Gå til innhold

Hvilket land kommer julenissen fra?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Tyskland.

Det var en tysk, prestelig figur som for flere hundre år siden ble erklært helgen, Sankt Nicolaus, tror jeg det var (eller noe som ligner). Denne kirkens mann delte ut gaver til de fattige.

Via omveier og med tiden ble dette Santa Claus i de engelskspråklige land. Julenissen hos oss.

Er ikke St. Claus en "forkortelse" av St. Nicholas, opprinnelig "katolsk"...fra 3./4. århundre..?

Eller surrer jeg i "barnelærdommen"?

Ikke helt mitt felt dette, om jeg i det hele tatt har no' felt. :-)

Og St.Nikolasdagen er 6.desember. Det er enentlig pakkedagen :-)

Annonse

Julenissen er selvfølgelig NORSK!! Og bor på låven!

Jeg blir svært provosert av å høre at så mange her tror på den ekle,feite,vulgære amerikanske glansbildenissen!(Jada, vet at den opprinnelig ikke stammer derfra,men coca cola har gjort den am.)

Som nordmenn burde vi ha selvrespekt nok til å holde fast ved vår barnetro om smånissene som spiser grøt på låven:-)

sankt Nicholas kom fra Tyrkia tror jeg... Han var brukte som guttunge å hive mat etc. ut av vinduet sitt til de fattige i byen. Senere ble han prest. Tror de innførte en dag (6.des.)hvor det ble vanlig å gi gaver til de fattige (eller til hverandre?)

Siden stjal Martin Luther King (har jeg lest et sted) hele pakkedag-ideen og flyttet den til Jesu fødsel 24.des...

Fest-delen stammer tilbake fra før der igjen også, en hedensk høst-fest eller noe i den duren.

Nisse-skikkelsen kom inn i bildet enda senere, og jeg tror kanskje de norske fjøsnissene kom inn i bildet her et sted...eller var det Coca Cola som tegnet han stor og rød ???

URK, ble mye å holde styr på gitt...

Fjøsnissene har hvertfall ikke noe med gaver etc. å gjøre, de måtte bare få grøt for å passe på dyrene.

sankt Nicholas kom fra Tyrkia tror jeg... Han var brukte som guttunge å hive mat etc. ut av vinduet sitt til de fattige i byen. Senere ble han prest. Tror de innførte en dag (6.des.)hvor det ble vanlig å gi gaver til de fattige (eller til hverandre?)

Siden stjal Martin Luther King (har jeg lest et sted) hele pakkedag-ideen og flyttet den til Jesu fødsel 24.des...

Fest-delen stammer tilbake fra før der igjen også, en hedensk høst-fest eller noe i den duren.

Nisse-skikkelsen kom inn i bildet enda senere, og jeg tror kanskje de norske fjøsnissene kom inn i bildet her et sted...eller var det Coca Cola som tegnet han stor og rød ???

URK, ble mye å holde styr på gitt...

Fjøsnissene har hvertfall ikke noe med gaver etc. å gjøre, de måtte bare få grøt for å passe på dyrene.

6.desember er hvertfall Hellig Tre Kongers dag i Spania. Og da får barna gaver og godterier.

Så vet dere det...

Julenissen er selvfølgelig NORSK!! Og bor på låven!

Jeg blir svært provosert av å høre at så mange her tror på den ekle,feite,vulgære amerikanske glansbildenissen!(Jada, vet at den opprinnelig ikke stammer derfra,men coca cola har gjort den am.)

Som nordmenn burde vi ha selvrespekt nok til å holde fast ved vår barnetro om smånissene som spiser grøt på låven:-)

Nei, nå må du rull'inn altså! Julenissen bor på Nordpolen, _sånn er det bare_ :-)

Skal vi sloss om det når du kommer hit en helg? ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...