Gå til innhold

Fødselspenger og stilling

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et spørsmål jeg har lett og lett for å finne svar på men ikke kommet frem til noe. Så jeg håper du kan hjelpe meg med et klart svar.

Jeg er gravid og har termin 30. juli. Jeg vil derfor gå ut i permisjon i begynnelsen av juli.

Jeg har fast jobb og har opprinnelig 100% stilling.

Jeg jobber nå 50%, og skal gå opp i 60% fra januar.

Jeg har hatt svangerskapspermisjon fra mai 2001 til april 2002,

Permisjon uten lønn til august og 50 % fra august til januar 2003. 60% fra januar til mai.

1. mai går jeg tilbake til min opprinnelige 100% stilling. Og skal jobbe frem til permisjon i begynnelsen av juli.

Det jeg lurer på da er, får jeg 100% lønn under permisjonen?.

Er det noen forskjell om jeg blir litt sykemeldt fra mai f.eks. Er jo litt teit hvis jeg taper mye penger på at jeg blir sykemeldt. Er jo ikke noe jeg kan noe for. Vil jo ikke bli sykemeldt men jeg er plaget med høyt blodtrykk så jeg tror det er fare for at det blir tøft å jobbe fullt.

Jeg har hatt redusert stilling pga at jeg ville være hjemme med sønnen min.

Håper på et oppklarende svar :o).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/85507-f%C3%B8dselspenger-og-stilling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Sykepenger og fødselspenger regnes ut på samme måte iht reglene i folketrygdloven §§ 8-28 til 8-30.

Det er inntekten din de siste fire ukene før du går ut i fødselspermisjon ELLER blir sykmeldt som er utgangspunktet for vurderingen (dersom du har timelønn. Har du månedslønn brukes siste måned før perm. Har du nettopp endret lønn brukes perioden etter endringen).

Den aktuelle lønna sammenlignes med inntekt siste 3 ferdiglignede år. Er det MINDRE enn 25% avvik brukes inntekt siste fire uker/siste mnd.

Er det MER enn 25% avvik brukes i utgangspunktet siste 3 år, forutsatt at du ikke har VARIG endret arbeidsforhold/stillingsprosent nå i forhold til de aktuelle tre årene.

Dine rettigheter i denne situasjonen kommer altså an på hvordan fakta ser ut når du faktisk blir syk eller tar ut permisjon. Dato teller derfor mye!

Dersom du faktisk har begynt igjen i 1005 stilling er saken klar: sykepenger/fødselspenger skal tilsvare den lønna. Dersom du ikke har gjenopptatt 100% stilling kommer det an på hvordan situasjonen har vert i årene tilbake... Les mer her: http://trygdehjelpen.no/fodsel

(der finner du også informasjon om hvordan du kan få konkret vurdering og/eller bistand i en eventuell klagesak (hvis du får problemer)

Sykepenger og fødselspenger regnes ut på samme måte iht reglene i folketrygdloven §§ 8-28 til 8-30.

Det er inntekten din de siste fire ukene før du går ut i fødselspermisjon ELLER blir sykmeldt som er utgangspunktet for vurderingen (dersom du har timelønn. Har du månedslønn brukes siste måned før perm. Har du nettopp endret lønn brukes perioden etter endringen).

Den aktuelle lønna sammenlignes med inntekt siste 3 ferdiglignede år. Er det MINDRE enn 25% avvik brukes inntekt siste fire uker/siste mnd.

Er det MER enn 25% avvik brukes i utgangspunktet siste 3 år, forutsatt at du ikke har VARIG endret arbeidsforhold/stillingsprosent nå i forhold til de aktuelle tre årene.

Dine rettigheter i denne situasjonen kommer altså an på hvordan fakta ser ut når du faktisk blir syk eller tar ut permisjon. Dato teller derfor mye!

Dersom du faktisk har begynt igjen i 1005 stilling er saken klar: sykepenger/fødselspenger skal tilsvare den lønna. Dersom du ikke har gjenopptatt 100% stilling kommer det an på hvordan situasjonen har vert i årene tilbake... Les mer her: http://trygdehjelpen.no/fodsel

(der finner du også informasjon om hvordan du kan få konkret vurdering og/eller bistand i en eventuell klagesak (hvis du får problemer)

"Dersom du faktisk har begynt igjen i 1005 stilling er saken klar: sykepenger/fødselspenger skal tilsvare den lønna. Dersom du ikke har gjenopptatt 100% stilling kommer det an på hvordan situasjonen har vert i årene tilbake"

Må bare få spørre om en liten ting til.

Å ha gjenopptatt 100% stilling hva betyr det?. At jeg har jobbet 1 uke, 2 uker?. Uttak av oppsparte feriedager teller vel også med her?

Hilsen meg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...