å være snill og omsorgsfull. Etterhvert ble jeg sur og grinete når det ikke var morsomt lenger og "forlangte" at det skulle være innlysende for han at nå var det "likestilling".

Vi har nok ofte også en idé om at når VI ønsker at ting skal bli gjort -ja, da skal mannen gjøre det med én gang..og ikke når det passer han..*skjevt smil*

Jeg oppdaget jo etterhvert da at han klarte å stryke skjortene selv, selv om han gjorde det fem min før han dro på jobb -og ikke strøk alle på én gang en gang i uka slik som jeg ville ha gjort det...

Men man lærer av sine feil..

Hovedsaken er at begge er fornøyd med arbeidsfordelingen og at man aksepterer at begge ikke nødvendigvis gjør ting på samme måte:-)

Problemet er at kvinner alltid vet best når det gjelder husarbeid. Uansett hvordan vi menn gjør det blir det feil. Hvis dere lot oss gjøre ting slik vi ville så hadde vi nok gjort mer hjemme.

Og det er i alle fall håpløst å venne ham til at du gjør alt for så plutselig en dag kreve at han skal gjøre halvparten.

Annonse

Problemet er at kvinner alltid vet best når det gjelder husarbeid. Uansett hvordan vi menn gjør det blir det feil. Hvis dere lot oss gjøre ting slik vi ville så hadde vi nok gjort mer hjemme.

Og det er i alle fall håpløst å venne ham til at du gjør alt for så plutselig en dag kreve at han skal gjøre halvparten.

Hva var det jeg skrev da? Nettopp at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste.

Du trenger ikke sette det enda mer på spissen, Petter med den likestillingsgreia di.

Det er nå engang så at grunnen til at jenter tar "kontrollen" er at dere er passive og "ser ikke" rotet.. Dere kan ta initiativ dere også vettu ikke _bare_ skylde på at vi tar over..

Skyld ikke bare på oss. Det er _ikke_ likestilling..;)

Hva var det jeg skrev da? Nettopp at vi gjør oss selv en bjørnetjeneste.

Du trenger ikke sette det enda mer på spissen, Petter med den likestillingsgreia di.

Det er nå engang så at grunnen til at jenter tar "kontrollen" er at dere er passive og "ser ikke" rotet.. Dere kan ta initiativ dere også vettu ikke _bare_ skylde på at vi tar over..

Skyld ikke bare på oss. Det er _ikke_ likestilling..;)

He he, du kjenner meg, må kverulere litt vet du.

Men er det ikke mulig at vi blir passive fordi dere tar over og ingenting vi gjør er riktig? Vi ser rotet, men kanskje ikke like fort som dere. Men hvorfor skal dere definere når det må ryddes og vaskes?

Vil dere at vi skal ta iniativ må dere ikke ta over, ikke kritisere måten vi gjør ting på og ikke kritisere hvor lang tid det tar før vi gjør det.

Problemet er trivielt, men alvorlig for trivselen i et boforhold.

Du må ta en alvorlig prat med ham der du presenterer saken slik dette arter seg for _deg_, at du blir sliten, tappes for energi osv.osv. Ikke kritiser ham og vær utidig (selv om du har veeeldig lyst), da reiser han nok bust og du kan risikere at han blir 'verre' å ha i hus.

Lag en klar avtale om ansvarsfordeling. Hvis han trenger rettleiing i 'hvordan vaske bad' må han få det på en skånsom måte.

I en lengre periode hadde min samboer gjennom mange år eneansvar for oppvask og kjøkkenrenhold generelt, mens jeg hadde klesvasken. Jeg tok ikke i skitne kopper eller kjøkkenklut på lenge, lenge :) Så langt, så greit.

Sjokket var imidlertid stort den dagen jeg tilfeldigvis kom over et utvalg åmer krypende i skapet under vasken, bak søpla. Djeeeezzzes....

Ulv I Faarikaal

Men er det ikke mulig at vi blir passive fordi dere tar over og ingenting vi gjør er riktig? Vi ser rotet, men kanskje ikke like fort som dere. Men hvorfor skal dere definere når det må ryddes og vaskes?

Vil dere at vi skal ta iniativ må dere ikke ta over, ikke kritisere måten vi gjør ting på og ikke kritisere hvor lang tid det tar før vi gjør det.

Mye smart her, ikke alle kan akseptere å bli kjefta opp for noe de ikke har fått instruksjon i. Å bli enige på forhånd og legge noen luftige planer rydder mye av veien på forhånd.

"Vil dere at vi skal ta iniativ må dere ikke ta over, ikke kritisere måten vi gjør ting på og ikke kritisere hvor lang tid det tar før vi gjør det."

Jeg er tildels enig. Men det kommer jo an på _hvor lang tid_ det er snakk om...

Hvorfor skal dere ha ubegrenset tid? Det må være innenfor fornufige grenser da, Pettern. Bor man sammen så må man kunne ha en gylden middelvei og ikke basere seg på hverken det ene eller det andre.

Du vil helst legge alt ansvar og skyld over på oss bare fordi dere (generalisering..) ikke får ut fingern før det er en svinesti.. Og dermed er det i følge deg fremdeles OSS det er noe feil med -fordi vi maser -uansett hvor tidsbegrepet her.. "litt" urimelig kanskje?

Skjønner at det er bekvemt for deg, men litt sunn fornuft må vel du også inneha -ikke bare ansvarsfraskrivelse?

Ps. Jeg har kranglet om dette før. Nå når jeg bor alene har jeg endelig vaskehjelp. Og det kommer jeg alltid til å ha. Kan nok redde noen ekteskap det ja..:)

Mye smart her, ikke alle kan akseptere å bli kjefta opp for noe de ikke har fått instruksjon i. Å bli enige på forhånd og legge noen luftige planer rydder mye av veien på forhånd.

Å bli enige på forhånd er nok nøkkelordet her ja. Men det betyr ikke at det ikke er lov for dere å vise litt sunn fornuft også. Det har aldri vært et irritasjonsmoment med de jentene jeg har bodd sammen med -kun mannfolk. Vi synes heller ikke sånt er morsomt, og griper dere inn er det nok de færreste som avviser deling av arbeidsoppgavene..

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...