Gå til innhold

Hvilket land kommer julenissen fra?

Anbefalte innlegg

Nei, nå må du rull'inn altså! Julenissen bor på Nordpolen, _sånn er det bare_ :-)

Skal vi sloss om det når du kommer hit en helg? ;-)

Jeg er klar for kamp!! Nå blir jeg skuffet over deg, søs!! Rett før jeg ringer barnevernet, du kan ikke hjernevaske den lille,søte niesen min til å tro det også, det går jeg ikke med på!:-)

Fortsetter under...

Julenissen er selvfølgelig NORSK!! Og bor på låven!

Jeg blir svært provosert av å høre at så mange her tror på den ekle,feite,vulgære amerikanske glansbildenissen!(Jada, vet at den opprinnelig ikke stammer derfra,men coca cola har gjort den am.)

Som nordmenn burde vi ha selvrespekt nok til å holde fast ved vår barnetro om smånissene som spiser grøt på låven:-)

Den nissen som bor på låven kommer ikke med gaver på julaften.

Fjøsnissen skal ha julegrøt som 'smøring' så han ikke finner på noe faenskap neste år - og som takk for at han stort sett har oppført seg pent i året som gikk.

Julegavenissen bor på Nordpolen.

Den nissen som bor på låven kommer ikke med gaver på julaften.

Fjøsnissen skal ha julegrøt som 'smøring' så han ikke finner på noe faenskap neste år - og som takk for at han stort sett har oppført seg pent i året som gikk.

Julegavenissen bor på Nordpolen.

Spørsmålet var ikke hvor julegavenissen kom fra, men ganske enkelt julenissen.

Julegavenissen fra Nordpolen er bare noe kødd, VI gir hverandre gaver for å vise at vi setter pris på hverandre, den jævla cola-nissen har ingenting med det å gjøre!

Nordpol-nissen finnes ikke, men det gjør fjøsnissen!!

Lenge leve den norske Fjøsnissen (fra Harstad om du vil...)

Spørsmålet var ikke hvor julegavenissen kom fra, men ganske enkelt julenissen.

Julegavenissen fra Nordpolen er bare noe kødd, VI gir hverandre gaver for å vise at vi setter pris på hverandre, den jævla cola-nissen har ingenting med det å gjøre!

Nordpol-nissen finnes ikke, men det gjør fjøsnissen!!

Lenge leve den norske Fjøsnissen (fra Harstad om du vil...)

Fjøsnissen er vel strengt tatt ikke noen julenisse (kverulerer litt nå :).

Fjøsnissen finnes overalt der det er gårdsdrift, og han er på gården hele året. Eneste koblinga mot jul er at han også skal stelles pent med i jula, og derfor få grøten sin.

Forøvrig vet alle som har bodd på en gård at fjøsnissen eksisterer ;-)

Jeg selv har en liten 'lånenisse' selv om jeg bor i en by...

Fjøsnissen er vel strengt tatt ikke noen julenisse (kverulerer litt nå :).

Fjøsnissen finnes overalt der det er gårdsdrift, og han er på gården hele året. Eneste koblinga mot jul er at han også skal stelles pent med i jula, og derfor få grøten sin.

Forøvrig vet alle som har bodd på en gård at fjøsnissen eksisterer ;-)

Jeg selv har en liten 'lånenisse' selv om jeg bor i en by...

Svært akseptabelt svar, jeg er lettet over at du er så intelligent at du tror på fjøsnissen:-)

Tja...julenisse eller helårsnisse...hm...ser for meg at den sover resten av året, kan ikke tenke meg fjøsnissen i sommerklær, liksom...

Men det er i jula den skal stelles ekstra godt med, ja.

Men uanz - Fjøsnissens 1.Bud:

Du skal ikke ha andre nisser enn meg!

Eller på "islamsk": -Det finnes bare en nisse, og mohammed...nei,nei,nei,det ble feil. kremt: det finnes bare en nisse, og fjøset er hans hjem...???

Lenge leve fjøsnissen - død over cola-nissen!

Nordpolnissen er bannlyst!

Jeg er klar for kamp!! Nå blir jeg skuffet over deg, søs!! Rett før jeg ringer barnevernet, du kan ikke hjernevaske den lille,søte niesen min til å tro det også, det går jeg ikke med på!:-)

Du snakker om fjøsnissen, jeg snakker om julenissen.

Enig med libra, som sier at fjøsnissen er på gården hele året, og at han får julegrøt for at han skal oppføre seg pent.

Julenissen derimot, HAN BOR PÅ NORDPOLEN! Jada, han colanissen, om du vil. Det er han som kommer med presanger til de snille barna, ikke fjøsnissen.

Snuppa venter spent på julegave fra _nordpoljulenissen_.

;-)

Annonse

Gjest Surrealis

Er ikke St. Claus en "forkortelse" av St. Nicholas, opprinnelig "katolsk"...fra 3./4. århundre..?

Eller surrer jeg i "barnelærdommen"?

Ikke helt mitt felt dette, om jeg i det hele tatt har no' felt. :-)

Jepp, det stemmer. Den første "nissen", hvis vi snører linjene tilbake for den amerikanske St Claus, er sankt nikolaus - en katolsk biskop fra Myra (Sør-Tyrkia) i tidsrommet (år) 270-340. St Claus er som du sier en forkortelse av sankt Nikolaus.

Den norske fjøsnissen, slik vi kjenner ham, stammer (er utviklet) fra sagn om tusser, troll, Nøkken - og andre "farlige" skikkelser.

Gjest Surrealis

Tyskland.

Det var en tysk, prestelig figur som for flere hundre år siden ble erklært helgen, Sankt Nicolaus, tror jeg det var (eller noe som ligner). Denne kirkens mann delte ut gaver til de fattige.

Via omveier og med tiden ble dette Santa Claus i de engelskspråklige land. Julenissen hos oss.

Vår fjøsnisse stammer opprinnelig ikke fra sankt Nikolaus, men fra lokale myter og sagn om tusser, troll, nøkken og andre skumle skikkelser.

Det er i moderne tid man har en viss sammenkobling...:-)) men sankt Nikolaus var utvilsomt den første "nissen".

Gjest Surrealis

sankt Nicholas kom fra Tyrkia tror jeg... Han var brukte som guttunge å hive mat etc. ut av vinduet sitt til de fattige i byen. Senere ble han prest. Tror de innførte en dag (6.des.)hvor det ble vanlig å gi gaver til de fattige (eller til hverandre?)

Siden stjal Martin Luther King (har jeg lest et sted) hele pakkedag-ideen og flyttet den til Jesu fødsel 24.des...

Fest-delen stammer tilbake fra før der igjen også, en hedensk høst-fest eller noe i den duren.

Nisse-skikkelsen kom inn i bildet enda senere, og jeg tror kanskje de norske fjøsnissene kom inn i bildet her et sted...eller var det Coca Cola som tegnet han stor og rød ???

URK, ble mye å holde styr på gitt...

Fjøsnissene har hvertfall ikke noe med gaver etc. å gjøre, de måtte bare få grøt for å passe på dyrene.

Fjøsnissen stammer ikke fra sankt nikolaus. Egne, lokale sagn om tusser og troll (mm.) utviklet det vi i dag kjenner som fjøsnissen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...